Aromma.pl - Świece sojowe tworzone z pasją
Faktoring ponownie nabiera rozpędu

Faktoring ponownie nabiera rozpędu

Rynek faktoringu w Polsce zanotował w 2024 r. wzrost obrotów o 4,7 proc. Firmy zrzeszone w Polskim Związku Faktorów skupiły w tym okresie wierzytelności na łączną kwotę 471 mld zł. Rok wcześniej ich wartość sięgała 450 mld zł. Członkowie PZF udzielili finansowania 27 tys. przedsiębiorstw (o 3 proc. więcej niż rok wcześniej), które przedstawiły do wykupu 28,7 mln faktur (o 7,3 proc. więcej niż przed rokiem).

 

Polski Związek Faktorów (PZF) skupia obecnie większość podmiotów świadczących usługi faktoringowe w Polsce. Należą do niego 4 banki komercyjne, 20 wyspecjalizowanych firm udzielających finansowania, a także 6 podmiotów o statusie partnera.

 

– Rynek faktoringu w 2024 r. powrócił na drogę wzrostu obrotów. Sam czwarty kwartał okazał się pod tym względem lepszy aż o 9,1 proc. w porównaniu z ostatnimi trzema miesiącami roku 2023 r.  Dało to wzrost rynku w całym 2024 roku o 4,7 proc. Ujemną dynamikę obrotów odnotowaliśmy jedynie w I kwartale. Następne kwartały były już dodatnie, a w każdym kolejnym odnotowywaliśmy coraz szybszy rozwój (w samym II kwartale o 4 proc., a w III 7 proc.). Udało się to osiągnąć pomimo niekorzystnych zjawisk w otoczeniu makroekonomicznym. Nadal bowiem utrzymują się wysokie koszty pracy i wysokie koszty finansowe, a przy tym niepokojąco rośnie liczba niewypłacalności firm. Także w otoczeniu międzynarodowym obserwujemy dużą niepewność. Wciąż trwa wyniszczająca wojna na Ukrainie. Jesteśmy świadkami pierwszych decyzji nowego prezydenta USA, Donalda Trupma i jego gabinetu. Niestabilna sytuacje panuje na Biskim Wschodzie. Pomimo tych wszystkich uwarunkowań nasza branża radzi sobie dobrze. To dowodzi, że faktoring sprawdza się w różnorodnych warunkach ekonomicznych i geopolitycznych. Przedsiębiorcy są tego świadomi i sięgają po tę formę finansowania zarówno w czasie ożywienia, jak i spowolnienia gospodarczego –
– mówi Konrad Klimek, Przewodniczący Komitetu Wykonawczego PZF.

 

Z usług firm należących do PZF korzysta obecnie 27,1 tys. przedsiębiorstw. Przekazały one do sfinansowania 28,7 mln faktur o łącznej wartości 471 mld zł.

 

– Na rynku faktoringowym obserwujemy szereg pozytywnych zjawisk. Przede wszystkim, oprócz obrotów, rośnie także liczba klientów korzystających z finansowania, a także liczba przekazywanych faktur. Gdyby nie ich malejąca średnia wartość, nasz sektor rósłby jeszcze szybciej. Tym niemniej wszechstronność i elastyczność oferty firm faktoringowych sprawia, że popyt na nią od lat się zwiększa. Dopasowujemy produkty do zmieniających się potrzeb i oczekiwań przedsiębiorców. Sprawnie neutralizujemy ryzyko, dopasowując limity finansowania i poziomy zaliczek.
Najbardziej pilnym wyzwaniem dla naszego sektora jest natomiast zachęcenie przedsiębiorców do szerszego wykorzystywania faktoringu pełnego. Oferta ta stanowi dla podmiotów gospodarczych ważne dopełnienie finansowania, dzięki zabezpieczaniu transakcji w formie ubezpieczenia należności. Zapewnia ono klientom ochronę na wypadek braku zapłaty za dostarczony towar lub wykonaną usługę. W warunkach rosnącej liczby niewypłacalności firm w Polsce ma to kluczowe znaczenie dla ich bezpieczeństwa finansowego –
– mówi Konrad Klimek, Przewodniczący Komitetu Wykonawczego PZF.

