Polecamy

Nawet 16 razy niższy rachunek za prąd? Dzięki OZE wspólnoty i spółdzielnie mogą ciąć koszty do minimum

Najbliższe miesiące to najlepszy czas na inwestycje w odnawialne źródła energii. Dzięki wsparciu dotacji i niskooprocentowanych kredytów wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe znacznie łatwiej mogą uruchomić panele słoneczne czy zamontować pompy ciepła. Obecnie przy minimalnych nakładach takie podmioty mogą zamontować urządzenia, które radykalnie obniżą rachunki za energię. To szczególnie istotne w kontekście podwyżek cen prądu, które mają sięgnąć nawet 70%.

2024 rok może upłynąć pod znakiem znacznych wzrostów kosztów energii. Pierwszym z powodów będzie wygaśnięcie wciąż obowiązującego zamrożenia cen prądu i gazu. Dodatkowo, eksperci nie mają złudzeń – wyższa będzie też cena bazowa energii. Prognozy wskazują, że w przyszłym roku kwota na rachunku za prąd może wzrosnąć o ok. 70%. W praktyce przeciętny Kowalski, zużywający w swoim gospodarstwie domowym 155 kWh i korzystający z najpopularniejszej taryfy G11, co miesiąc do zakładu energetycznego będzie musiał przesłać około 230 zł. 

Administratorzy wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych mają szansę skutecznie obniżyć zapotrzebowanie na energię elektryczną pobraną z sieci – nie tylko tę przeznaczoną do obsługi części wspólnych budynków, ale też znaczne zmniejszenie indywidualnych rachunków poszczególnych mieszkańców. Rozwiązaniem jest montaż odnawialnych źródeł energii. Końcówka roku i nadchodzące z nią plany inwestycyjne na kolejny okres są najlepszym czasem na podejmowanie decyzji w tym obszarze.

Z badania* przeprowadzonego na zlecenie VeloBanku w maju br. wynika, że aż ¾ mieszkańców bloków chciałoby na swoich budynkach inwestycji w OZE. Najprzychylniej na takie rozwiązanie patrzyłyby osoby w wieku 35-44 lata (82%) oraz najstarsi – powyżej 55 roku życia (78%). W tym przypadku nastroje społeczne spotykają się z systemowymi rozwiązaniami. W lutym br. Bank Gospodarstwa Krajowego uruchomił program Grant OZE przeznaczony na finansowanie inwestycji w odnawialne źródła energii. Rozwiązanie adresowane jest m.in. do spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych. Wnioski można składać do końca czerwca 2026 r., jednak nabór może zostać zakończony wcześniej. Zainteresowanie grantami, jak również premiami na termomodernizację, jest ogromne.

Grant OZE jest niezwykle atrakcyjnym programem adresowanym m.in. właśnie do wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych. W jego ramach istnieje możliwość dofinansowania nawet 50% inwestycji, takich jak montaż paneli fotowoltaicznych, pomp ciepła czy magazynów energii. Pozostałą kwotę wnioskujący podmiot może pozyskać np. z niskooprocentowanego Kredytu inwestycyjnego z grantem OZE dostępnego w VeloBanku. Co istotne, w tym przypadku nie jest wymagany wkład własny. Tworząc nasze rozwiązanie prowadziliśmy analizy w taki sposób, żeby zniwelować jak najwięcej przeszkód, które mogłyby stać na drodze do finalizacji zielonej inwestycji – mówi Bartłomiej Wasiuk, Dyrektor Biura Akwizycji i Rozwoju ESG w VeloBanku.

Przy wyliczeniach zdolności kredytowej VeloBank uwzględnia właśnie Grant OZE, dzięki czemu spółdzielnie i wspólnoty mogą łatwiej zaaplikować o niezbędne do przeprowadzenia inwestycji środki, równocześnie nie obciążając mieszkańców wyższymi składkami na rzecz funduszu remontowego. 

Sam okres kredytowania może być rozłożony nawet na 20 lat, co skutkuje obniżeniem wysokości rat i odciążeniem portfeli mieszkańców. Co więcej, istnieje też możliwość zaliczenia grantu OZE na poczet spłaty kredytu, co pomniejsza wysokość rat kapitałowych i odsetek. Dodatkowo VeloBank nie pobiera też prowizji za wcześniejszą spłatę w wysokości dotacji.

