W dobie Przemysłu 4.0 przedsiębiorcy już nie zastanawiają się „czy”, ale „w jaki sposób” powinni zdigitalizować procesy w firmach. Postęp technologiczny i oczekiwania klientów powodują, że od cyfryzacji produkcji nie ma odwrotu.
Dlaczego firmy potrzebują cyfryzacji?
Digitalizacja jest nieodłącznym elementem funkcjonowania współczesnych firm – niezależnie od ich wielkości i branży. Transformacja cyfrowa nie tylko ułatwia działalność, ale wręcz staje się ważną składową sukcesu. Zdaniem Bartosza Majewskiego, dyrektora Centrum Przedsiębiorczości i Transferu Technologii SGH, cyfryzacja powinna być priorytetem dla każdego przedsiębiorstwa. – Firmy, które wcześniej zdecydowały się na cyfryzację, zyskały przewagę konkurencyjną. Jeśli inne firmy tego nie zrobią, mogą stracić swoje atuty – mówił Majewski w podcaście Biznes Jutra, realizowanym przez Bibby Financial Services.
Wśród korzyści, jakie przemawiają za cyfryzacją procesów biznesowych należy wymienić takie kwestie, jak zwiększenie efektywności operacyjnej, lepszą analizę danych czy poprawę doświadczeń klientów. Zaletą digitalizacji jest bowiem automatyzacja zadań - pozwala to zaoszczędzić czas oraz zmniejszyć ryzyko błędów. Przekierowując proste, powtarzalne procesy maszynom, pracownicy mogą bowiem skupić się na bardziej wartościowych zadaniach, a to z kolei zwiększa produktywność w całej organizacji.
Z kolei dzięki gromadzeniu i analizowaniu dużych zbiorów danych w czasie rzeczywistym, przedsiębiorstwa są w stanie podejmować bardziej trafne decyzje strategiczne. Wreszcie: digitalizacja umożliwia personalizację usług i przyspiesza proces sprzedażowy. Jest to o tyle pozytywne zjawisko, iż sprawna obsługa klientów może znacząco wpłynąć na zadowolenie klientów. A to w dłuższej perspektywie podnosi wyniki finansowe. Przedsiębiorstwa, które postawiły więc na cyfryzację i skutecznie ją wdrażają, są bardziej konkurencyjne.
Różnice pomiędzy digitalizacją a robotyzacją
Nie tylko digitalizacja, ale również robotyzacja przyczynia się do transformacji przedsiębiorstw. Pojęcia te nie są tożsame. Bartosz Majewski tłumaczy różnicę pomiędzy nimi w następujący sposób: - Digitalizacja jest to przenoszenie procesów zarządzania i produkcji do sfery cyfrowej, natomiast robotyzacja jest kolejnym etapem, w którym, posiadając dane, mogę zidentyfikować obszary, gdzie praca ludzka może zostać zastąpiona przez roboty – mówił w podcaście.
Należy podkreślić, że zdigitalizowana firma może lepiej zarządzać informacjami i efektywniej podejmować decyzje. W rezultacie przedsiębiorca może szybszej zareagować na potrzeby rynku, a co za tym idzie - zwiększyć satysfakcję klientów.
Natomiast robotyzacja oznacza automatyzację działań manualnych, co może skutkować zmianą struktury zatrudnienia. Co to daje? Przedsiębiorca, który wdraża u siebie robotyzację, podnosi wydajność produkcji i obniża koszty operacyjne. Dzięki temu jego firma może oferować konkurencyjne ceny i zwiększyć skalę produkcji.
- Roboty nie doświadczają zmęczenia w związku z powtarzalnym wykonywaniem zadań, nie popełniają błędów i nie żądają podwyżek. Dzięki robotyzacji zyskujemy wiele atutów, takich jak utrzymanie standardów jakości oraz powtarzalność procesów. Te elementy przyczyniają się do zmiany modelu konkurencyjności, przesuwając akcent z pracy na kapitał - podkreślił ekspert. Wskazał przy tym, że przedsiębiorca zyska największą wartość, jeśli przeanalizuje, które obszary u niego w firmie wymagają zastąpienia przez roboty, a następnie zainwestuje w to.
Liczy się wielkość rynku zbytu
Zarówno automatyzacja, jak i robotyzacja są korzystne dla firm działających na dużą skalę, ponieważ pomagają im w zwiększaniu rentowności. - Skala zawsze była głównym motorem rozwoju największych firm. Jeśli weźmiemy pod uwagę przedsiębiorstwa, które rozwijały się jako globalne firmy albo odnoszące sukcesy startupy, kluczowym czynnikiem ich sukcesu jest myślenie o skali od samego początku - mówił Bartosz Majewski.
To właśnie skala pozwala obniżać koszty jednostkowe i jest podstawą biznesu. Bez wątpienia, cyfryzacja umożliwia osiągnięcie większej skali prowadzonej działalności. - Nie oznacza to jednak, że korzyści z cyfryzacji odnoszą jedynie podmioty działające na dużej skali. Mniejsze przedsiębiorstwa również mogą czerpać z niej zyski, lecz w mniejszym zakresie - dodał ekspert. Warto nadmienić, że posiadanie większej skali wiąże się z dodatkową presją na obniżanie kosztów. W końcu inaczej prowadzi się biznes w, gdy koszty stałe są rozłożone na znacznie większą liczbę osób czy elementów.
Całość rozmowy z Bartoszem Majewskim można posłuchać w podcaście Biznes Jutra w odcinku „Przemysł 4.0: Czy od cyfryzacji produkcji nie ma odwrotu?”.