 

Polski Związek Faktorów wraz ze Związkiem Banków Polskich rozpoczął prace nad uszczelnieniem przepływu danych związanych z procesem finansowania przedsiębiorstw. W tym celu branże faktoringu i bankowości budują System Wymiany Informacji Firm Faktoringowych. Umożliwi on wymianę danych na temat transakcji budzących wątpliwości, dzięki czemu znacząco ograniczone zostaną zagrożenia wynikające z aktywności cyberprzestępców. Wspólny system pozytywnie wpłynie także na ryzyko kredytowe, jak i operacyjne. Intencją PZF jest, aby z platformy SWIFF korzystali wszyscy zrzeszeni w nim faktorzy.

Źródło: PZF

Carefleet zwiększa udział w rynku najmu małych firm

160 procent wzrostu rok do roku w segmencie mikro i małych firm odnotował w 2024 roku Carefleet S.A., spółka z Grupy EFL oferująca najem pojazdów lekkich. Wyniki spółki odzwierciedlają nastroje rynkowe.

Carefleet zamknął 2024 rok z dobrymi wynikami. Prezesa zarządu, Daniela Trzaskowskiego, najbardziej cieszy wzrost sprzedaży dla małych firm, który jest efektem nie tylko organicznego rozwoju spółki, ale także przynależności do Grupy EFL. Carefleet buduje przewagę konkurencyjną wykorzystując synergię grupową
i skutecznie dostarcza know-how siłom sprzedażowym Grupy EFL, aby te mogły zapewnić klientom najlepszy sposób finansowana ich inwestycji.

 – Osiągnęliśmy większość celów, które przed sobą stawialiśmy. Jednym z kluczowych było utrzymanie i wzmocnienie czwartej pozycji w rankingu największych firm CFM w Polsce wg rankingu Samar. Osiągnęliśmy to m.in. dzięki bliskiej współpracy w ramach Grupy EFL. Efektem synergii z EFL jest na przykład nasz 160 proc. wzrost w segmencie mikro i małych firm. Jednocześnie wspólnie rozwijamy sieć sprzedaży EFL, oferując klientom leasing, pożyczkę leasingową i wynajem długoterminowy.- powiedział Daniel Trzaskowski, prezes zarządu Carefleet.

Z kolei poziom finansowania zakupów największych firm w 2024 roku w Carefleet był zbliżony do roku 2023. Odzwierciedla to nastroje rynkowe. Wzrost popytu na finansowanie pojazdów lekkich najmem w 2024 roku był widoczny zwłaszcza w segmencie klientów indywidualnych i mikroprzedsiębiorców. Wśród dużych podmiotów panowała stagnacja.

Perspektywy na 2025

Pomimo zawirowań makroekonomicznych, które będą nam towarzyszyć w 2025 roku, perspektywy dla rynku najmu w Polsce są pozytywne. Rynek czeka zastrzyk inwestycji finansowanych ze środków z KPO, co powinno przełożyć się również na branżę motoryzacyjną i – pośrednio – na poziom finansowania leasingiem i wynajmem.

- Należy mieć na uwadze także ew. obniżki stóp procentowych, które mogą przełożyć się na decyzje zakupowe klientów indywidualnych oraz inwestycyjne firm. Konsumenci często są odbiorcami końcowymi samochodów poleasingowych lub po kontraktach najmu, natomiast przedsiębiorcy mogą częściej sięgać po zewnętrzne finansowanie inwestycji, w tym te flotowe. – mówi Daniel Trzaskowski, prezes zarządu Carefleet.

Edukacja to klucz

W ubiegłym roku ukazała się pierwsza w Polsce tematyczna publikacja dla menedżerów flot „Flota samochodowa. Finansowanie i zarządzanie”, pod redakcją naukową Daniela Trzaskowskiego. Książka może stanowić źródło wiedzy dla osób pracujących w branży flotowej i zarządców flot. W 2025 roku Carefleet również będzie rozwijać programy edukacyjne.