O opłacalności tego typu projektów mogą świadczyć zrealizowane dotychczas inwestycje. W Spółdzielni Mieszkaniowej Wrocław-Południe dzięki instalacji paneli fotowoltaicznych jej mieszkańcy płacą 16-razy mniej za prąd, niż przed jej zamontowaniem[1].

Podobnymi oszczędnościami będą mogli cieszyć się mieszkańcy budynków należących do wspólnoty mieszkaniowej Osiedla Awangarda w Toruniu, którzy przy wsparciu VeloBanku zdecydowali się zamontować na dachu dwóch bloków instalacje fotowoltaiczne o łącznej mocy blisko 60 kWp. Realizację inwestycji o wartości 200 tys. zł wspólnota pokryła w ponad 60% ze środków pochodzących z grantów. Dzięki montażowi paneli fotowoltaicznych, mieszkańcy toruńskiej wspólnoty unikną emisji ok. 30 t CO2 rocznie. 

Szczegóły dotyczące Grantu OZE są dostępne na stronie internetowej bgk.pl.

VeloBank zaprasza do kontaktu w sprawie możliwości wsparcia finansowania inwestycji wspólnot i spółdzielni w OZE i termomodernizację: Ilona Kosiorowska, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,  tel. 605556210 oraz Jacek Radosz, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel. 667901160.

 

* Badanie „Strategie finansowe Polaków” zostało przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1038 osób w terminie 26-29 maja 2023. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda badawcza: CAWI.

[1] https://www.wroclaw.pl/przedsiebiorczy-wroclaw/wroclawska-elektrownia-sloneczna-juz-dziala

Źródło: Velobank

Nest Bank udostępnia porównywarki kont i kredytów firmowych

Nest Bank chce zapewnić swoim klientom najbardziej przyjazne rozwiązania na rynku bankowym i wprowadza dwie nowe funkcje na stronie internetowej – porównywarkę kont firmowych oraz porównywarkę kredytową. 

Porównywarka kont firmowych
Porównywarka 2.jpg
To narzędzie, które powraca na stronę Nest Banku. Dzięki niemu, w prosty sposób, przedsiębiorcy mogą samodzielnie porównać koszty prowadzenia konta oraz usług bankowych, z których korzystają na co dzień, takich jak przelewy czy wypłaty gotówkowe – w Nest Banku i bankach konkurencyjnych.  
Porównywarka pozwala określić liczbę miesięcznie wykonywanych operacji przez użytkownika, prezentuje jednostkowe koszty usługi oraz roczne koszty korzystania z konta. W ten sposób przedsiębiorcy mogą świadomie wybrać najkorzystniejszą dla siebie ofertę.  
Porównywarka 1.jpg
Porównywarka kredytowa  
Z pomocą drugiego narzędzia klienci mogą sprawdzić, o ile Nest Bank obniży ich raty w Pakiecie Korzystnym (konsolidacja). Wystarczy, że podadzą kwotę pozostałą do spłaty i wysokość raty. 
Dodatkowo, jeżeli klient skorzysta z oferty konsolidacyjnej w Nest!, otrzyma premię w wysokości 3% przenoszonych zobowiązań. 
 – Stawiamy na rozwiązania, które pomogą naszym klientom podejmować świadome decyzje finansowe – mówi Piotr Stankiewicz z Nest Banku. - Nie boimy się porównań i prezentujemy nasze produkty w prosty, przejrzysty sposób, pokazując realne korzyści finansowe i łatwość zarządzania finansami firmy z Nest Bankiem. 
Porównywarka 4.png
Porównywarka kont firmowych znajduje się tutaj:
https://nestbank.pl/biznest-konto/  
Porównywarka kredytowa znajduje się tutaj:
https://nestbank.pl/pakiet-korzystny/ 
 
Źródło: Nest Bank

Transport i produkcja najmniej tolerancyjne dla spóźnialskich

Opóźnienia w płatnościach są nie tylko finansowym wyzwaniem, lecz także testem zaufania dla przedsiębiorców. Z najnowszego badania „Zaufanie w biznesie” przeprowadzonego na zlecenie Rzetelnej Firmy pod patronatem Krajowego Rejestru Długów wynika, że co 4. firma traci zaufanie do partnera biznesowego, gdy ten spóźni się z zapłatą za faktury 7 dni. Niemal 41 proc. firm daje kontrahentom dugą szansę, ale w zamian stosuje dodatkowe zabezpieczenie transakcji.

