ING Bank Śląski kupuje 45% akcji NN Investment Partners TFI

ING Bank Śląski podpisał z NN Investment Partners International Holdings B.V. wstępną umowę nabycia 45% akcji NN Investment Partners TFI za 177,2 mln zł.  Zgodnie z umową zakupu, kluczowym warunkiem zawieszającym dla zamknięcia transakcji jest niezgłoszenie sprzeciwu przez Komisję Nadzoru Finansowego.

W ING Banku Śląskim stawiamy na rozwój organiczny, ale nie wykluczamy akwizycji jeśli pojawia się możliwość rynkowa, która pozwala nam uatrakcyjnić naszą ofertę. Obecnie NN TFI to dla naszych Klientów sprawdzony i pewny dostawca rozwiązań inwestycyjnych. W przyszłości ścisła współpraca obu podmiotów przyczyni się do dalszego rozwoju oferty produktowej. Związek z bankiem umożliwi NN TFI dostęp do szerokiej sieci dystrybucji. Natomiast dla banku posiadanie pakietu 45% akcji pozwala w istotny sposób partycypować we wzroście wartości spółki. Ta transakcja da nam impuls do dalszego rozwoju – powiedział Brunon Bartkiewicz, prezes ING Banku Śląskiego.

Mamy wieloletnie doświadczenie w tworzeniu produktów dla klientów ING Banku Śląskiego. W przyszłości chcielibyśmy uruchomić kolejne innowacyjne rozwiązania, jeszcze lepiej dopasowane do ich potrzeb – zapowiedziała Małgorzata Barska, prezes NN Investment Partners TFI. Na coraz bardziej wymagającym rynku funduszy inwestycyjnych bliższa współpraca z ING Bankiem Śląskim zapewni nam stabilny rozwój. Uczestnicy naszych funduszy dostaną bardziej efektywne, skrojone na miarę strategie inwestycyjne – dodała Małgorzata Barska.

Zgodnie z zawartą umową cena zakupu w wysokości 177,2 mln zł zostanie powiększona o 2,5% w skali roku za okres od 1 stycznia 2018 roku do dnia zamknięcia transakcji.

ING Bank Śląski będzie uprawniony do otrzymania dywidend począwszy od dywidendy wypłaconej z zysku netto za 2018 roku. Ostateczna cena nabycia będzie podlegała korekcie zgodnie z warunkami przewidzianymi w Umowie Zakupu. O zamknięciu transakcji i ostatecznej wysokości ceny Bank poinformuje w odpowiednim raporcie bieżącym.

Bank spodziewa się, że zamknięcie transakcji nastąpi w II kw. 2019 roku. Według szacunków banku zakup pakietu akcji NN Investment Partners  TFI  obniży skonsolidowany łączny współczynnik kapitałowy oraz współczynnik Tier 1 o ok. 15 p.b.

Poza umową zakupu ING Bank Śląski i NN Investment Partners  TFI  zawarły Umowę Akcjonariuszy, która określa zasady współpracy oraz realizacji wspólnych przedsięwzięć.

NN Investment Partners  TFI na koniec października zarządzało aktywami o wartości 13,2 mld PLN. Obecny udział rynkowy spółki wynosi ok. 8,3%. NN Investment Partners  TFI zajmuje czwartą pozycję pod względem wartości aktywów. TFI zarządza 36 funduszami otwartymi oraz zamkniętymi o różnych klasach ryzyka (akcji, absolutnego zwrotu, mieszane, obligacyjne oraz pieniężne)

ING Bank Śląski jest jednym z największych banków w Polsce. Bank obsługuje 4,76 mln klientów detalicznych oraz ponad 60 tys. średnich i dużych firm. Stabilność i bezpieczeństwo zapewniają mu silne kapitały pozwalające na finansowanie polskiej gospodarki oraz wpływające na bezpieczeństwo depozytów. Na koniec września 2018 roku aktywa banku wynosiły ponad 134 mld zł. Bank jest jednym z liderów digitalizacji w Polsce – oferuje dostęp do kont i usług finansowych poprzez nowoczesną bankowość internetowa i mobilną. Ogólnopolska sieć placówek banku liczy 351 oddziałów i 63 punkty ING Express, a sieć bankomatów i wpłatomatów ponad 1 000 urządzeń.

