Aromma.pl - Świece sojowe tworzone z pasją
Firmy coraz bardziej zainteresowane inwestycjami proekologicznymi. Kredyt ekologiczny z dotacjami BGK w PKO Banku Polskim

Firmy coraz bardziej zainteresowane inwestycjami proekologicznymi. Kredyt ekologiczny z dotacjami BGK w PKO Banku Polskim

  • W PKO Banku Polskim firmy mogą uzyskać promesę kredytu ekologicznego, która jest niezbędna, aby złożyć wniosek o dofinansowanie w BGK. 

  • Kredyt ekologiczny można przeznaczyć na inwestycje, które obniżą zużycie energii w firmie. Dofinansowanie wynosi 25-80 proc. wydatków na inwestycję.

  • PKO Bank Polski wspiera firmy w transformacji energetycznej, oferując atrakcyjne formy finansowania inwestycji związanych ze zrównoważonym rozwojem.

Właśnie zaczął się trzeci nabór wniosków w sprawie udzielenia bezzwrotnej dotacji z BGK. Wnioski o wydanie promesy, która jest obligatoryjnym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie, można składać w PKO Banku Polskim. Kredyt można przeznaczyć na inwestycje, które obniżą zużycie energii w firmie, a docelowo przyczynią się do obniżenia kosztów i ograniczenia śladu węglowego. Dofinansowanie wynosi 25-80 proc. wydatków na inwestycję.

Jak wynika z danych BGK w pierwszym naborze firmy złożyły 286 wniosków o dofinansowanie, a w drugim już 728. Najczęściej wskazywane przez klientów cele inwestycyjne to termomodernizacja budynków służących działalności gospodarczej, wymiana dotychczasowych maszyn na nowe, bardziej energooszczędne odpowiedniki czy zakup instalacji OZE wraz z magazynem energii.
 

- Obserwujemy coraz większe zainteresowanie finansowaniem inwestycji proekologicznych wśród małych i średnich firm. Potwierdza to fakt, że liczba wydanych przez PKO Bank Polski promes na potrzeby złożenia wniosków o dofinansowanie wzrosła prawie trzykrotnie w drugim naborze w porównaniu z pierwszym. Jako partner numer 1 dla polskiego biznesu chcemy wspierać firmy w transformacji energetycznej odpowiednimi rozwiązaniami finansowymi i narzędziami 

- mówi Monika Palimąka, dyrektor Departamentu Programów Publicznych ESG w PKO Banku Polskim.

Kredyt ekologiczny – dla kogo?

Mikro-, małe i średnie firmy, a także małe spółki o średniej kapitalizacji (small mid-caps) i spółki o średniej kapitalizacji (mid-caps) mogą już składać wnioski w PKO Banku Polskim o kredyt ekologiczny z dotacjami z BGK. Kredyt można przeznaczyć na inwestycje, które obniżą zużycie energii w firmie np. termomodernizację, modernizację infrastruktury technicznej czy inwestycje w OZE. Dofinansowanie pokryje od 25 do 80 proc. wydatków na inwestycję.

Kredyt ekologiczny – na co?

Kredyt ekologiczny z dotacją można przeznaczyć na: zakup maszyn i urządzeń, prace i materiały budowlane, wartości niematerialne i prawne (np. patenty, licencje, know-how), studia, ekspertyzy, koncepcje i projekty techniczne. Po zrealizowaniu inwestycji firma powinna obniżyć zużycie energii (np. elektrycznej, gazowej) o min. 30 proc. w porównaniu do stanu przed inwestycją. Przed złożeniem wniosku o kredyt firma powinna przeprowadzić audyt energetyczny planowanego projektu. Co ważne, jego koszty można zaliczyć do kosztów kwalifikowanych projektu. Wielkość wsparcia dla inwestycji zależy od jej charakteru, miejsca realizacji i wielkości projektu i może wynieść od 25 do 80 proc. Dotacja stanowi refundację części kapitałowej kredytu ekologicznego przeznaczonego na pokrycie kosztów kwalifikowanych przedsiębiorcy.
Wnioski o kredyt można składać w oddziałach PKO Banku Polskiego. Po pozytywnym rozpatrzeniu klient otrzymuje promesę, czyli zobowiązanie do udzielenia kredytu, która będzie stanowić załącznik do wniosku o finansowanie do BGK. Następnie do 31 stycznia 2025 r. klient powinien złożyć wniosek o dofinansowanie do BGK. Gdy BGK zdecyduje o przyznaniu dofinansowania, firma otrzymuje wypłatę pieniędzy z kredytu.
Projekt jest finansowany z Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) na lata 2021-2027. Budżet przeznaczony na dofinansowanie firm w aktualnym naborze wynosi 660 mln zł. 