 

Branże z najmniejszą tolerancją dla spóźnialskich, które już po 7 dniach opóźnień w płatnościach tracą zaufanie do partnera biznesowego, to przede wszystkim transport (47 proc. wskazań) i produkcja (37 proc.). Blisko 1/3 badanych przedsiębiorstw traci zaufanie przy opóźnieniach wynoszących 15-30 dni, liderem tej nieco dłuższej cierpliwości jest branża budowlana (49 proc. wskazań).

Oczekiwanie na zamówiony produkt lub usługę również może być frustrujące, a wydłużający się czas dostawy realnie wpływa na poziom zaufania. 39 proc. ankietowanych traci je już po upływie 7 dni po terminie. Do tych najmniej tolerancyjnych należą branże: produkcyjna i transportowa. 49 proc. przedsiębiorstw jest w stanie zaczekać od 8 do nawet 30 dni na towar lub usługę bez utraty zaufania do kontrahenta.

Odbudowanie relacji biznesowych, które zostały nadszarpnięte w wyniku niedotrzymania terminów czy to zapłaty, czy realizacji umowy, jest bardzo trudne. Przedsiębiorcy często nie są w stanie drugi raz zaufać takiemu kontrahentowi. Jednak, jak pokazuje nasze badanie, 41 proc. ankietowych deklaruje, że udzieliłoby ponownie kredytu zaufania firmie, która już raz ich zawiodła. Warunkiem takiej drugiej szansy jest dodatkowe zabezpieczenie transakcji, na przykład w formie kary finansowej za opóźnienia. Zabieg ten stosuje 49 proc. firm transportowych i 44 proc. usługodawców. Dla 18 proc. firm taki kontrahent trafia na „ławkę rezerwowych” i może liczyć na drugą szansę, gdy już nie będzie na rynku innych firm, które będą w stanie go zastąpić. Zaledwie 7 proc. zaufałoby nieuczciwemu partnerowi bez żadnych dodatkowych warunków – mówi Katarzyna Starostka, ekspertka Rzetelnej Firmy.

 

Niska jakość, niedotrzymane terminy, przekłamane ceny

Respondenci biorący udział w badaniu „Zaufanie w biznesie” zostali zapytani również o nieuczciwe zachowania, z którymi spotkali się w swojej branży. Wyniki pokazują, że najwięcej przedsiębiorców doświadczyło niskiej jakości produktów lub usług (67 proc), czy przekłamywania cen (65 proc.). Wielu również skarży się na pracę swojej konkurencji w szarej strefie (67 proc.), czego skutkiem jest manipulacja cenami i niedopełnianie formalnych obowiązków w celu zaoszczędzenia gotówki. Nieco rzadszym, lecz dalej dostrzeganym aktem nieuczciwości jest nieterminowe realizowanie usług (50 proc.) i niedotrzymywanie terminów płatności (35 proc.). Niemal połowa napotkała na swojej drodze firmy stosujące tzw. „czarny PR”, które zniechęcały klientów do korzystania z produktów lub usług oferowanych przez konkurencję.

Ranga tych kłopotów zmienia się wraz ze stażem przedsiębiorstw na rynku. Firmy działające krócej niż 5 lat częściej uskarżały się na niską jakość otrzymywanych produktów lub usług. Firmy istniejące od 5 do 10 lat częściej wskazywały na problem funkcjonowania konkurencji w szarej strefie, czyli unikania płacenia podatków, nielegalnego zatrudniania pracowników, nielegalną produkcję lub handel. Firmy najdłużej funkcjonujące na rynku, ponad 10 lat, skarżą się na zawyżanie lub zaniżanie cen w swojej branży, co stanowi nieuczciwą próbę pozbycia się konkurencji. Te różnice spowodowane są doświadczeniem, znajomością branży i mechanizmów w niej zachodzących – mówi Katarzyna Starostka, ekspertka Rzetelnej Firmy.

 

Pięknym za nadobne

Wyniki badania Rzetelnej Firmy potwierdzają, że uczciwość w biznesie stanowi niezbędny fundament dla utrzymania zaufania. Ale jaką rolę odgrywa samo zaufanie w biznesie? Zdaniem 51 proc. ankietowanych zaufanie w ich branży jest po prostu opłacalne. Najwięcej entuzjastów tego stwierdzenia znaleźć można w branży transportowej (59 proc.) i w handlu (53 proc.). Drugim, istotnym dla nich argumentem jest, że zaufanie jest podstawą w sektorze, który reprezentują. Twierdzi tak 60 proc. respondentów z branży budowlanej i niemal tyle samo z transportowej (59 proc.).