Potwierdzeniem mocnej pozycji ING Banku Śląskiego na rynku są liczne nagrody i wyróżnienia − przyznawane zarówno przez ekspertów, media, jak i klientów. W 2018 bank otrzymał główną nagrodę i tytuł Gwiazdy Bankowości przyznawaną za całokształt działalności w 2017 roku w rankingu przygotowanym przez Dziennik Gazetę Prawną oraz PWC. W kwietniu 2018 roku – tytuł Najlepszego Banku w Polsce przyznany ING Bankowi Śląskiemu w konkursie „Liderów Świata Bankowości i Ubezpieczeń” za całokształt działań podjętych w 2017 roku.

Polak musi pracować ponad dwa razy dłużej na nowy samochód niż Niemiec

Od stycznia do listopada 2018 r. Polacy zarejestrowali prawie 865 tys. używanych samochodów osobowych, podczas gdy nowych niemal o połowę mniej – ponad 486 tys.[1] Co więcej, 54% sprowadzonych aut ma ponad 10 lat. Skąd takie zainteresowanie używanymi pojazdami? Eksperci EFL w najnowszym raporcie „Nowy czy używany? Jakie samochody kupują Polacy” wskazują na dwa powody. Niskie płace – na Volkswagena Golfa z salonu statystyczny Polak musi pracować aż 19 miesięcy, podczas gdy Niemiec tylko 8.  Drugim czynnikiem jest szybka utrata wartości nowych aut.

- Niższe niż w Europie Zachodniej zarobki i wrodzona chęć do tego, by mieć więcej za mniej, przyniosły niebywałą popularność w naszym kraju samochodów używanych, która utrzymuje się od końca lat 90-tych. Obecnie jednak sytuacja się cywilizuje. Po pierwsze, klienci są coraz bardziej świadomi i zdają sobie sprawę, że cena to nie wszystko. Po drugie, nowe regulacje prawne dają nadzieję na ukrócenie procedur zaniżania przebiegu importowanych aut. Po trzecie, widoczna jest zmiana podejścia Polaków do kwestii posiadania samochodu. Do niedawna oczywistym był zakup czterech kółek na własność. Z roku na roku rośnie popularność leasingu i wynajmu, dzięki czemu możemy cieszyć się nowym autem bez konieczność angażowania wysokiego budżetu. To dotyczy przede wszystkim firm, dlatego następnym krokiem powinno być szersze umożliwienie korzystania z tych instrumentów finansowych osobom prywatnym. Dzięki temu udział konsumentów w rejestracja nowych osobówek będzie rósł i z czasem proporcje 70:30 z przewagą dla firm, odwrócą się z przewagą dla klientów indywidualnych mówi Radosław Kuczyński, prezes EFL.

Od 2004 roku Polacy kupują więcej używanych aut niż nowych

Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w ciągu pierwszych 11 miesięcy tego roku do Polski zostało sprowadzonych 864 678 używanych samochodów osobowych (+6,9% r/r). To niemal tyle samo, ile w całym 2017 roku. W tym samym czasie Polacy kupili 486 499 nowych osobówek, o 11% więcej niż rok temu. Choć dynamika sprzedaży aut z salonu jest dużo wyższa niż aut importowanych, to jednak wolumenowo, Polacy zdecydowanie częściej decydują się na kilku- lub kilkunastoletnie auta. Graniczną datą było wejście Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku. W 2003 roku sprowadziliśmy ponad 30 tys. używanych aut osobowych, podczas gdy rok później już ponad 800 tys. Warto podkreślić, że w roku poprzedzającym akcesję Polski do UE, zarejestrowaliśmy ok. 10 razy mniej aut używanych niż nowych, podczas gdy rok później tendencja ta się odwróciła – ponad dwa razy więcej Polaków usiadło za kierownicą sprowadzonego auta niż nowego. Do dziś rokrocznie rejestrujemy zdecydowanie więcej importowanych aut niż tych z salonu.

Półtora roku pracy Polaka

Autorzy raportu EFL „Nowy czy używany? Jakie samochody kupują Polacy” wskazują na dwie główne przyczyny dużego zainteresowania Polaków zakupem używanych aut osobowych. Podstawowy powód to wciąż niskie zarobki, przez które nabycie osobówki z salonu za gotówkę przekracza możliwości finansowe większości mieszkańców naszego kraju. Wystarczy porównać sytuację Polaka z obywatelem Niemiec. Na przykładowego Volkswagena Golfa statystyczny Polak musi pracować aż 19 miesięcy, podczas gdy Niemiec tylko 8.[2]

Drugim powodem, który zniechęca do wizyt w salonie, jest duża utrata wartości nowych aut. W przypadku popularnych marek miejskich wynosi ona ok. 50% po 3 latach użytkowania – np. kupując nową Skodę Octawię za 100 tys. zł, po 3 latach stracimy na niej aż 50 tys. zł. Jeszcze gorzej sytuacja wygląda w przypadku marek luksusowych, gdzie spadek wartości może wynieść nawet 65%.

