Polecamy

W III kw. o wynikach Banku Pekao zdecydowały koszty wakacji kredytowych i wpłat na Fundusz Wsparcia Kredytobiorców

Decydujący wpływ na wyniki finansowe Banku Pekao w III kwartale 2022 roku miały odpisy związane z rządowymi wakacjami kredytowymi oraz koszty wpłat na Fundusz Wsparcia Kredytobiorców (FWK). Jednak bank utrzymał szybkie tempo wzrostu w segmencie korporacyjnym i kanałach cyfrowych, a koszt ryzyka, mimo niesprzyjających warunków, pozostał na stabilnym poziomie.

– Trzeci kwartał był dla nas czasem ciężkiej pracy i budowy skali biznesu, mimo pogarszającego się otoczenia gospodarczego. Skutecznie pozyskiwaliśmy nowych klientów i budowaliśmy wolumeny sprzedaży, zwłaszcza w obszarze bankowości dla firm. Tradycyjnie zadbaliśmy również o efektywność i koszty, choć obraz ten został zniekształcony przez znaczące rezerwy na wsparcie kredytobiorców, co może jednak ulżyć kredytobiorcom i zmniejszyć w dłuższej perspektywie nasze koszty ryzyka – mówi Leszek Skiba, prezes Banku Pekao. – Przy tym stratę w trzecim kwartale traktujemy jako jednorazowe zdarzenie, a zysk nettow całym roku pozwoli nam na wypłatę dywidendy z tegorocznego zysku – zaznaczył prezes.

WZROST w bankowości dla firm

  • Trzeci kwartał był kolejnym z rzędu, w którym wyraźnie wzrosły wolumeny kredytowe w segmentach biznesowych. W przypadku dużych korporacji wzrost wolumenu kredytów wyniósł 30 proc., a w przypadku firm z segmentu MŚP i MID 24 proc. w ujęciu rok do roku.
  • W III kw. 2022 przybyło aż 149 tys. nowych rachunków bieżących klientów indywidualnych wobec 108 tys. rok wcześniej.
  • W samym III kw. 2022 Bank Pekao odnotował 544 mln zł straty netto, na co decydujący wpływ miały koszt wakacji kredytowych (w wysokości 2,4 mld zł, przy założeniu 85-proc. partycypacji klientów) oraz koszt FWK (166 mln zł).
  • Narastająco za trzy kwartały 2022 roku Bank Pekao miał skonsolidowany zysk netto w wysokości 832 mln zł w porównaniu do 1,48 mld zł zysku netto w analogicznym okresie rok wcześniej.

 Raportowana EFEKTYWNOŚĆ pod wpływem wakacji kredytowych, koszty operacyjne pod kontrolą

  • Wskaźnik koszty/dochody wyniósł po III kw. 2022 roku 54,7 proc na skutek obciążenia dochodów i kosztów negatywnymi zdarzeniami jednorazowymi. Strategiczny cel Pekao do 2024 r. to zmniejszenie wskaźnika koszty/dochody do 42 proc.
  • Wskaźnik ROE w III kw. 2022 r. wyniósł 4,9 proc. wobec zapisanego w strategii Banku Pekao celu 10-proc. ROE w 2024 roku.
  • Koszty operacyjne narastająco po trzech kwartałach 2022 były o 6,4 proc. wyższe niż rok wcześniej, rosnąc znacznie poniżej poziomu inflacji.

 KLIENCI stawiają na bankowość cyfrową, powodzeniem cieszy się oferta obligacji detalicznych

  • Bankowość cyfrowa pozostawała kluczowym polem aktywności banku i jego klientów. Liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej Pekao urosła na koniec III kw. 2022 roku do 2,7 miliona klientów z 2,3 miliona rok wcześniej. Cel strategiczny na 2024 rok to 3,2 mln aktywnych klientów bankowości mobilnej.
  • Od 1 października w ofercie banku za pośrednictwem Biura Maklerskiego Pekao dostępne są obligacje detaliczne Skarbu Państwa. Można je nabywać w kanałach elektronicznych, nawet nie będąc klientem Banku Pekao, a sprzedaż zaledwie po miesiącu przekroczyła ćwierć miliarda złotych.

– Traktujemy obligacje detaliczne jako uzupełnienie naszej oferty inwestycyjnej. Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów sprzedażowych oraz z faktu, iż wraz z zakupem tego produktu trafiła do nas liczna grupa nowych klientów. Bardzo prosty, przejrzysty i przyjazny dla klienta proces zakupu na pewno nas wyróżnia – podkreśla Jarosław Fuchs, wiceprezes Banku Pekao, nadzorujący Pion Bankowości Prywatnej i Produktów Inwestycyjnych. – Warto też wspomnieć, że w tym roku obchodzimy 25-lecie bankowości prywatnej Pekao i  jako pierwsza uniwersalna instytucja finansowa na świecie stokenizowaliśmy sztukę, oferując unikalną kartę kredytową powiązaną z NFT oraz weszliśmy w metaverse, gdzie można podziwiać sztukę NFT w jej naturalnym cyfrowym środowisku Galerii PeoPay – dodał wiceprezes.

  • Wskaźnik digitalizacji, czyli miara możliwości cyfrowego dostępu do usług bankowych, urósł o 15 punktów procentowych do 65 proc., licząc od czasu ogłoszenia czteroletniej strategii Banku Pekao wiosną 2021 roku. Pekao zakłada, że w 2024 roku zbliży się on do 100 proc., czyli niemal każdą usługę bankową klient indywidualny będzie miał dostępną poprzez kanały zdalne.
  • W kanałach cyfrowych sprzedanych zostało w minionym kwartale rekordowe 80 proc. pożyczek gotówkowych, podczas gdy rok wcześniej było to 62 proc.
  • Już 45 proc. aktywnych klientów cyfrowych korzysta z bankowości elektronicznej tylko na urządzeniach mobilnych.

ODPOWIEDZIALNOŚĆ w działaniu

  • Bank Pekao w pogarszającym się otoczeniu gospodarczym przykłada szczególną wagę do odpowiedzialnego zarządzania ryzykiem. Standardowe koszty ryzyka banku (bez rezerw na portfel hipotek CHF) pozostają pod pełną kontrolą. W III kw. 2022 znalazły się one na poziomie 51 pb, a narastająco po trzech kwartałach na poziomie 44 pb. W strategii na 2024 rok założony jest poziom 50-60 pb.
  • Pekao utrzymuje wysoką bazę kapitałową. Na koniec września łączny współczynnik kapitałowy (TCR) wyniósł 16,8 proc., a Tier1 15,0 proc.

Źródło: Pekao