Polecamy

Innowacyjne zabezpieczenia od ING – czyli jak bankować bezpiecznie

Bank kontynuuje działania zwiększające bezpieczeństwo klientów w sieci i udostępnia w jednym miejscu wszystkie dostępne rozwiązania pomagające chronić klientów przed oszustami. „Strefa Bezpieczeństwa” w Moim ING to dodatkowe, innowacyjne zabezpieczenia.

 W ING dbamy o ochronę finansów naszych klientów. Dlatego umożliwiamy klientom korzystanie z różnych rozwiązań wspierających bezpieczne bankowanie. Zebraliśmy je wszystkie w jednym miejscu w „Strefie Bezpieczeństwa” w Aplikacji Moje ING. Jednym z dostępnych rozwiązań jest weryfikacja behawioralna, która pozwala przeciwdziałać podszywaniu się osób trzecich pod użytkowników Mojego ING. Dzięki jej zastosowaniu dostęp do bankowości internetowej oraz wykonywane transakcje są w dodatkowy sposób zabezpieczone. Liczba naszych użytkowników ze zgodą na weryfikację  behawioralną to już blisko 700 tys.– podkreśla Katarzyna Stawecka, Dyrektor Banku odpowiedzialna za obszar Digital Transformation w ING Banku Śląskim.

 Kontynuujemy nasze działania promocyjne rozpoczęte jesienią 2022 roku, bo widzimy, że klienci coraz częściej korzystają z proponowanych rozwiązań. Jednak cyberprzestępczość rośnie, dlatego chcemy jak największą liczbę klientów przekonać do korzystania z pełnego wachlarza rozwiązań w „Strefie bezpieczeństwa”. Zależy nam, aby znali i korzystali z dodatkowych zabezpieczeń swoich pieniędzy.  Z tą samą intencją rozwijamy akcję „Bezpieczne dzieci w sieci”, w której zachęcamy rodziców, aby skorzystali z gry edukacyjnej „Miasto ING” w Roblox i pokazali dzieciom, jak być bardziej bezpiecznym. To ważne, bo każde kolejne pokolenie coraz wcześniej wchodzi do świata cyfrowego, który jest niezwykle fascynujący, ale też bywa niebezpieczny – dodaje Barbara Pasterczyk, Dyrektor Banku odpowiedzialna za komunikację marketingową w ING Banku Śląskim.

 

W „Strefie bezpieczeństwa” w Moim ING można m.in.:

  • skorzystać z Weryfikacji behawioralnej. Raz włączona – cały czas dodatkowo wzmacnia bezpieczeństwo przed cyberoszustami
  • aktywować bezpłatną, dodatkową usługę CyberRescue – w przypadku podejrzenia ataku cyberoszustów eksperci CyberRescue zadbają o bezpieczeństwo w Internecie np. na portalach aukcyjnych czy w sklepach internetowych
  • łatwo ustalać bezpieczne dla siebie limity i powiadomienia dla płatności oraz przelewów
  • ustalić metody autoryzacji płatności 
  • tymczasowo zablokować kartę w Moim ING. Dzięki temu nikt nie będzie mógł nią płacić
  • włączyć alerty i raporty BIK, aby otrzymywać ostrzeżenia przed wyłudzeniem
  • ubezpieczyć swoje zakupy - korzystając z ubezpieczenia Moja Ochrona.

Więcej informacji nt. „Strefy bezpieczeństwa” ING i bezpiecznego bankowania w sieci oraz podpowiedzi, jak dbać lepiej o swoje bezpieczeństwo: www.ing.pl/lp/bezpieczne-finanse

Linki do spotów:

 

  • Szczegóły kampanii:
  • Narzędzia: TV, internet, kino i OOH
  • Agencja: GONG
  • Media: Mullen Lowe Media Hub

 

Aplikacja Moje ING - Moje ING to nazwa handlowa usługi bankowości elektronicznej ING Banku Śląskiego, a aplikacja Moje ING – jest jej wersją na urządzenia mobilne. Usługa CyberRescue świadczona jest przez Cyber Rescue sp. z o.o. i jest dostępna do wyczerpania puli kodów dostępu. Regulamin usługi dostępny na www.ing.pl

Źródło: ING Bank Śląski

Kredyt technologiczny FENG dla MŚP z dotacją do 70 proc. w Banku Pekao S.A. Wniosek skonsultują doradcy.

Już od 23 marca br. przedsiębiorcy z sektora MŚP będą mogli wnioskować w Banku Pekao S.A. o kredyt technologiczny FENG. Jest to dobrze znany instrument wsparcia dla rozwoju technologicznego dla firm, które wdrażają innowacyjne technologie i uruchamiają za ich pomocą produkcję nowych lub znacząco ulepszonych produktów bądź usług. Inwestycja może uzyskać dotację z UE nawet do 70 proc. kosztów kwalifikowanych projektu. Bank Pekao S.A. zapewnia bezpłatne konsultacje dla przedsiębiorców, a także, we współpracy z renomowanymi firmami konsultingowymi, profesjonalne usługi doradztwa unijnego – od opracowania wniosku po rozliczenie projektu.