Firmy napędzają sprzedaż nowych aut

Kołem zamachowym rynku nowych samochodów osobowych pozostają firmy. Z danych PZPM wynika, że od stycznia do listopada br. do firm rejestrujących na regon dostarczono aż 350,7 tys. sztuk. To ponad 72% udziałów w rynku. Tylko 28% nabywców to klienci indywidualni. To, co dla Kowalskiego jest dużym i niezbyt opłacalnym wydatkiem, dla przedsiębiorstwa okazuje się inwestycją i często sposobem na optymalizację podatkową. Flota samochodowa pozwala zrobić tzw. „koszty” i nie obciąża jednorazowo firmowego budżetu. Przyczyną takiego stanu rzeczy są alternatywne formy finansowania, przede wszystkim leasing i wynajem. Udział firm zajmujących się leasingiem/CFM/RC w rynku od początku 2018 roku wynosi 48,8% (67,7% w rejestracjach licząc tylko nabywców instytucjonalnych).

- Liczymy, że ogólna sytuacja społeczno-gospodarcza w Polsce, na którą składa się m.in. rekordowo niskie bezrobocie, podwyżki wynagrodzeń czy program 500+, powinna przełożyć się na zwiększone zakupy nowych czterech kółek przez klientów indywidualnych. Jednak bez ingerencji władz uzyskanie takiego wyniku rejestracji nowych osobówek, w którym większy udział będą mieć konsumenci niż firmy, może okazać się bardzo trudne. Dobrym krokiem, w dobie mody na elektromobilność, może okazać się wsparcie finansowe przy zakupie aut elektrycznych. Dzięki temu, powinien wzrosnąć popyt na nowe cztery kółka, w dodatku te ekologiczne – mówi Radosław Kuczyński.

Pełna wersja raportu EFL „Nowy czy używany? Jakie samochody kupują Polacy.” jest dostępna na stronie https://efl.pl/biznes-i-ty/raport/

 

[1] Źródło: http://www.pzpm.org.pl/

[2] Dane do wyliczenia: cena VW Golfa w Polsce: 63 090 pln, cena VW Golfa w Niemczech: 79 000 pln, przeciętne wynagrodzenie Polaka: 3320 pln netto, przeciętne wynagrodzenie Niemca: 9875 pln netto

Santander Bank Polska w RESPECT Index

Santander Bank Polska znalazł się w prestiżowym zestawieniu spółek odpowiedzialnych społecznie RESPECT Index, ogłoszonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie.

Głównym założeniem projektu RESPECT Index jest promowanie najwyższych standardów odpowiedzialnego zarządzania wśród polskich przedsiębiorstw z głównego rynku GPW.

Santander Bank Polska już po raz 6 (dotychczas jako Bank Zachodni WBK) przeszedł pomyślnie weryfikację
i został zakwalifikowany do indeksu spółek odpowiedzialnych. Wszystkie podmioty wchodzące w skład indeksu muszą działać zgodnie z najlepszymi standardami zarządzania w zakresie ładu korporacyjnego, ładu informacyjnego i relacji z inwestorami oraz wyróżniają się swoim zaangażowaniem w obszarach czynników ekologicznych, społecznych i pracowniczych.

­– Wyróżnienie Santander Bank Polska w prestiżowym notowaniu RESPECT Index to potwierdzenie, że odpowiedzialna bankowość jest trwale wpisana w strategię banku i stanowi ważną, integralną część naszej codziennej działalności.  Wierzymy, że wzajemne zaufanie oraz szacunek to podstawa budowania efektywnego i odpowiedzialnego biznesu. Zadowolenie i satysfakcja klientów z usług i produktów, które oferujemy  zapewniają stabilny zysk, co z kolei wzmacnia wiarygodność banku wśród akcjonariuszy. Jednocześnie umożliwia on dalsze inwestowanie, zarówno w rozwój produktów, usług, nowych technologii, jak i kapitału ludzkiego czy ochronę środowiska naturalnego. W efekcie, jako instytucja finansowa efektywnie wspieramy budowę innowacyjnej gospodarki – mówi Michał Gajewski, Prezes Zarządu Santander Bank Polska S.A.