  • Odbiór publikacji jest bardzo pozytywny, co motywuje do dalszych działań w tym zakresie. W 2025 roku skupimy się przede wszystkim na rozwoju pracowników Grupy EFL pod kątem kompetencji flotowych oraz CFM, natomiast w przyszłym roku planujemy wdrożenie nowego programu szkoleniowego dla osób zarządzających flotą. – zapowiada prezes Carefleet.

Źródło: EFL

Volkswagen Financial Services udostępnia serwis internetowy szerokiejdrogi.vwfs.pl

Volkswagen Financial Services wystartował z serwisem internetowym www.szerokiejdrogi.vwfs.pl. Strona dostarcza kompleksową wiedzę o produktach i usługach oferowanych przez VW FS: ubezpieczeniach, pakietach przeglądów serwisowych czy ochronie pogwarancyjnej Car Protect. Zaletą portalu jest prosty język oraz ciekawe case studies, które pozwalają lepiej zrozumieć nawet najbardziej zawiłe zagadnienia.

Istotne treści w przystępnej formie

Serwis udostępniony przez Volkswagen Financial Services, numer 1 na rynku finansowania samochodów osobowych w Polsce, wprowadza nowoczesne standardy obsługi internetowej, łącząc w sobie prostotę, wygodę i przejrzystość. Witryna internetowa dostępna pod adresem www.szerokiejdrogi.vwfs.pl dostarcza niezbędnych informacji nt. oferty firmy w zakresie produktów ochronnych (ubezpieczeń oraz pakietów przeglądów serwisowych), co czyni portal wartościowym źródłem wiedzy dla każdego kierowcy.

– Niespodziewane wydatki związane z samochodem potrafią być uciążliwe, ale wielu z nim można skutecznie zapobiec. Volkswagen Financial Services uruchomił serwis internetowy, aby pomóc kierowcom w możliwie najprostszy sposób wyjaśnić różnice wynikające z poszczególnych pakietów ubezpieczeniowych. Pod adresem www.szerokiejdrogi.vwfs.pl klienci w jednym miejscu znajdą informacje o pakietach ubezpieczeń komunikacyjnych OC, AC, NNW czy assistance, a także o dodatkowych opcjach ochrony. Poprzez takie działania, staramy się być jeszcze bliżej klienta i nieustannie zapewniać mu najwyższy poziom bezpieczeństwa na drodze – mówi Magdalena Kaca, Dyrektorka Departamentu Zarządzania Klientem i Produktem w Volkswagen Financial Services.

Obrazowo o ubezpieczeniach

Ubezpieczenia komunikacyjne to nie tylko obowiązek, ale przede wszystkim komfort i bezpieczeństwo podczas podróży. Dzięki treściom zamieszczonym na portalu www.szerokiejdrogi.vwfs.pl kierowcy z łatwością znajdą przejrzyste informacje o różnicach wynikających z poszczególnych pakietów ochrony, a w efekcie szybciej i trafniej dobiorą rozwiązanie dopasowane do ich indywidualnych potrzeb.

Aby uprościć klientowi zrozumienie, niekiedy skomplikowanej, terminologii ubezpieczeniowej, zastosowaliśmy case studies. Staramy się obrazowo uświadomić klientowi, co realnie daje dana polisa ze względu na opis jej działania w sytuacjach dobrze znanych z życia. Przykładowo, ubezpieczenie OC przyda się w momencie nieumyślnego uszkodzenia cudzego pojazdu na parkingu. Gdy kierowca przypadkowo przytrze zaparkowany obok samochód, koszty naprawy mogą wynieść nawet kilkanaście tysięcy złotych. W takim wypadku ubezpieczyciel pokrywa wydatki związane z naprawą, a poszkodowany nie ponosi żadnych kosztów. W efekcie konkretne przykłady wpływają na wyobraźnię i uzmysławiają klientowi, czego powinien oczekiwać od polisy – wyjaśnia Magdalena Kaca, Dyrektorka Departamentu Zarządzania Klientem i Produktem w Volkswagen Financial Services.