Kredyt technologiczny z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) to wsparcie dla przedsiębiorców z sektora MŚP, którzy chcą rozwijać swoje firmy w oparciu o szeroko rozumiane innowacje oraz działania badawczo-rozwojowe (B+R). Przedsiębiorstwo może ubiegać się o dofinansowanie na zakup maszyn i urządzeń oraz budowę budynków i budowli pod warunkiem, że projekt, który realizuje opiera się na wdrożeniu nowej technologii opracowanej we własnym zakresie, we współpracy z jednostką naukowo badawczą lub w ramach technologii nabytej. Efektem wdrożenia powinno być wytwarzanie przez przedsiębiorstwo nowych bądź znacząco ulepszonych produktów lub usług. Kredyt jest częściowo spłacany dotacją unijną (premią technologiczną), która może wynieść nawet do 70% kosztów kwalifikowanych projektu, w zależności od miejsca realizacji projektu i wielkości firmy, zgodnie z Mapą Pomocy Regionalnej na lata 2021-2027.

Kredyt technologiczny z dotacją UE to doskonała okazja dla firm do ulepszenia swoich procesów produkcyjnych lub usługowych niższym kosztem, a pula środków jest pokaźna, bo wynosi aż 578 mln złotych. W Banku Pekao najważniejsi są klienci, dlatego chcemy im pomóc i przeprowadzić ich przez proces wnioskowania możliwie sprawnie. W tym celu uruchomiliśmy bezpłatne konsultacje dla przedsiębiorców, oferujemy także profesjonalne usługi w zakresie opracowania dokumentacji aplikacyjnej we współpracy z firmami doradczymi – mówi Magdalena Zmitrowicz, wiceprezes zarządu Banku Pekao S.A., nadzorująca Pion Bankowości Przedsiębiorstw.

Co ważne, firma podlega ocenie zdolności kredytowej na samym początku ubiegania się o premię technologiczną, a otrzymana od banku promesa jest ważna aż 9 miesięcy. Długi termin ważności pozwoli przedsiębiorcy na spokojne oczekiwanie na wynik konkursu w Banku Gospodarstwa Krajowego. Nabór wniosków startuje 23.03.2023 r. i potrwa do 31.05.2023 r. Do rozdysponowania jest aż 578 mln PLN.

Więcej informacji znajduje się na stronie: https://www.pekao.com.pl/male-i-srednie-firmy/Oferta-unijna/kredyt-technologiczny.

Usługi doradztwa unijnego

Bank Pekao S.A. oferuje przedsiębiorcom bezpłatne konsultacje w procesie aplikowania o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej oraz krajowych programów pomocowych. Oferta dotyczy zarówno dotychczasowych klientów, jak i przedstawicieli firm planujących inwestycje oparte o finansowanie preferencyjne.

Jednocześnie, we współpracy z renomowanymi firmami konsultingowymi, Bank Pekao S.A. wesprze klienta w profesjonalnym przygotowaniu wniosku aplikacyjnego. Na podstawie umowy trójstronnej klient-bank-firma doradcza, będzie nadzorował  wszystkie działania mające na celu skuteczne pozyskanie środków z dotacji. Co ważne, wszelkie informacje przekazane przez klienta na temat planowanego przedsięwzięcia będą objęte tajemnicą bankową, co gwarantuje ich bezpieczeństwo. Zakontraktowana firma konsultingowa może pomóc także w rozliczeniu projektu.

Z doradcami Banku Pekao S.A. można skontaktować się za pomocą adresu e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub infolinii banku pod numerem: (22) 821 88 22. Zapraszamy także do Centrów Biznesowych MŚP, lista znajduje się na stronie: https://www.pekao.com.pl/placowki-i-bankomaty.

Źródło: Pekao

PKO Bank Polski podsumowuje wyniki finansowe za 2022 rok

  • Zysk netto grupy PKO Banku Polskiego w 2022 r. wyniósł ponad 3,3 mld zł, a rentowność mierzona zwrotem z kapitału (ROE) osiągnęła poziom 9,7 proc.

  • W roku obarczonym efektami wojny w Ukrainie oraz podwyższonej inflacji kluczowy wpływ na wyniki finansowe PKO Banku Polskiego miały pozycje nadzwyczajne.

  • W skomplikowanym otoczeniu zewnętrznym Grupa zwiększała skalę działania. Jej aktywa wyniosły 431 mld zł, liczba klientów wzrosła do 11,7 miliona, a wzrost dochodów z działalności podstawowej wyniósł 17,5 proc.

  • Bank wykazywał się wysoką efektywnością kosztową. Raportowany wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) wyniósł 45,3 proc.