Powodem, dla którego znajomi po fachu pozwalają sobie na nieuczciwość względem kontrahenta jest, według 83 proc. pytanych, stosowanie takiej samej praktyki przez ich partnerów biznesowych. Oceniając zachowanie konkurencji, ankietowani zaobserwowali również, że przedsiębiorcy często patrzą tylko na własny interes, dbając o niego kosztem innych (51 proc.). 34 proc. uważa, że dla przedsiębiorców z ich branży zielonym światłem do stosowania nieuczciwych praktyk jest zła sytuacja rynkowa.

Z raportu „Od startupu do MŚP. Etapy rozwoju firm w Polsce. Pod lupą” przygotowanego na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego wynika, że 29 proc. przedsiębiorców najczęściej rekomenduje koncentrację na rozwoju relacji biznesowych. W ten sposób można zapewnić sobie zarówno dotarcie do klientów, jak i partnerów biznesowych. 11 proc. ankietowanych firm z sektora MŚP deklaruje, że źródłem sytuacji kryzysowych są u nich opóźnienia płatności. Badanie pokazało również, że świadomość ważności relacji biznesowych rośnie wraz z wiekiem firmy. 71 proc. przedsiębiorstw za ważny czynnik w ustalaniu strategii i drogi rozwojowej firmy wskazało dobór odpowiednich partnerów biznesowych i dostawców.

Warto zauważyć, że uczciwość wpływa na powtarzalność procesów biznesowych i ciągłość sprzedaży, gdyż zadowoleni klienci są bardziej skłonni do ponownego skorzystania z usług kontrahenta, któremu ufają. Można zatem powiedzieć, że zaufanie jest źródłem zysku dla firm. Tym samym utrata zaufania jest źródłem strat nie tylko dla danego przedsiębiorstwa, ale i całej gospodarki. Mam tu na myśli transakcje, które nie zostały zawarte z obawy przed nieuczciwością kontrahentów i z powodu utraty zaufania. Wartość takich transakcji niezwykle trudno oszacować, ale według analiz profesora Jana Fazlagicia z przełomu 2014 i 2015 roku, może to być nawet około 10 procent PKB – zauważa Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

 

Zatem inwestycja w kapitał zaufania w prosty sposób przełożyłaby się na realne zyski. 80 proc. respondentów badania „Zaufanie w biznesie” twierdzi, że przedsiębiorcy z ich branży są uczciwi. Wysoki wynik utrzymuje się zarówno w firmach młodych stażem, które są na rynku mniej niż 5 lat (87 proc.), jak i tych, które mają za sobą ponad 10 lat doświadczenia (71 proc.). Widoczne jest jednak, że entuzjazm z czasem spada.

 

O badaniu:

Ogólnopolskie badanie „Zaufanie w biznesie” przeprowadzone w sierpniu 2023 r. przez TGM Research na zlecenie Rzetelnej Firmy, na grupie 500 firm zatrudniających do 250 pracowników, metodą CAWI.

Źródło: KRD

Nowe karty przedpłacone od goodie

Platforma goodie od Banku Millennium udostępnia nowy produkt – eKartę goodie z opcją wielokrotnego zasilenia. Wirtualna karta uzupełnia lukę na rynku bonusów, benefitów pracowniczych oraz nagród w konkursach i loteriach.

eKarta z możliwością doładowania umożliwia płacenie za towary i usługi w Polsce w każdym sklepie. Można też zawęzić opcje wydatków z tej eKarty i ograniczyć ją tematycznie do wybranej kategorii tj.: eKarta lunchowa, eKarta paliwowa, eKarta sport i kultura, czy eKarta do wykorzystania w konkretnym miejscu (np. w wybranej restauracji albo sklepie). W ofercie goodie dostępne są teraz dwa rodzaje kart wirtualnych: dotychczasowa eKarta podarunkowa oraz nowa eKarta z możliwością doładowania.

- eKarta goodie odpowiada na zapotrzebowanie zgłaszane z rynku zarówno pracodawców, jak i osób obdarowywanych. Wirtualna karta przedpłacona to idealny sposób premiowania pracowników. Może być też wykorzystywana jako nagroda w konkursach i loteriach dla klientów firm. Tego typu benefity cieszą się coraz większą popularnością ze względu na swobodę wykorzystania środków przez obdarowanego, a także dbanie o work-life-balance. Z badań przeprowadzonych przez goodie* wynika, że aż 80% respondentów ocenia właśnie tę formę doceniania przez pracodawcę jako najatrakcyjniejszą. Warto podkreślić, że wirtualny upominek to rozwiązanie na miarę XXI wieku, które wpisuje się w ekotrendy, czyli ograniczanie plastikowych kart i gadżetów – komentuje Sylwia Bilińska-Jaroszczak z Millennium Goodie.