Więcej na: https://www.pkobp.pl/firmy/kredyty/produkty-kredytowe/kredyt-ekologiczny/
 
Źródło: PKO BP
Visa Flexible Credential zmienia karty z myślą o cyfrowej przyszłości i staje się rozwiązaniem globalnym

Visa Flexible Credential zmienia karty z myślą o cyfrowej przyszłości i staje się rozwiązaniem globalnym

 

·         Visa Flexible Credential zostanie wprowadzony po raz pierwszy w USA wraz z kartą debetową Affirm Card, która umożliwi konsumentom łatwe zakupy w modelu „Kup teraz, zapłać później” (ang. buy now and pay later, BNPL) bezpośrednio w aplikacji Affirm.

·         Liv, pierwszy cyfrowy bank w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, wprowadził Visa Flexible Credential, umożliwiając osobom, które często podróżują, dostęp do kont wielowalutowych poprzez jedną kartę, co upraszcza płatności transgraniczne.

·         Nowe elastyczne doświadczenia płatnicze zaprezentowano na Web Summit w Lizbonie.

San Francisco, Kalifornia i Lizbona, Portugalia – 12 listopada 2024 r. Karta płatnicza nie zmieniała się przez lata. Została stworzona dla analogowego świata – jedna karta służąca do jednego celu, debetowa lub kredytowa. Visa Flexible Credential to zmieniła, umożliwiając płatności z różnych kont przy użyciu jednej karty. Dziś Visa (V: NYSE) ogłosiła, że Flexible Credential pojawia się w USA, wprowadzona z Affirm oraz w Zjednoczonych Emiratach Arabskich dzięki Liv, dając milionom ludzi większy wybór i kontrolę nad sposobem płatności.

– Visa Flexible Credential zaczęła się od prostego pomysłu, że konsumenci powinni mieć łatwą możliwość wyboru, jak chcą płacić – powiedział Jack Forestell, Chief Product and Strategy Officer, Visa. – Współpraca z innowacyjnymi partnerami, takimi jak Affirm, Liv i SMCC, pomaga nam zamienić ten pomysł w rzeczywistość. Razem umożliwiamy więcej sposobów płatności i dostosowujemy się do unikalnych potrzeb konsumentów – gdziekolwiek są na świecie,
czy w którymkolwiek miejscu swojej drogi finansowej –
dodał.

Dając ludziom kontrolę nad ich finansową przyszłością

Affirm jest pierwszą firmą, która wykorzysta nową generację produktów kartowych Visa dla swoich klientów w USA za pomocą Affirm Card.

– Jesteśmy podekscytowani współpracą, którą nawiązaliśmy z Visa – powiedział Max Levchin, CEO Affirm. – Od momentu założenia firmy nasza misja pozostaje niezmienna — budować uczciwe produkty finansowe, które poprawiają życie. Częścią budowania lepszych produktów finansowych jest również dawanie konsumentom większej kontroli i elastyczności, co zawsze było kluczową cechą nowej Affirm Card. Cieszymy się, że możemy dostarczyć milionom ludzi produkt, który płynnie łączy karty debetowe i kredytowe, bez opóźnionych lub ukrytych opłat – dodaje.

Affirm Card oferuje konsumentom produkt z elastycznością płatnością – natychmiastową lub odroczoną. Użytkownicy mogą płacić w pełni wszędzie tam, gdzie akceptowana jest Visa, lub poprosić o płatność odroczoną za pomocą aplikacji Affirm. Affirm Card jest obecnie używana przez ponad 1,4 miliona konsumentów w USA, a firma ma nadzieję, że trafi ona do rąk jeszcze większej liczby osób.

Uproszczenie płatności transgranicznych

Liv, pierwszy i największy cyfrowy bank w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, założony przez Emirates NBD, wprowadza nowy sposób płacenia z wielu kont walutowych za pomocą jednej karty. Najnowsze dane Visa pokazują, że wolumeny transgranicznych płatności wychodzących ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich są jednymi z najszybciej rosnących spośród wszystkich kluczowych w tym obszarze krajów[1].