  • W 2022 r. Bank kontynuował transformację cyfrową, wprowadzając nowe funkcje w aplikacji IKO i dynamicznie zwiększał udział kanałów zdalnych oraz botów w obsłudze klienta. Liczba aktywnych aplikacji IKO na koniec 2022 r. osiągnęła poziom 7,2 mln.

Grupa Kapitałowa PKO Banku Polskiego w 2022 roku osiągnęła zysk netto na poziomie ponad 3,3 mld zł. Mimo skomplikowanych uwarunkowań zewnętrznych i konsekwencji wojny w Ukrainie wywołanej przez Rosję, Grupa zwiększała skalę działania. Jej aktywa osiągnęły poziom 431 mld zł, liczba klientów wzrosła do 11,7 miliona, a wzrost dochodów z działalności podstawowej przekroczył 17,5 proc. Bank wykazywał się także wysoką efektywnością kosztową. Raportowany wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) wyniósł 45,3 proc, a C/I skorygowane o wpływ wydarzeń nadzwyczajnych wyniosło 33,8 proc. Nastąpiła także dalsza poprawa kosztu ryzyka do poziomu 53 pb. Kluczowy wpływ na wyniki finansowe PKO Banku Polskiego miały pozycje nadzwyczajne. Od pierwszych chwil wojny w Ukrainie, Grupa Banku realizowała i finansowała szereg działań pomocowych kierowanych zarówno do uchodźców, jak i pracowników spółek Grupy prowadzących działalność na Ukrainie.

Solidny wynik biznesowy w otoczeniu szeregu wyzwań

Na wyniki PKO Banku Polskiego w 2022 r. wpłynęły nadzwyczajne obciążenia regulacyjne.
 

- Rok 2022 potwierdził jednoznacznie, że PKO Bank Polski jest filarem polskiego systemu bankowego i instytucją znakomicie przygotowaną także na trudniejsze czasy. Nasze doświadczenie oraz skala działalności, wsparte profesjonalizmem pracowników pozwalały dostosowywać działania do aktualnych potrzeb klientów i całej krajowej gospodarki. Po zaabsorbowaniu efektów zdarzeń nadzwyczajnych zanotowaliśmy wynik na poziomie 3 mld 333 mln zł. Było to możliwe m.in. dzięki mocnemu wzrostowi dochodów z działalności podstawowej oraz kontroli kosztów i ryzyka 

– mówi Paweł Gruza, Wiceprezes Zarządu PKO Banku Polskiego, kierujący pracami Zarządu.

Poprawa wyniku na działalności biznesowej

W 2022 r. wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) wyniósł 45,3 proc, a C/I skorygowane o wpływ wydarzeń nadzwyczajnych wyniosło 33,8 proc. Wskaźnik ROE wyniósł
9,7 proc. Na wynik netto w 2022 roku pozytywnie wpłynęła m.in. poprawa wyniku na działalności biznesowej który osiągnął poziom 17,3 mld zł. Nastąpiło to głównie w efekcie wzrostu wyniku z tytułu odsetek o ponad 1,9 mld zł, pomimo ujęcia w III kwartale 2022 roku skutków wakacji kredytowych. Na poprawę wyników na działalności biznesowej wpływ miał także wzrost z tytułu prowizji i opłat o 574 mln zł. To efekt wyższych wyników zrealizowanych na działalności kredytowej, ubezpieczeniowej, leasingowej, kartowej, maklerskiej oraz transakcjach wymiany walut.

Dalszy wzrost skali działania

Wartość aktywów Grupy PKO Banku Polskiego wzrosła w ciągu ostatniego roku o 13 mld zł do poziomu 431 mld zł. Depozyty klientów wzrosły do około 340 mld zł (+17 mld zł r/r), głównie w efekcie wzrostu depozytów bankowości detalicznej i prywatnej. Odbyło się to jednocześnie przy wzroście liczby klientów do 11,7 mln i przyroście 0,5 mln liczby nowych rachunków. Grupa PKO Banku Polskiego utrzymała także pozycję lidera w rynku funduszy inwestycyjnych dla osób fizycznych oraz sprzedaży kredytów hipotecznych. Udział w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych wzrósł do 20,6 proc. Finansowanie udzielone klientom wyniosło około 246 mld zł. Bank odnotował także istotny wzrost (+13,5 proc.) w zakresie finansowania w sektorze korporacyjnym.

Koszty ryzyka pod kontrolą oraz utrzymanie silnej pozycji kapitałowej

Wskaźnik NPL opisujący jakość portfela kredytowego uplasował się na koniec 2022 r. na poziomie 3,8 proc. Koszt ryzyka wyniósł 0,53 proc. Bank utrzymał także bezpieczną pozycję kapitałową i płynnościową. Łączny współczynnik kapitałowy Grupy Banku wyniósł 17,78 proc., a wskaźnik Tier 1 osiągnął wartość 16,65 proc., wyraźnie powyżej wymogów regulacyjnych, umożliwiających wypłatę dywidendy.