Przeglądy serwisowe i Car Protect – wszystko, co warto wiedzieć

Na nowej stronie uruchomionej przez Volkswagen Financial Services znajdują się cenne wskazówki także w kontekście serwisowania auta. Wybierając spośród marek Grupy Volkswagen (Volkswagen, Audi, Škoda, SEAT, CUPRA) w łatwy sposób można zapoznać się z ofertą pakietów przeglądów serwisowych dla konkretnego modelu z danego rocznika. Co więcej, portal uwzględnia wyceny dla samochodów dostawczych. Pakiety w stałych cenach umożliwiają całkowitą kontrolę kosztów i stanowią długoterminową inwestycję w spokojną przyszłość.

VW FS prezentuje również pełnię informacji dotyczących ubezpieczenia Car Protect, które zapewnia ochronę pogwarancyjną na samochód do 10 lat jego eksploatacji. To rozwiązanie dla kierowców, którzy chcą uniknąć wysokich kosztów napraw po wygaśnięciu standardowej gwarancji fabrycznej. Strona www.szerokiejdrogi.vwfs.pl przybliża – nierzadko – trudną terminologię i zawiłość samych produktów, wskazując na ich najważniejsze aspekty i różnice między sobą.

Portal www.szerokiejdrogi.vwfs.pl to praktyczne wsparcie dla kierowców, które przybliża trudną terminologię i rozwiewa wątpliwości dotyczące produktów. Dzięki przejrzystości, elastycznym rozwiązaniom i podejściu uwzględniającym potrzeby użytkowników, Volkswagen Financial Services pomaga klientom w podejmowaniu świadomych decyzji, zapewniając wygodę, bezpieczeństwo i większy spokój na drodze.

***

Volkswagen Financial Services to nr 1 w finansowaniu samochodów osobowych w Polsce (SAMAR, CEPiK; leasing/CFM rejestracje) oraz ekspert z zakresu nowoczesnej mobilności i elektromobilności. Dostarcza rozwiązania finansowe dla wszystkich marek samochodowych Grupy Volkswagen. VW FS oferuje pod jedną marką usługi finansowe związane z zakupem i eksploatacją samochodów (leasing, kredyt, najem) dla klientów indywidualnych i biznesowych (w tym rozwiązania i narzędzia w obszarze finansowania flot) oraz ubezpieczenia i bankowość elektroniczną.

Więcej informacji o ofercie ubezpieczeń Volkswagen Financial Services na stronie www.szerokiejdrogi.vwfs.pl.

Źródło: Bank Pocztowy

Jarosław Orlikowski powołany na stanowisko Prezesa Zarządu Banku Pocztowego S.A.

Rada Nadzorcza Banku Pocztowego z dniem 12 lutego 2025 r. powołała Jarosława Orlikowskiego na stanowisko Prezesa Zarządu Banku Pocztowego S.A. Wcześniej, 7 lutego 2025 r., jednogłośną zgodę na powołanie Jarosława Orlikowskiego na stanowisko Prezesa Zarządu Banku wyraziła Komisja Nadzoru Finansowego.

Jarosław Orlikowski od 20 września 2024 r. pełnił funkcję Wiceprezesa Zarządu Banku Pocztowego tymczasowo kierującego pracami Zarządu Banku. Z sektorem finansowym związany jest od blisko 30 lat.

Jarosław Orlikowski w latach 1996 – 2000 pełnił funkcję Członka Zarządu CAIB Agent Transferowy S.A.  Następnie, w latach 2001 – 2010 był Prezesem Zarządu ProService Agent Transferowy, jednocześnie od 2002 r. do 2010 r. był zatrudniony jako Wiceprezes Zarządu Skarbiec Asset Management Holding S.A. W latach 2010 – 2016 związany był z PKO Bankiem Polskim S.A., gdzie pełnił funkcję Dyrektora Pionu Wsparcia Biznesu. Był również członkiem rad nadzorczych: Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A. (2011–2016) oraz Nordea Bank Polska S.A. (2014). Odpowiadał za projekt integracji przejętych spółek Nordea z grupą PKO Banku Polskiego S.A. Przez 3 lata pełnił funkcję Wiceprezesa Zarządu Kredyt Inkaso S.A., a następnie przez 4 lata pracował w Inter Cars S.A., jako Doradca Zarządu, a następnie Dyrektor Operacji Inter Cars S.A.