Visa Flexible Credential uczyni regularne wydatki w różnych walutach bardziej przejrzystymi dla konsumentów i pozwoli bankom przyspieszyć wprowadzenie wielowalutowej oferty dla swoich klientów.

Visa Flexible Credential działa poprzez automatyczne kierowanie transakcji na konto z odpowiednią walutą transakcyjną, niezależnie od tego, czy ktoś płaci online, czy w sklepie stacjonarnym. Korzystając z aplikacji mobilnej, posiadacze kart mogą łatwo przenosić pieniądze między kontami lokalnymi i walutowymi, upewniając się, że mają środki na dokonanie zakupu.

Oferta będzie dostępna dla nowych i istniejących klientów Liv i obsłuży pięć najpopularniejszych walut, w tym: dolara amerykańskiego, funta brytyjskiego, euro, dolara kanadyjskiego i dolara australijskiego.

– W Liv pozostajemy wierni naszej obietnicy dostarczania najbardziej innowacyjnych produktów naszym klientom – powiedział Pedro Sousa Cardoso, Chief Digital Officer, Retail Banking and Wealth Management, Emirates NBD. – Jako pierwszy cyfrowy bank w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, cieszymy się, że możemy współpracować z Visa, aby oferować naszym klientom proste, elastyczne rozwiązanie kartowe, które lepiej odpowiadają ich zmieniającym się potrzebom finansowym.

Pomagamy małym firmom uprościć finanse

Od debiutu karty Olive w Japonii we współpracy z Sumitomo Mitsui Card Company, Limited (SMCC) nieco ponad rok temu, ponad 3 miliony posiadaczy kont Olive zaczęło korzystać z Visa Flexible Credential. Od momentu uruchomienia, 70% posiadaczy kont Olive zmieniło choć raz konto, które zostało obciążone wydatkiem – przechodząc między kontem debetowym, kredytowym, a rozwiązaniami prepaid, przy czym to konto kredytowe jest najczęściej wykorzystywane do zakupów[2].  

Visa i SMCC wprowadziły również nową elastyczną funkcję zaprojektowaną specjalnie, aby pomóc małym firmom uzyskać dostęp do kredytu i odblokować przepływ gotówki. Teraz małe firmy mogą łatwo przełączać się między kontami firmowymi i osobistymi za pomocą tej samej karty Olive.

Visa będzie kontynuować testowanie funkcji dla małych firm w Japonii z SMCC i wdrażać je na innych rynkach na całym świecie.

Flexible Credential daje konsumentom więcej wyboru i kontroli nad finansami. Umożliwia również instytucjom finansowym – bankom lub fintechom – nawiązywanie głębszych relacji i dostarczanie lepszych rozwiązań opartych na indywidualnych potrzebach klientów.

Visa nadal współpracuje z partnerami, aby udostępnić nową generację płatności większej liczbie konsumentów na całym świecie.

Informacje o Visa

Visa (NYSE: V) jeden ze światowych liderów płatności cyfrowych. Umożliwia transakcje płatnicze między konsumentami, sprzedawcami, instytucjami finansowymi i instytucjami rządowymi w ponad 200 krajach i terytoriach. Naszą misją jest połączenie całego świata za pośrednictwem najnowocześniejszej, wygodnej, niezawodnej i bezpiecznej sieci płatniczej, wspierając tym samym rozwój ludzi, firm i całej gospodarki. Wierzymy, że gospodarki, które uwzględniają wszystkich na całym świecie, pomagają wzrastać każdemu. Uważamy, że zapewnienie dostępu do nich jest fundamentem przyszłości przepływu pieniędzy. Więcej informacji można znaleźć na Visa.pl.

Karta Affirm to debetowa karta Visa® wydawana przez Evolve Bank & Trust, członek FDIC, na podstawie licencji od Visa U.S.A. Inc. Musisz złożyć wniosek, który musi zostać zatwierdzony, aby otrzymać Kartę. Otrzymanie Karty nie gwarantuje możliwości płatności ratalnych. Musisz złożyć wniosek o plany ratalne dla każdego zakupu w aplikacji mobilnej. Plany ratalne podlegają weryfikacji kwalifikacyjnej i są udostępniane przez affirm.com/lenders. W celu zapoznania się z licencjami i ujawnieniami, zobacz affirm.com/licenses.