Rozwój usług mobilnych

PKO Bank Polski od lat znajduje się w czołówce banków oferujących nowoczesne rozwiązania dla swoich klientów. Liczba aktywnych aplikacji IKO wzrosła w ciągu ostatniego roku o 1,1 mln i przekroczyła rekordowe na polskim rynku bankowym 7,2 mln. Asystent głosowy IKO wykonał ponad 2,5 mln rozmów z klientami. Liczba rozmów przeprowadzonych za pośrednictwem wszystkich voicebotów wyniosła ponad 18 mln, a w samym 2022 roku było ich 10,4 mln. W 2022 roku PKO Bank Polski, w odpowiedzi na rosnące zainteresowanie klientów finansowaniem płatności za zakupy w formule "kup teraz, zapłać później", wprowadził także usługę „PKO Płacę później”.

Nowa strategia i nacisk na ESG

Dla Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego klienci zawsze są w centrum, co znalazło odzwierciedlenie w nowej Strategii na lata 2023-2025 ogłoszonej w grudniu 2022 r. Kierując się ich oczekiwaniami Grupa w dalszym ciągu będzie dążyć do udoskonalania oferty i obsługi wdrażając rozwiązania oparte na innowacjach, technologii i zrównoważonym rozwoju. Wśród kluczowych celów na najbliższe lata jest także wspieranie polskiej gospodarki w zielonej zmianie. PKO Bank Polski chce stać się liderem transformacji ESG w krajowym sektorze bankowym. Priorytetem jest rozwój organiczny i utrzymanie polityki dywidendowej, Grupa będzie także aktywnie przyglądać się możliwościom dokonywania akwizycji. Bank chce nadal być partnerem biznesowym polskich firm, pomagać im w ekspansji międzynarodowej i znalezieniu przyszłościowych rynków. Jednym z istotnych celów jest też pomoc w odbudowie Ukrainie.

Wsparcie dla Ukrainy

Grupa Kapitałowa PKO Banku Polskiego od pierwszych chwil agresji Rosji na Ukrainę włączyła się w działania pomocowe, udzielając wielowymiarowego wsparcia uchodźcom.
 

- Łącznie w 2022 roku Fundacja PKO Banku Polskiego udzieliła około 12 mln zł pomocy finansowej z własnych środków. Poza tym wsparcie obejmowało również zakup urządzeń medycznych, przygotowanie specjalnych usług bankowych dla Ukraińców, organizację transportu dla uchodźców oraz pomoc dla pracowników KredoBanku i ich rodzin. Ukraiński KredoBank, wchodzący w skład Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego, na działalność humanitarną związaną z wojną, przekazał łącznie 15,8 mln UAH (około 2 mln zł). Jednocześnie należy podkreślić, że sytuacja finansowa oraz organizacyjna KredoBanku na koniec 2022 roku była stabilna

– dodaje Paweł Gruza.

Bank zaoferował obywatelom Ukrainy pakiet udogodnień biznesowych m.in. uprościł proces zakładania konta bankowego - do końca 2022 r. zostało dla nich otwartych prawie 367 tys. rachunków w specjalnej ofercie. Obywatele Ukrainy mogli liczyć również na szybkie i bezpłatne wydanie tymczasowej karty do konta, a także brak opłaty m.in. za prowadzenie rachunku i zlecenia przelewów zagranicznych do banków w Ukrainie. PKO Bank Polski, jako jedyny w Polsce umożliwił również wymianę hrywny na złote po kursie ustalonym przez Narodowy Bank Ukrainy. Program wymiany został zakończony 9 września ub. r.. W jego ramach 103 tys. obywateli Ukrainy dokonało wymiany 728 mln UAH. Usługa dostępna była w 100 oddziałach banku.

Atrakcyjna oferta depozytowa – sukcesywny wzrost oprocentowania na lokatach

PKO Bank Polski, działając w środowisku wysokiej inflacji oraz wysokich stóp procentowych, wyszedł naprzeciw oczekiwaniom klientów. Przygotował i sukcesywnie aktualizował ofertę depozytową, wprowadzając nowe produkty oraz zwiększając oprocentowanie już istniejących. W ramach oferty dla klientów indywidualnych w 2022 roku wprowadził m.in. lokatę na nowe środki, której oprocentowanie było kilkukrotnie podnoszone i wynosiło na koniec grudnia maksymalnie 7,5% na okres 3 miesięcy oraz 6,5% na okres 12 miesięcy. Wysoka sprzedaż lokat osobom fizycznym pozwoliła odbudować udział w rynku depozytów terminowych, który na koniec 2022 roku wynosił blisko 24,2 proc.