Wirtualne karty przedpłacone od goodie są przeznaczone przede wszystkim dla pracodawców i biznesu. Szeroki wachlarz ich zastosowania, a jednocześnie możliwość ograniczenia płatności do wybranej kategorii, branży, marki czy sieci – pozycjonuje produkt w grupie elastycznych narzędzi szytych na miarę zamawiającego. Ponadto eKarty goodie wyróżniają się pod względem estetyki – ich wizerunek może korespondować z tematyką zasilenia.

Warto zwrócić też uwagę na szybki i prosty proces udostępniania eKart. Cały proces realizacji zamówienia trwa do 48 h od zaksięgowania wpłaty. Produkt jest wirtualny, co sprawia, że zamówienie i dystrybucja odbywają się zdalnie. Nad całością procesu czuwa zespół pracowników, który służy pomocą na każdym etapie.

eKarta goodie to wygoda pod względem płatności. Można nią płacić za zakupy online, jak i stacjonarnie, dodając ją do wirtualnego portfela Google Pay lub Apple Wallet.

Różne warianty eKarty to szereg nowych możliwości. Zamawiający sam decyduje, jakie rozwiązanie jest dla jego organizacji czy projektu najlepsze:

  • eKarta - płatności w całej Polsce bez ograniczeń do konkretnych kategorii;
  • eKarta lunchowa – dla kategorii gastronomicznej lub wybranej sieci restauracji czy kantyn;
  • eKarta paliwowa – tankowanie na wszystkich stacjach benzynowych w Polsce;
  • eKarta sport i kultura – sprofilowana pod kątem sieci siłowni i/lub miejsc kultury np. kino czy teatr;
  • Możliwe są także inne konfiguracje kart, ograniczone do konkretnych branż lub sklepów.

 

Dodatkową wartością korzystania przez pracodawców z eKarty lunchowej jest szereg udogodnień podatkowych, m.in.: zwolnienie z podatku VAT, zwolnienie ze składki ZUS do 450 zł miesięcznie dla pracownika, wartość zasilenia stanowi koszt uzyskania przychodu oraz może być finansowana z ZFŚS.

Więcej informacji nt. eKart goodie znajdziesz tutaj: https://lp.goodie.pl/ekarta  

goodie to bezpłatna platforma zakupowa. Łączy w sobie usługę cashback, dostępną w blisko 800 markach z najlepszymi rabatami i promocjami w świecie zakupów. Umożliwia przeglądanie gazetek z najpopularniejszych sklepów i dyskontów oraz tworzenie list zakupowych. Aplikacja goodie pozwala na korzystanie z eKart przedpłaconych.

*Ankieta przeprowadzona przez goodie w dniach 9-15.11.2022 r. na próbie 310 osób.

Źródło: Millennium Bank

Mają pieniądze, ale nie płacą. 45 proc. Polaków ich nie szanuje, 44 proc. unika

Mimo że mają pieniądze i powinni płacić, świadomie tego nie robią. Dłużnicy są wśród nas. Jednak zdaniem 45 proc. dorosłych Polaków, nie zasługują na szacunek. A 44 proc. mówi wprost, że wolałoby unikać ich w swoim otoczeniu. To wyniki najnowszego badania Krajowego Rejestru Długów „Postawy Polaków wobec dłużników”.

– Dłużnicy to nie jest jednorodna grupa. Jedni nie płacą, bo wpadli w kłopoty z przyczyn od siebie niezależnych, inni zadłużyli się ponad miarę przez brak rozsądku, ale są też tacy, którzy mają pieniądze, ale nie płacą, bo wolą żyć na koszt innych. Taka postawa nie jest akceptowana przez większość społeczeństwa – podkreśla Jakub Kostecki, prezes Zarządu firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso.

Jak pokazuje najnowsze badanie Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej „Postawy Polaków wobec dłużników”, przeprowadzone przez IMAS International w październiku 2023 r., takie osoby, które nie regulują swoich zobowiązań, mimo że mają środki finansowe, nie zasługują na szacunek. Wskazuje tak aż 45 proc. respondentów – to głównie mężczyźni, osoby starsze, z wykształceniem wyższym, a także mieszkańcy większych miast. Co 4. badany uzależnia swoje zdanie w tej sprawie od przyczyn powstania długu, co 5. nie potrafi zająć jednoznacznego stanowiska.