Aktualna koncepcja projektu RESPECT Index jest kontynuacją działań Giełdy Papierów Wartościowych
w Warszawie, podjętych w 2009 roku, których efektem było stworzenie pierwszego w Europie Środkowo-Wschodniej indeksu spółek odpowiedzialnych. Skład RESPECT Index jest aktualizowany co roku na podstawie badania adresowanego do polskich spółek notowanych na Głównym Rynku GPW. Dodatkowe informacje dostępne są na: http://respectindex.pl

ING Bank Śląski dwunasty raz w RESPECT Index

ING Bank Śląski spełnia najwyższe standardy odpowiedzialnego biznesu. Bank po raz dwunasty jest obecny w indeksie spółek odpowiedzialnych społecznie, niezmiennie od pierwszego notowania w 2009 roku.

RESPECT Index to pierwszy w Europie Środkowo-Wschodniej indeks spółek odpowiedzialnych społecznie. Obejmuje swoim portfelem polskie i zagraniczne spółki z Głównego Rynku GPW, które prowadzą działalność w sposób zrównoważony i uwzględniają czynniki pozafinansowe w komunikacji z inwestorami.

Cieszymy się, że po raz dwunasty znaleźliśmy się w RESPECT Index. Nasza obecność w indeksie to powód do dumy i duże wyróżnienie. Tym bardziej, że jesteśmy jedyną spółką z branży finansowej obecną w RESPECT Index od samego początku jego istnienia. Konsekwencja, transparentne i odpowiedzialne podejście do prowadzenia biznesu, troska o środowisko oraz etyczne relacje z interesariuszami to nasz sposób na stałą obecność w tym prestiżowym gronie – powiedziała Joanna Dymna-Oszek, Dyrektor Biura Zarządu ING Banku Śląskiego.

Nowy skład indeksu spółek odpowiedzialnych społecznie będzie obowiązywał od 27 grudnia 2018 r. W wyniku przeprowadzonej weryfikacji w skład indeksu po XII edycji wejdzie 31 spółek – to najwyższa liczba spółek w historii. Od pierwszej publikacji w 2009 r. RESPECT Index zwiększył wartość o 70 proc.

innogy wraz z ING rozwijają obszar e-mobility

  • 12 grudnia innogy Polska oraz ING Bank Śląski podpisały umowę o współpracy na rzecz rozwoju elektromobilności
  • Kluczowym aspektem zawartego porozumienia jest rozwój sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych na terenie Warszawy

 

W umowie podpisanej przez innogy oraz ING Bank Śląski firmy zobowiązały się do wspólnego wypracowania rozwiązań w zakresie integracji usług związanych z rynkiem elektromobilności, w tym zarówno finansowych jak i transakcyjnych. W ramach współpracy, w stolicy powstaną m.in. nowe stacje ładowania dla pojazdów napędzanych energią elektryczną.

Od lat angażujemy się w rozwój elektromobilności w Polsce, sukcesywnie rozbudowując sieć stacji ładowania aut elektrycznych w stolicy. Cieszymy się, że wraz z ING będziemy dalej pracować nad upowszechnieniem usług w obszarze e-mobility – powiedział Janusz Moroz, Członek Zarządu innogy Polska ds. Handlu.

Podpisanie umowy to kolejny etap współpracy z innogy. Wierzymy, że przyczyni się ona do upowszechnienia samochodów elektrycznych w Polsce. Drogą do tego jest udostępnienie floty samochodów elektrycznych na zasadach współdzielenia oraz stworzenie sieci stacji ładowania - powiedziała Joanna Erdman, Wiceprezes Zarządu ING Banku Śląskiego.

Podpisanie umowy o partnerstwie innogy Polska a ING Bankiem Śląskim to kontynuacja wspólnych działań na rzecz rozwoju elektromobilności. Na początku tego roku innogy Polska przy wsparciu ING Banku Śląskiego przeprowadziła pilotaż najmu elektrycznych samochodów na zasadach idei współdzielenia, a w lipcu uruchomiła 10 nowych punktów ładowania na terenie Centrum Handlowego Janki.

Copyright © 2018-2020 Finansovo.pl - Nowocześnie o finansach!. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.