Portfel kredytów CHF – rośnie liczba pozytywnie zakończonych mediacji

W 2022 r. PKO Bank Polski kontynuował oferowanie ugód dla klientów indywidualnych posiadających aktywne kredyty hipoteczne we frankach szwajcarskich. Łączna liczba ugód zawartych do 31 grudnia 2022 roku wyniosła 20 396, z czego 19 786 zawarto w postępowaniu mediacyjnym oraz 610 w toku postępowań sądowych. Dodatkowo, aby ograniczyć ryzyko stopy procentowej, od początku uruchomienia programu ugód, bank oferuje kredytobiorcom możliwość oprocentowania z wykorzystaniem stałej stopy procentowej przez 5 lat.
Prezentacja wyników PKO Banku Polskiego, plik PDF - żeby pobrać kliknij tutaj
 
Źródło: PKO BP

PKO Bank Polski na fali cyfrowego rozwoju

·         PKO Bank Polski w czasach pandemii stał się bardziej cyfrowy i innowacyjny, wspomagając klientów w codziennym bankowaniu.

·         W 2020 roku liczba logowań do aplikacji mobilnej IKO przekroczyła rekordowy 1 miliard.

·         Klienci przeprowadzili ponad 1 milion rozmów z bankową sztuczną inteligencją m.in. za pomocą Asystenta głosowego IKO.

·         PKO Bank Polski zajął 1. pierwsze miejsce w rankingu Finnoscore i został europejskim liderem cyfrowej bankowości oraz jest w Top 10 najbardziej zaawansowanych cyfrowo banków w Europie według Bain&Company.

PKO Bank Polski stał się bardziej cyfrowy i innowacyjny, ułatwiając klientom codzienne bankowanie w czasach pandemii. Świadczą o tym liczby oraz wyróżnienia ekspertów, analizujących digitalowy rozwój instytucji finansowych. W 2020 roku liczba logowań do aplikacji mobilnej IKO przekroczyła rekordowy 1 miliard 150 milionów, klienci przeprowadzili też ponad 1 milion rozmów z bankową sztuczną inteligencją m.in. za pomocą Asystenta głosowego IKO. PKO Bank Polski zajął 1. pierwsze miejsce w rankingu Finnoscore i tym samym został europejskim liderem cyfrowej bankowości oraz został umieszczony w Top 10 najbardziej zaawansowanych cyfrowo banków w Europie w zestawieniu firmy doradczej Bain&Company.

PKO Bank Polski coraz szybciej zmienia się w platformę bankową z usługami finansowymi. Cyfrowa bankowość rozwija się szczególnie mocno na urządzeniach mobilnych z wykorzystaniem przez klientów aplikacji IKO, która bije kolejne rekordy popularności i aktywnego używania. Jednym z elementów tej zmiany jest też coraz większe wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) w procesach bankowych i kontaktach z klientami oraz wysokie pozycje banku w europejskich rankingach cyfrowego rozwoju.

Ponad 1 miliard 150 milionów logowań do IKO w 2020 roku

Aplikacja mobilna IKO jest najpopularniejszą aplikacją bankową w Polsce z szerokim wachlarzem funkcji. Tylko w 2020 roku użytkownicy logowali się do niej rekordowe w skali roku ponad 1 mld 150 mln razy. W sumie od momentu uruchomienia IKO, w marcu 2013 roku, było już ponad 2,9 mld logowań. To oznacza, że ubiegłym roku wykonano prawie 40 proc. z tych wszystkich logowań od początku działania aplikacji, a w porównaniu z rokiem 2019 to wzrost o 47 proc. Liczba aktywnych aplikacji IKO przekroczyła już wyraźnie 5 mln, najwięcej na polskim rynku bankowym, i wciąż rośnie.

W 2020 roku mobilna bankowość PKO Banku Polskiego szybko się rozwijała. Liczba interakcji klientów w aplikacji IKO wyniosła w minionym roku 3,8 mld i jest to wzrost o 46 proc. (plus 1,2 mld interakcji) w porównaniu rokiem 2019. Liczba transakcji finansowych zleconych poprzez IKO od początku istnienia aplikacji do końca 2020 r. osiągnęła 637 mln. W samym 2020 roku było to 302 mln transakcji, co oznacza wzrost o 68 proc. rok do roku. Średnia liczba logowań użytkownika do aplikacji IKO w roku 2020 wyniosła 311, co daje wzrost o 19 proc.

- Strategia banku zakłada dużo częstszy kontakt z klientem i tu już widać sukces. Według raportu Finalta McKinsey w przypadku aktywnych użytkowników aplikacji IKO logują się oni do niej średnio o 1/3 więcej razy niż użytkownicy innych banków w Polsce i Europie . Jest to 29 logowań w miesiącu wobec średniej 20 dla banków polskich i europejskich. Łatwiejsze procesy cyfrowe i duża oferta dodatkowych produktów (tzw. beyond banking) sprawia, że klienci chętnie z nich korzystają.