Jest absolwentem Studiów Doktoranckich (Executive Doctor of Business Administration) w Instytucie Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk, Elektroniki (magister inżynier) Politechniki Warszawskiej oraz studiów podyplomowych na kierunku Rachunkowość Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. 

Skład Zarządu Banku Pocztowego S.A. od 12 lutego 2025 r. przedstawia się następująco:

Jarosław Orlikowski – Prezes Zarządu

Łukasz Kinicki – Wiceprezes Zarządu

Hubert Meronk – Wiceprezes Zarządu

Piotr Piechota – Wiceprezes Zarządu

Źródło: Bank Pocztowy

Kartami Banku Pocztowego zapłacisz online w standardzie „Click to Pay” prosto, szybko i bezpiecznie

Bank Pocztowy wprowadził nowość dla swoich klientów. Od teraz użytkownicy aplikacji mobilnej Pocztowy i bankowości internetowej mogą dodawać swoje karty płatnicze Mastercard do Click to Pay. Jest to bezpieczny, intuicyjny i wygodny sposób płacenia kartą online, bez konieczności każdorazowego wpisywania danych karty. Bank Pocztowy staje się tym samym drugim bankiem w Polsce, który oferuje to nowoczesne rozwiązanie płatnicze.

Click to Pay to nowy, szybki i bezpieczny sposób dokonywanie płatności w internecie bez konieczności każdorazowego wpisywania danych karty. Klienci Banku Pocztowego mogą w kilku prostych krokach dodać swoją kartę. Wystarczy przejść do szczegółów karty w aplikacji Pocztowy lub bankowości internetowej, wybrać opcję „Dodaj do Click to Pay”, podać adres e-mail oraz zaakceptować wymagane zgody. Od tego momentu karta będzie aktywna w tym sposobie płatności.

- To dla nas ważne, że jako Bank Pocztowy możemy dostarczać naszym klientom nowoczesne i niezawodne rozwiązania płatnicze. Click to Pay to nic innego, jak płatność kartą w nowym, wygodniejszym standardzie. Oznacza to, że wszystkie korzyści związane z płatnością kartą, takie jak możliwość reklamacji transakcji płatniczej za pośrednictwem banku czy procedura chargeback, pozostają w pełni dostępne dla użytkowników. Co więcej, wybierając tę opcję płatności podczas zakupów w internecie, Klienci nie będą musieli każdorazowo wpisywać danych karty– wystarczy jedno kliknięcie, aby szybko i bezpiecznie zapłacić kartą. Ten standard znacznie upraszcza proces płatności internetowych, jednocześnie zapewniając najwyższy poziom bezpieczeństwa - przyznaje Joanna Moskalik, Dyrektor Departamentu Produktów Detalicznych i Usług Płatniczych  Banku Pocztowego.

Standard płatności online Click to Pay jest dostępny poprzez  Autopay, PayU, Przelewy24 oraz Tpay, co pozwala klientom na korzystanie z usługi w wielu sklepach internetowych. W zależności od kwoty transakcji, może być wymagana dodatkowa weryfikacja z wykorzystaniem usługi 3D Secure

Źródło: Bank Pocztowy

Finansovo.pl

Finansovo.pl - Nowocześnie o finansach.

Najnowsze informacje z zakresu finansów osobistych, finansów firmowych, dostępnych promocji, aktualnych dotacji, możliwości lokowania środków, podatków, ubezpieczeń, publikowanych raportów.

Napisz do nas: finansovo@finansovo.pl

Reklama

We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.