[1] Dane Visa za dwanaście miesięcy zakończone 30 września 2024 r.

[2] Dane dotyczące transakcji VisaNet marzec 2023 – wrzesień 2024 r.

Źródło: Grayling

Adyen i Zalando wzmacniają partnerstwo, aby zapewnić płynniejsze płatności dla milionów europejskich klientów

Adyen i Zalando wzmacniają partnerstwo, aby zapewnić płynniejsze płatności dla milionów europejskich klientów

Adyen, globalna platforma technologii finansowych wybierana przez rynkowych liderów, rozszerza wieloletnie strategiczne partnerstwo z Zalando, wiodącym w Europie internetowym sklepem multibrandowym oferującym modę. Rozwój współpracy prowadzi do wzmocnienia roli Adyen, jako jednego z partnerów płatniczych Zalando na 15 rynkach europejskich, a także sprawia, że staje się on wyłącznym partnerem dla wybranych lokalnych metod płatności, takich jak Cartes Bancaires we Francji czy Bancontact w Belgii.

Adyen wspiera Zalando w zapewnieniu klientom możliwości wygodnego płacenia przy użyciu preferowanych metod płatności, oferując bezproblemową obsługę na platformie zakupowej. Współpraca obejmuje również zwiększanie bezpieczeństwa i wygody płatności online przy ciągłym udoskonalaniu transakcji 3D Secure w ramach dyrektywy o usługach płatniczych (PSD2). Te udoskonalenia zapewniają zarówno większą wygodę dla klientów, jak i poprawę konwersji dla Zalando.

Wyższe współczynniki autoryzacji i konwersji dzięki tokenom sieciowym

Jedną z kluczowych innowacji w ramach partnerstwa jest wdrożenie tokenów sieciowych, które odmieniły proces płatności online w Zalando. Tokeny sieciowe to bezpieczne zamienniki tradycyjnych numerów kart płatniczych (PAN), które nie zawierają wrażliwych danych oraz są zaprojektowane w celu poprawy wskaźników autoryzacji. Korzystając z tokenów zamiast tradycyjnych numerów kart, Zalando zyskuje na zmniejszeniu liczby niezamierzonych anulowań transkacji oraz na zwiększonym zadowoleniu klientów. Wprowadzenie optymalizacji tokenów sieciowych, wspierane przez Adyen, pozwoliło Zalando osiągnąć wyższe współczynniki autoryzacji oraz konwersji, zapewniając klientom płynne i bezproblemowe doświadczenie płatności.

Dzięki rozwiązaniu Adyen klienci nie są przekierowywani do zewnętrznych dostawców, co gwarantuje im płynny i zintegrowany proces płatności. To z kolei, w połączeniu z obsługą lokalnych metod płatności, jest zgodne ze strategią Zalando zakładającą „wyróżnianie się poprzez jakość”.

Jesteśmy bardzo dumni z długoterminowego partnerstwa z Zalando i z niecierpliwością czekamy na dalszą optymalizację wydajności 3D Secure w ramach PSD2 oraz na kontynuację ogólnego doskonalenia procesu płatności online – komentuje Hella Fuhrmann, Country Manager DACH w Adyen.

 Cieszymy się, że możemy kontynuować naszą współpracę z Adyen, który wspiera Zalando w zapewnianiu klientom bezproblemowych i wygodnych transakcji, umożliwiając im łatwe korzystanie z preferowanych lokalnych metod płatności. Stawiając na wygodę we wszystkim, co robimy, staramy się zapewniać pozytywne doświadczenia zakupowe, które sprzyjają lojalności i zadowoleniu klientów i sprawiają, że klienci do nas wracają – dodaje Kai-Uwe Mokros, dyrektor zarządzający Zalando Payments.

 

 

O Adyen

Adyen to nowoczesna platforma technologii finansowych wybierana przez rynkowych liderów. Dzięki kompleksowym usługom płatniczym, analityce opartej na danych oraz produktom finansowym oferowanym w ramach jednego globalnego rozwiązania, Adyen pomaga firmom szybciej osiągać założone cele. Posiadając biura na całym świecie, Adyen współpracuje z takimi firmami jak Notino, Żabka, Uber, H&M i Microsoft.