– mówi Aleksandra Sroka-Krzyżak, dyrektor Departamentu Strategii

IKO ciągle się rozwija i jest wzbogacane o nowe funkcje. W ubiegłym roku w aplikacji pojawiła się m.in. możliwość płacenia za przejazd autostradą bez konieczności zatrzymywania się na bramkach, możliwość otwieranie konta „na selfie”, złożenie wniosku o założenie konta firmowego i jednocześnie rejestrację firmy w CEIDG, a także wgląd do kont z innych banków - sprawdzenie stanu rachunków i historii operacji (usługa AIS w ramach open banking) czy możliwość nadania przyjaznego loginu. IKO zyskało też swój charakterystyczny krótki sygnał dźwiękowy (jingiel), który jest przez użytkownika słyszany kiedy otrzymuje komunikat push. W tym roku planowane są kolejne nowe rozwiązania jak np. obsługa e-Tożsamości, aktywacja IKO na zagranicznych numerach telefonów czy umożliwienie zakupu i obsługi funduszy inwestycyjnych.

1 milion rozmów z bankową sztuczną inteligencją

Jednym z przykładów dynamicznego rozwoju cyfrowego PKO Banku Polskiego jest uruchomiony w ubiegłym roku Asystent głosowy w aplikacji IKO. Za pomocą mówionych poleceń umożliwia on wykonanie przelewu, sprawdzenie historii i stanu konta, doładowania telefonu czy płatności BLIKIEM, a także zmianę limitu karty oraz spłatę karty kredytowej. Asystent głosowy IKO rozumie i reaguje już na ponad 120 rodzajów intencji wypowiedzianych (lub napisanych) przez rozmówcę, i ciągle jest uczony i rozwijany. Niebawem będzie rozumiał kolejne kilkadziesiąt rodzajów poleceń, pomagał analizować wydatki i lepiej wspierał osoby niewidome. Klienci banku też docenili to wygodne rozwiązanie – przeprowadzili już z Asystentem 360 tys. rozmów.

- Wśród wypowiedzi klientów dominują: polecenia transakcyjne, jak przelewy czy doładowania, poszukiwanie funkcji w aplikacji IKO oraz pytania o produkty i usługi. Widzimy też, że z upływem czasu klienci testują możliwości systemu, zadając nowe, trudniejsze pytania – część z nich dotyczy np. aktualnych wydarzeń jak na przykład epidemia koronawirusa, rządowe programy wsparcia przedsiębiorców czy nawet… pojawienie się na rynku gry Cyberpunk. Stale pracujemy, żeby spełnić coraz wyższe wymagania klientów i rozwijamy umiejętności językowe Asystenta oraz jego kolejne funkcje .

- podkreśla Kamil Konikiewicz, dyrektor Biura Rozwoju Sztucznej Inteligencji

Sztuczna inteligencja w PKO Banku Polskim to nie tylko Asystent głosowy IKO, lecz także voiceboty rozmawiające z klientami na bankowych infoliniach. W sumie przeprowadziły one już 640 tys. takich rozmów, co oznacza, że właśnie została przekroczona granica 1 miliona rozmów z bankową AI. Jednym z interesujących przykładów jest bot zajmujący się kierowaniem połączeń przychodzących na infolinię – zastępuje interaktywne menu głosowe („jeżeli jesteś klientem indywidualnym naciśnij 1”). Wita klienta i prosi o informację w jakiej sprawie dzwoni, a następnie kieruje go do odpowiedniego konsultanta lub procesu. Dzwoniący nie musi tracić czasu na kolejne „wciśnij 2, wciśnij 5” tylko od razu trafia tam gdzie otrzyma wsparcie. Ten voicebot rozumie 250 różnych tematów i w styczniu pobił rekord - 100 tys. rozmów przeprowadzonych w ciągu jednego miesiąca.

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiej bankowości w dziedzinie rozumienia i przetwarzania języka naturalnego. Eksperci w tej dziedzinie pracujący w PKO Banku Polskim zapowiadają, że pojawią się kolejne rozwiązania dla klientów z dziedziny przetwarzania dźwięku, tekstu i obrazu, które będą wprowadzane i rozwijane.

1. miejsce w rankingu Finnoscore 2020 i w Top 10 rankingu Bain&Co – europejski lider cyfrowej bankowości

W grudniu ubiegłego roku PKO Bank Polski zwyciężył w rankingu Finnoscore, który ocenia cyfrową dojrzałość oraz doświadczenie banków w zakresie innowacji. W zestawieniu przeanalizowano cyfrowe aspekty działalności 200 banków z Europy i Ameryki Północnej. PKO Bank Polski został wysoko oceniony w kategoriach: bankowość online, media społecznościowe, aplikacja mobilna, komunikacja omnikanałowa oraz strategia w zakresie innowacji. Badaniu podlegało 300 kryteriów w 12 wybranych segmentach działalności.

