Mastercard udostępnia KiedyDoSklepu.pl – narzędzie online pokazujące natężenie ruchu w pobliskich sklepach spożywczych

• KiedyDoSklepu.pl umożliwia planowanie wygodnych i bezpiecznych zakupów, z większym prawdopodobieństwem uniknięcia tłoku i kolejek w sklepie


• Z analizy Mastercard wynika, że we wczesnych godzinach porannych i późnych godzinach wieczornych liczba osób w sklepie może być nawet o 70% mniejsza niż w czasie zakupowego szczytu


Warszawa, 4 maja 2020 r. – Mastercard udostępnił KiedyDoSklepu.pl – narzędzie, które na podstawie analizy trendów zakupowych pozwala określić, jaki ruch panuje w sklepach spożywczych na terenie Polski w różnych porach dnia i tygodnia. Dzięki temu konsumenci mogą zaplanować zakupy na czas, kiedy łatwiej będzie im utrzymać fizyczny dystans w stosunku do innych klientów, zalecany w czasie trwającej pandemii koronawirusa. W ten sposób Mastercard pomaga konsumentom zrobić niezbędne, codzienne zakupy w bezpieczniejszy i wygodniejszy sposób.


KiedyDoSklepu.pl pozwala skorzystać z kilku filtrów, dzięki którym użytkownik może sprofilować swoje zapytanie. Wystarczy wpisać kod pocztowy, typ sklepu spożywczego (hipermarket/supermarket, dyskont/hurtownia lub sklep osiedlowy) i dzień tygodnia (dzień roboczy lub weekend). W ten sposób konsumenci z całej Polski mogą sprawdzić spodziewany ruch w wybranym rodzaju sklepu o danej porze dnia i tygodnia, aby zdecydować, kiedy najlepiej wybrać się na zakupy, jeśli chcą zadbać o komfort i bezpieczeństwo swoje, innych kupujących i pracowników sklepu.


Analizy trendów zakupowych na potrzeby narzędzia KiedyDoSklepu.pl są aktualizowane w cyklu tygodniowym, dzięki czemu konsumenci mogą planować wizytę w sklepie na podstawie aktualnych informacji z kilku ostatnich dni.


Nowe narzędzie od Mastercard wykorzystuje informacje na temat trendów w wydatkach konsumenckich, które są agregowane i anonimizowane zgodnie z zasadami bezpiecznego przetwarzania danych, stosowanymi przez Mastercard.


„Gdy w październiku 2019 r. ogłosiliśmy nasze zasady odpowiedzialnego przetwarzania danych, podkreślaliśmy, że innowacyjne rozwiązania w tym obszarze powinny przynosić korzyści ich posiadaczom, czyli konsumentom. KiedyDoSklepu.pl jest przykładem takiego właśnie podejścia. Sporządzając analizy trendów zakupowych, dajemy konsumentom zupełnie nowe możliwości. W tym przypadku mogą oni wybrać optymalną porę na codzienne zakupy, dbając w ten sposób o swój komfort i bezpieczeństwo” – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację, Mastercard Europe.


Najmniejszy ruch rano i wieczorem
Analiza trendów dotyczących wydatków w sklepach spożywczych pozwoliła Mastercard sporządzić indeks liczby transakcji, obrazujący ruch w sklepach na przestrzeni dnia oraz tygodnia. Z analizy wynika, że nowa sytuacja i ograniczenia w poruszaniu się, a w szczególności praca z domu, zmieniły zachowania zakupowe Polaków.

Na przykład, w dni robocze zakupy spożywcze w małych sklepach osiedlowych rozkładają się w ciągu dnia bardziej równomiernie niż przed epidemią. Większe natężenie ruchu, charakterystyczne dla godzin bezpośrednio po pracy, znacząco mniej dominuje nad godzinami poprzedzającymi typową porę powrotów do domu. Jednocześnie szczyt zakupów przesunął się o godzinę wstecz, czyli na 15:00-16:00, a także zaobserwowano zwiększony ruch w godz. 10:00-14:00. Niezmiennie w dni powszednie najmniejsze obłożenie sklepów wciąż widoczne jest wcześnie rano i późno wieczorem.

Analiza Mastercard pokazuje też, że epidemia zmieniła zwyczaje zakupowe Polaków również w weekendy. O ile dni robocze są przy tym do siebie podobne, to sobota i niedziela znacząco różnią się od siebie nawzajem. Trzymając się przykładu małych sklepów osiedlowych, które często są czynne również w niedzielę, widać, że szczyt zakupów w te dni przypada na zupełnie inne godziny. W sobotę odwiedzamy je najczęściej około 10:00-12:00, a w niedzielę ok. godziny 18:00, choć w tym dniu tygodnia trend jest bardziej rozciągnięty w czasie.
W ostatnich tygodniach widoczny był również efekt tzw. godzin dla seniorów (zniesionych z dniem 4 maja), które spowodowały przesunięcia ruchu w ciągu dnia. Na przykładzie sklepów osiedlowych widać, że w godzinach dla seniorów (10:00-12:00) ruch malał, gdyż był ograniczony do jednej grupy społecznej, zaś bezpośrednio przed i po następowała kompensacja widoczna w większej liczbie transakcji. Niezależnie od tego, czy obowiązywały godziny dla seniorów, czy nie, niezmiennie porami dnia, gdy najmniej osób robiło zakupy, były godziny poranne i wieczorne.