 

O Zalando

Założona w Berlinie w 2008 roku firma Zalando jest wiodącym w Europie internetowym sklepem multibrandowym oferującym modę. Tworzymy ogólnoeuropejski ekosystem e-commerce w obszarze mody i stylu życia, koncentrując się na dwóch wektorach wzrostu: Business-to-Consumer (B2C) i Business-to-Business (B2B). W obszarze B2C dostarczamy inspirujące i wysokiej jakości doświadczenia zakupowe związane z modą i stylem życia dla ponad 50 milionów aktywnych klientów na 25 rynkach. W B2B wykorzystujemy naszą infrastrukturę logistyczną, oprogramowanie i usługi, aby wspierać marki i sprzedawców detalicznych w zarządzaniu całym biznesem e-commerce i jego skalowaniu, zarówno na platformie Zalando, jak i poza nią. Poprzez realizację wizji ekosystemu, Zalando dąży do wprowadzenia pozytywnych zmian w branży mody i lifestyle.

Źródło: DFusion

Polska branża metalowa, fundament gospodarki i motor eksportu, zmaga się z problemami

Polska branża metalowa, fundament gospodarki i motor eksportu, zmaga się z problemami

W połowie 2024 roku długi polskich firm przemysłowych przekroczyły 1,16 miliarda złotych, a sektor metalowy znalazł się na szczycie listy zadłużonych. Problemy, nie tylko te finansowe, sektora wzięły pod lupę firma faktoringowa Bibby Financial Services i instytut badawczy Keralla Research.

Według Krajowego Rejestru Długów producenci wyrobów metalowych stanowili jedną z największych grup dłużników – do spłacenia mieli 216 milionów złotych, co stanowi blisko jedną piątą całkowitych zaległości przemysłu.
Polska branża metalowa to jeden z kluczowych filarów krajowej gospodarki, wspierający sektory przemysłowe, takie jak motoryzacja, budownictwo, produkcja maszyn czy sprzętu AGD. W 2023 roku produkcja wyrobów z metali (bez uwzględnienia maszyn, urządzeń i pojazdów) stanowiła 7,4 proc. całkowitej produkcji sprzedanej przemysłu, co czyniło ją czwartym największym działem przetwórstwa przemysłowego spośród 34 działów wyróżnianych przez GUS - tuż po produkcji artykułów spożywczych, wytwarzaniu i dostarczaniu prądu, gazu i ciepłej wody oraz produkcji samochodów i przyczep. Branża zatrudnia obecnie blisko 300 tysięcy osób.
W pierwszej połowie tego roku nowe zamówienia w podmiotach specjalizujących się w produkcji wyrobów z metali zmniejszyły się o 16 proc. - podaje GUS. Branża odczuwa nie tylko kłopoty polskiej gospodarki – według S&P Global nowe zlecenia spadły w październiku trzydziesty drugi miesiąc z rzędu (najdłużej trwający trend zniżkowy) - ale także niemieckiej, która tkwi w recesji (spadek PKB o 0,3 proc. w 2023 r.). W pierwszych ośmiu miesiącach tego roku polski eksport do Niemiec zmniejszył się o 8,3 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Dla firm ściśle współpracujących z niemieckimi partnerami w takich kluczowych sektorach jak przemysł motoryzacyjny czy maszynowy oznacza to poważne ryzyko zmniejszenia dochodów. Zwłaszcza, że w wielu sektorach tej branży – jak np. produkcji konstrukcji metalowych – udział przychodów z eksportu w przychodach ogółem przekracza 50 proc.
 

- W takiej sytuacji wiele firm może odczuwać problemy z płynnością. Chcąc je rozwiązać, będą szukały pomostowego finansowania. Naturalnym i pierwszym wyborem są banki i ich oferty kredytowe. Niestety, kredyty są drogie, trudno dostępne, a proces analizy wniosku trwa długo. Alternatywą jest faktoring. Pomaga firmom w trudnych okresach związanych z niższą liczbą zamówień, umożliwiając im uzyskanie środków z już wystawionych faktur. Tego typu finansowanie nie obciąża bilansu firmy, co wręcz zwiększa jej wiarygodność i może ułatwić uzyskanie kredytu w przyszłości 

– mówi Piotr Taras, Dyrektor ds. Finansowania Biznesu, Bibby Financial Services.