PKO Bank Polski znalazł się też w Top 10 rankingu najbardziej zaawansowanych cyfrowo banków w Europie, stworzonym przez Bain&Company. Przeanalizowano w nim stopień cyfryzacji 50 czołowych banków europejskich. Wzięto pod uwagę takie czynniki jak: wizja rozwoju, oferta produktowa, nowoczesne kanały sprzedaży, doświadczenia klientów, poziom zadowolenia, model operacyjny oraz wykorzystanie technologii i danych. W analizie uwzględniono 100 kryteriów. PKO Bank Polski dostał wysokie oceny m.in. za najlepszą strategię cyfrową, za działania innowacyjne i mocną pozycję w bankowości internetowej i aplikacji mobilnej, dobrze zdigitalizowane procesy bankowe z perspektywy klienta, intuicyjną i dobrze zaprojektowaną bankowość internetową na komputery stacjonarne i urządzenia mobilne. W raporcie podkreślono także, że „dane i technologia są podstawą filozofii biznesowej PKO Banku Polskiego”.

- Te wyróżnienia i wysokie miejsca w prestiżowych rankingach, oparte na obiektywnych kryteriach i ocenach niezależnych ekspertów, to dowody uznania dużego przyspieszenia cyfrowego rozwoju banku w ostatnich latach. 1 milion rozmów z bankową sztuczną inteligencją, ponad 1 miliard logowań do IKO i 1. miejsce w rankingu Finnoscore i na szczycie zestawienia Bain&Co potwierdzają, że PKO Bank Polski pozostaje mocnym numerem 1 w polskiej bankowości, także cyfrowej .

- podsumowuje Szymon Wałach, Szef Pionu Strategii i Transformacji Cyfrowej

Cyfrowa ewolucja PKO Banku Polskiego przyspieszyła w dobie pandemii. Zostało wdrożonych wiele zdalnych procesów i usług, np. klienci mogą skorzystać z porady wideodoradcy online, złożyć dokumenty z kwalifikowanym podpisem elektronicznym mSzafir, otworzyć konta „na selfie” czy założyć rachunek inwestycyjny w serwisie iPKO. Digitalizacja, automatyzacja, używanie narzędzi sztucznej inteligencji, na skutek zmian wywołanych pandemią, jeszcze bardziej zyskały teraz na znaczeniu.

 

Jak sfinansować zieloną transformację gospodarek i firm? Santander Bank Polska

W najbliższych dziesięcioleciach czeka nas ogromna zmiana związana z reformą całych gospodarek tak, aby były bardziej „zielone”. Unia Europejska dąży w stronę zeroemisyjności, w tym celu zaproponowano nową strategię wspólnoty „Europejski Zielony Ład”. Zakłada ona wdrożenie działań związanych z ochroną środowiska oraz przeciwdziałaniem zmianom klimatycznym, aby w 2050 roku Europa była kontynentem neutralnym klimatycznie.

„Europejski Zielony Ład” zakłada m.in. transformację energetyczną – redukcję emisji CO2 i przejście z „brudnej” energetyki na odnawialne źródła energii. Ważnymi punktami strategii są także: zrównoważony transport, oparty na paliwach alternatywnych oraz efektywne energetycznie budownictwo i gospodarowanie odpadami w zamkniętym obiegu. Dla niektórych krajów wspólnoty zaproponowane działania będą ewolucją i przyspieszą zmiany wprowadzane już od dłuższego czasu. Jednak dla wielu krajów Unii, w tym dla Polski, strategia i jej ambitne cele niosą za sobą rewolucyjne zmiany. Dostosowanie się do nich będzie szczególnie dużym wyzwaniem dla naszego sektora energetycznego, który w Polsce w ponad 75 proc. jest oparty na węglu.

- Firmy energetyczne funkcjonujące w Polsce już teraz podejmują działania mające na celu redukcję CO2 i przejście na OZE. Wiele z nich widzi, że od tego trendu nie ma odwrotu i bycie bardziej „zielonym” jest koniecznością. Obecnie szczególnie dynamicznie rozwija się segment fotowoltaiki, której moc zainstalowana w Polsce wzrosła w ciągu ostatniego roku prawie trzykrotnie, osiągając 3,7 GW. Kolejnym etapem będą morskie farmy wiatrowe. Santander Bank Polska jest zaangażowany w ten proces, oferując jako pierwsza instytucja finansowa w kraju, rozwiązania finansowe oparte na zasadach ESG (Environmental, Social, Governance) czy SDG (Sustainable Development Goals). Są to m.in. zielone obligacje, kredyty ESG-linked czy transakcje zabezpieczające ryzyko zmienności stóp procentowych oparte na zasadach zrównoważonego rozwoju, czyli zielone IRS. Jesteśmy też zaangażowani w finansowanie największych w kraju farm wiatrowych i solarnych – wyjaśnia Maciej Tarnawski, dyrektor departamentu rynków kredytowych w Pionie Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej Santander Bank Polska.