Młodzi i starsi negatywni wobec świadomych dłużników

O ile jednak starsi respondenci z większych miast nie darzą szacunkiem takich dłużników, o tyle młodzi z małych miast przede wszystkim nie chcą ich widzieć w swoim otoczeniu. Jak pokazuje badanie, 44 proc. ankietowanych przyznaje, że przeszkadza im obecność takiej osoby w gronie rodziny bądź znajomych. Jedynie 13 proc. respondentów nie przejmuje się tym, że w ich najbliższym otoczeniu znajduje się osoba niepłacąca swoich zobowiązań, pomimo tego że posiada ona odpowiednie zasoby finansowe. Co 4. dorosły Polak uzależnia swoje zdanie w tej sprawie od przyczyn zadłużenia takiej osoby.

Dłużników, którzy nie regulują swoich zobowiązań pomimo posiadania pieniędzy, unikają szczególnie młodzi Polacy między 18. a 24. rokiem życia, osoby z wykształceniem wyższym, a także pochodzące z małych miejscowości: do 20 tysięcy mieszkańców. I choć obie grupy – młodzi i starsi – wyrażają negatywną postawę wobec świadomych dłużników, to ich motywacje i perspektywy stojące za tymi postawami są diametralnie różne. Starsze pokolenie i mieszkańcy większych miast, którzy częściej deklarują brak szacunku, kierują się tradycyjnymi wartościami dotyczącymi odpowiedzialności finansowej i etyki. Natomiast młodsze pokolenie i mieszkańcy mniejszych miast, którzy nie chcieliby mieć takich osób w swoim otoczeniu, są bardziej skoncentrowani na bezpośrednim wpływie, jaki nieuczciwi dłużnicy mogą mieć na ich życie osobiste i społeczne – komentuje Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

Potwierdzają to kolejne wskazania osób biorących udział w badaniu, które twierdzą, że tacy dłużnicy mają negatywny wpływ na społeczeństwo. W opinii 44 proc. badanych tacy dłużnicy dają zły przykład innym – dzieciom, rodzinie, znajomym, przez co poszerza się krąg osób nieuczciwych. Osoby unikające regulowania swoich zobowiązań są określane mianem nieodpowiedzialnych (48 proc.) i nieuczciwych (42 proc.). Liczna grupa Polaków miałaby zastrzeżenia co do nawiązania bliższej relacji, np. przyjaźni czy związku z osobą świadomie unikającą płacenia (47 proc.).

Etyka w teorii i w praktyce

W opinii 45 proc. respondentów etyka i odpowiedzialność finansowa są kwestiami indywidualnymi, a nie pokoleniowymi. Nie można więc wskazać, że jakaś konkretna grupa społeczna częściej nie spłaca swojego zadłużenia, mimo że posiada pieniądze. W opozycji do nich stoi ponad połowa Polaków (55 proc.), która uważa, że istnieje związek między wiekiem, a regulowaniem zobowiązań finansowych. Ta część respondentów nie jest jednogłośna: większość z nich uważa, że taką grupą społeczną, która częściej nie spłaca zobowiązań finansowych, są osoby z młodego pokolenia. Zdecydowana mniejszość wskazuje natomiast na osoby ze starszego pokolenia.

Negocjatorzy firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso, którzy odzyskują należności dla banków, telekomów, dostawców Internetu i telewizji oraz innych instytucji, zauważają bardzo asertywną postawę młodych dłużników.

W codziennej pracy widzimy, że młode pokolenie nie jest skłonne do elastyczności ani ustępstw w rozmowach o spłacie zaległości. Często osoby te nie przyjmują do wiadomości, że zobowiązania finansowe trzeba regulować, a comiesięczne raty za smartfon same nie znikną. Nasi negocjatorzy spotkali się nawet ze stwierdzeniem dłużnika „Niech się martwi spłatą ten, kto dawał kredyt”. Do tego osoby młodsze nie przejmują się obecną inflacją tak, jak starsze. Wynika to z tego, że w wielu przypadkach mają wsparcie rodziców, którzy w podbramkowych sytuacjach pokryją ich wydatki – zauważa Jakub Kostecki, prezes Zarządu firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso.

Badanie Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej „Postawy Polaków wobec dłużników”, przeprowadzone przez IMAS International w październiku 2023 r. na reprezentatywnej grupie 1007 dorosłych Polaków w wieku 18-74 lata z całej Polski, metodą CAWI.

Źródło: KRD