Firma faktoringowa Bibby Financial Services od dwóch dekad współpracuje z producentami wyrobów metalowych. Ze względu na strategiczne znaczenie branży metalowej, Bibby Financial Services wraz z Keralla Research przeprowadziły we wrześniu 2024 roku badanie wśród firm tego sektora. W badaniu uczestniczyło 100 przedsiębiorstw zajmujących się produkcją konstrukcji metalowych, zbiorników, pojemników, narzędzi oraz innych wyrobów metalowych. Raport BRANŻA METALOWA POD PRESJĄ. Aktualne wyzwania, scenariusze rozwiązań nie tylko opisuje aktualny stan i potencjał sektora, ale także wskazuje kluczowe wyzwania, takie jak wzrost kosztów energii i surowców, spadek zamówień oraz potrzebę modernizacji technologicznej w kierunku Przemysłu 4.0. W opracowaniu znalazły się również eksperckie opinie i prognozy na nadchodzące lata, co czyni ten raport nieocenionym źródłem wiedzy dla wszystkich zainteresowanych przyszłością polskiego przemysłu metalowego.
Wyniki badań komentują:
  • Katarzyna Pydych, General Director, Keralla Research,
  • Sebastian Rynkiewicz, Prezes Zarządu Centrum Promocji Innowacji i Rozwoju oraz koordynator Klastra Przemysłowego Evoluma,
  • Andrzej Michalski-Stępkowski, Prezes Stowarzyszenia Stal Nierdzewna oraz Polskiego Stowarzyszenia Aluminium,
  • Piotr Taras, Dyrektor ds. Finansowania Biznesu, Bibby Financial Services,
  • Bartosz Majewski, Dyrektor Centrum Przedsiębiorczości i Transferu Technologii SGH,
Zachęcamy do lektury. Pełny raport oraz zdjęcia ekspertów w załącznikach do pobrania.

O badaniu
Badanie „Branża metalowa pod presją. Aktualne wyzwania, scenariusze rozwiązań” zostało przeprowadzone metodą CATI na reprezentatywnej grupie osób odpowiedzialnych za prowadzenie firmy (właściciel, kierownik) lub odpowiedzialnych za zakupy bądź rozwój. Na pytania odpowiadali producenci konstrukcji metalowych, elementów stolarki budowlanej, cystern, zbiorników i pojemników metalowych, firmy zajmujące się kuciem, prasowaniem, wytłaczaniem, walcowaniem oraz obróbką metali i nakładaniem powłok. Wśród badanych przedsiębiorstw znajdują się także producenci narzędzi, opakowań ze stali, drutu, łańcuchów, sprężyn, złączy, śrub oraz innych wyrobów metalowych. Badanie zrealizowano we wrześniu 2024 roku. Objęto nim 100 firm.

Źródło: Bibby Financial Services

Made in Poland: PMR Market Experts i Comarch wydali raport o stanie polskiej cyfryzacji

Polskie firmy wciąż mają problem z cyfryzacją, ale coraz lepiej identyfikują swoje potrzeby i chcą inwestować w sztuczną inteligencję: takie wnioski płyną z raportu „Made in Poland. Jak przebiega cyfrowa transformacja w średnich i dużych polskich przedsiębiorstwach” przygotowanego przez firmę badawczo-analityczną PMR Market Experts na zlecenie Comarch. Top management z przebadanych firm wskazał również największe wyzwania, które utrudniają osiągnięcie dojrzałości cyfrowej. I nie są to tylko koszty czy nowe regulacje prawne.

Publikacja ukazuje spojrzenie osób odpowiedzialnych za procesy digitalizacji i zarządzanie w średnich oraz dużych przedsiębiorstwach, co pozwala lepiej zrozumieć ich trudności. Badanie ocenia stopień cyfryzacji polskich firm, wskazuje obszary wymagające poprawy oraz analizuje, jak firmy adaptują się do nowych technologii. Rynek został zbadany w sposób przekrojowy, z uwzględnieniem sektorów produkcji, logistyki oraz sprzedaży detalicznej i hurtowej.

Z treści raportu płynie kilka wniosków:

·         Polskie przedsiębiorstwa nadal mają kłopoty z cyfryzacją – wielu właścicieli firm (38%) przyznaje, że ich firma dalej korzysta z papierowych dokumentów, czy ręcznie zbiera dane produkcyjne (robi tak aż 58% badanych firm).