Jak zauważają eksperci S&P Global Ratings, zainteresowanie międzynarodowych inwestorów pozyskiwaniem szczegółowych i rzetelnych informacji dotyczących zagadnień związanych z kwestiami ochrony środowiska naturalnego, relacjami społecznymi oraz kształtem ładu korporacyjnego przedsiębiorstw, gwałtownie rośnie. Obecnie, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, doceniają oni wartość uwzględniania czynników ESG w podejmowanych przez siebie decyzjach inwestycyjnych, zarówno w celu ograniczenia potencjalnego ryzyka, jak i odkrywania nowych możliwości biznesowych. Jednocześnie, dla dalszego rozwoju rynku instrumentów finansowych opartych o kryteria ESG, niezwykle istotna jest odpowiednia komunikacja oraz transparentność – inwestorzy coraz częściej chcą wiedzieć czy instrumenty oferowane im jako „zielone” lub „społecznie odpowiedzialne” są takimi w rzeczywistości, dlatego też pełna przejrzystość w tym zakresie jest niezbędna.

- Narzędziem wspierającym dynamiczny rozwój rynku jest Ocena ESG stworzona przez S&P Global Ratings. Jej celem jest zwiększenie transparentności poprzez przeprowadzenie szczegółowej analizy przedsiębiorstw pod kątem ewaluacji czynników ryzyka związanych z ochroną środowiska naturalnego, społecznej odpowiedzialności oraz zarządzania organizacją. Ocena ESG wykorzystywana jest zarówno przez inwestorów dla określenia akceptowalnego przez nich ryzyka, jak i firmy, które za jej pośrednictwem wzmacniają swoją reputację oraz wiarygodność wśród kluczowych interesariuszy – podkreśla Łukasz Olszewski, Dyrektor Generalny Oddziału w Polsce oraz Dyrektor Rozwoju Biznesu na Europę Środkową i Wschodnią, Turcję, Grecję i Ukrainę w S&P Global Ratings.

Energetyka to nie jedyna gałąź gospodarki, która dynamicznie się zmienia i  w której aspekty środowiskowe stają się kluczowym tematem. Także w branży produkcyjnej, transporcie, handlu czy usługach, zasady zrównoważonego rozwoju i ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko są coraz poważniej traktowane. Zmiany, które są wdrażane dotyczą oszczędności poprzez poprawienie efektywności energetycznej, wykorzystywania w większym stopniu energii z OZE, redukcji ilości śmieci i lepszego ich recyklingu, zmiany opakowań na bardziej ekologiczne, czy zmiany floty samochodowej na auta z napędem alternatywnym. O tym, że „zielona transformacja” nie jest chwilowym trendem a trwałą zmianą przekonani są uczestnicy debaty eksperckiej „Zielona transformacja okiem przedsiębiorców i inwestorów”. Zdaniem przedstawicieli sektora finansowego, którzy brali udział w dyskusji, już teraz można powiedzieć, że duże inwestycje nie spełniające kryteriów ESG, są trudne do sfinansowania, bo wiele instytucji finansowych wymaga, aby firmy realizowały „zielone” kryteria.    

- Finansując projekty firm z przeróżnych branż widzimy, że coraz ważniejszym aspektem jest dążenie do zminimalizowania wpływu na środowisko. Większość dużych firm już teraz planuje wdrażanie ambitnych projektów ekologicznych, które są rozłożone na lata i pozyskuje na nie finansowanie. Liderzy zmian w tym zakresie kompletnie przestawili swój sposób myślenia i nie traktują takich działań jako kosztu a raczej jako inwestycję, która w przyszłości da wymierne oszczędności finansowe oraz zysk w postaci ochrony środowiska. Bycie nie ekologicznym w najbliższych latach będzie wiązało się z coraz większym kosztem, dlatego niezależnie od branży warto już teraz myśleć o tym w jaki sposób zredukować wpływ na środowisko – dodaje Maciej Tarnawski, dyrektor departamentu rynków kredytowych w Pionie Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej Santander Bank Polska.

Cele „Zielonego ładu” zakładają redukcję zużycia węgla 0 60-80 proc do roku 2030, a  w roku 2050 ma on całkowicie zniknąć z europejskiego rynku energii. W ciągu ostatnich prawie trzydziestu lat emisja gazów cieplarnianych w Polsce zmalała z 447 megaton ekwiwalentu dwutlenku węgla do 380 w 2017 roku. Aby do 2050 nasza gospodarka stała się zeroemisyjna, redukcja emisji musiałaby przyspieszyć czterokrotnie. Zdaniem analityków firmy McKinsey dekarbonizacja polskiej gospodarki w ciągu 30 lat będzie kosztowała 380 mld euro. Przyniesie też spadek kosztów operacyjnych, rozwój nowych branż oraz 300 000 nowych miejsc pracy[1].

[1] Raport McKinsey „Neutralna emisyjnie Polska 2050”, czerwiec 2020