 

·         Organizacje chcą inwestować w AI, ale nie wiedzą, jak – prawie 75% ankietowanych odczuwa silną presję wdrażania sztucznej inteligencji, ale tylko 49% wie, w jaki sposób ją wykorzystać i w których procesach.

 

·         Zmiany w prawie są sporym wyzwaniem – przedsiębiorcy będą musieli zmierzyć się w najbliższych latach z koniecznością dostosowania się do wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur czy raportowania ESG. 44% firm nie potrafi określić, jakie podjęła działania w związku z wdrożeniem KSeF.

 

·         Firmy ufają polskim dostawcom oprogramowania – 73% przebadanych organizacji twierdzi, że krajowi producenci IT mają większą wiedzę i doświadczenie w obszarze lokalnego prawa i tworzenia oprogramowania zgodnie z przepisami, niż zagraniczni dostawcy.

Od obiegu dokumentów po bezpieczeństwo

Pomimo licznych wyzwań, z raportu wyłaniają się pozytywne sygnały, które świadczą o wysokim poziomie świadomości polskich przedsiębiorców. Firmy wiedzą, jak dużą rolę w ich rozwoju może odegrać transformacja cyfrowa. Wymieniają też obszary, w których powinna ona poprawić skuteczność działania organizacji. Są to m.in. digitalizacja obiegu dokumentów (68%), automatyzacja i integracja procesów biznesowych (67%) czy poprawa efektywności pracowników (55%). Właściciele i decydenci w firmach podkreślają również wagę oprogramowania w budowaniu bezpieczeństwa – 50% pytanych uważa je za kluczowe wyzwanie IT w najbliższych latach.

- Inwestowanie w technologie powinno być naturalnym kierunkiem przedsiębiorstw w Polsce – podkreśla Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes Comarch i dyrektor sektora Comarch Enterprise Solutions. – Konkurencyjność i przewaga rynkowa powstają dzięki zwiększeniu produktywności oraz redukcji błędów i czasu, który firma musi przeznaczać na żmudne, powtarzalne zadania. Nowoczesne systemy IT, w tym oprogramowanie ERP, to odpowiedź biznesu na rosnące oczekiwania klientów oraz globalne wymagania. Nasz raport komunikuje te wyzwania i wątpliwości przedsiębiorców ze średnich i dużych firm, ale też przedstawia szanse, które przed nimi stoją. Publikacja jest diagnozą polskiego biznesu w kontekście wdrażania niezbędnych rozwiązań IT – dodaje.

W publikacji autorstwa PMR i Comarch znaleźć można nie tylko liczby i statystyki, ale przede wszystkim komentarze i wypowiedzi profesjonalistów z firm, którzy bazując na własnym doświadczeniu biznesowym mówią o roli i barierach we wprowadzaniu cyfryzacji. W raporcie wypowiadają się przedstawiciele średnich i dużych organizacji: dyrektorzy IT, prezesi, dyrektorzy operacyjni.

Bardzo pouczająco wypadły rozmowy z firmami na temat mega trendu, jakim jest sztuczna inteligencja – komentuje Paweł Olszynka, Dyrektor Działu Analiz Rynku ICT w PMR i jeden z autorów raportu. Trzy czwarte przedsiębiorstw czuje, że AI można z powodzeniem wykorzystać w ich firmie. Co ciekawe, firmy bardzo różnie rozumieją AI i zazwyczaj nie potrafią podać, gdzie konkretnie AI mieliby wykorzystać. Jednocześnie 58% firm nie kryje, że wpisuje dane z produkcji do systemów ręcznie. Mówimy o dużych i średnich firmach. To pokazuje, jak ogromne pole do optymalizacji kosztowej i automatyzacji jest choćby w tak podstawowym obszarze – dodaje.

Więcej informacji o raporcie oraz możliwość jego pobrania można znaleźć na dedykowanej stronie.

 

Finansovo.pl

Finansovo.pl - Nowocześnie o finansach.

Najnowsze informacje z zakresu finansów osobistych, finansów firmowych, dostępnych promocji, aktualnych dotacji, możliwości lokowania środków, podatków, ubezpieczeń, publikowanych raportów.

Napisz do nas: finansovo@finansovo.pl

Reklama

We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.