Polecamy

EFL: MŚP obawiają się nowych regulacji prawnych. Najbardziej split payment i RODO

Zmiany prawno-podatkowe wprowadzone w 2018 roku spędzają sen z powiek mikro, małym i średnim firmom. Z Barometru EFL wynika, że przedsiębiorcy najbardziej obawiają się podzielonej płatności podatku od towarów i usług, tzw. split payment (14 proc. wskazań). Negatywnie na sytuację firmy w opinii 13 proc. przedstawicieli MŚP mogą wpłynąć zmiany w obszarze ochrony danych osobowych (tzw. RODO[1]).  Co dwudziesty zapytany obawia się wymogu dotyczącego podpisu elektronicznego.

- Obecnie największym problemem większości firm w Polsce jest dostępność pracowników oraz rosnąca presja płacowa, na co wskazała połowa zapytanych przez nas przedsiębiorców. Jednak nie możemy zapomnieć o szeregu innych czynników, które mogą wpłynąć negatywnie na kondycję i dalszy rozwój przedsiębiorczości w naszym kraju. Mam tutaj na myśli przede wszystkim nowe regulacje prawno-podatkowe, w które obfitowały ostatnie miesiące, takie jak split payment czy RODO. To bardzo istotne zmiany, które rzutują zarówno na ten najmniejszy jak i korporacyjny biznes. O ile jednak w przypadku dużych firm, najczęściej działają wydzielone komórki zajmujące się prawem czy IT, które analizują bieżące zmiany i wprowadzają je w życie firmy, o tyle mikroprzedsiębiorcy w jednych rękach skupiają wiele różnych obowiązków. Tutaj nikt nie ma czasu, żeby codziennie poświęcać czas na lekturę przepisów. Stąd ważne jest, aby zmiany prawa w Polsce odbywały się z uwzględnieniem interesów i możliwości wszystkich stron zainteresowanych – mówi Radosław Kuczyński, Prezes EFLS.A.

Prawna bariera nr 1 – split payment

Wśród czynników prawno-podatkowych, mogących wpłynąć negatywnie na sytuację przedsiębiorstwa, najwięcej zapytanych przedstawicieli MŚP wskazało na split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności – 14 proc. Nowe przepisy obowiązują od 1 lipca 2018 roku i wpływają na sposób płatności za faktury. W praktyce chodzi o to, że sposób płatności za usługi i towary polega na wpłacie kwoty netto na rachunek rozliczeniowy dostawcy, a kwoty podatku od towarów i usług („VAT”) na oddzielny rachunek VAT. Split payment dotyczy mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw, jednak na razie obowiązuje zasada dobrowolności (stosowanie przepisów zależy od dokonującego zapłaty, nie jest obowiązkowe).

Najbardziej mechanizmu podzielonej płatności obawiają się mikroprzedsiębiorcy, wśród których aż 20 proc. wskazuje, że nowe regulacje mogą wpłynąć niekorzystnie na kondycję ich firmy. Na drugim biegunie są średnie firmy – 8 proc. wskazań. Biorąc pod uwagę branże, pesymistów jest najwięcej w produkcji i usługach (po 17 proc.), najmniej wśród hotelarzy i restauratorów – 4 proc.

Prawna bariera nr 2 – RODO

Z Barometru EFL[2] wynika, że 13 proc. przedstawicieli sektora MŚP obawia się RODO. Jest to unijne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które weszło w życie w maju 2016 roku. Jednak przedsiębiorcy otrzymali 2-letni okres przejściowy na dostosowanie swoich struktur i procedur do nowych przepisów, dlatego nowe przepisy są bezpośrednio stosowane dopiero od 25 maja 2018 roku. Obawy firm są uzasadnione, gdyż RODO wprowadza szereg nowych obowiązków w obszarze ochrony danych osobowych klientów, kontrahentów, pracowników czy kandydatów do pracy oraz poważne sankcje finansowe za ich nieprzestrzeganie.

Najbardziej za pan brat z RODO są średnie firmy – wśród nich tylko 4 proc. obawia się nowych regulacji. Za to wśród małych  firm ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi ponad 18 proc. Wśród badanych branż RODO może najbardziej negatywnie wpłynąć na kondycję firm usługowych (21 proc. wskazań) oraz HoReCa (18 proc.), najmniej tej regulacji obawia się przemysł (4 proc.).

Prawna bariera nr 3 – e-podpis

Trzecią zmianą prawno-podatkową, której na razie obawia się tylko 5 proc. mikro, małych i średnich firm, jest wymóg podpisu elektronicznego[i]. Podpis elektroniczny to bardzo użyteczne, lecz nadal mało popularne narzędzie. Jest składany za pomocą specjalnej karty procesorowej lub tokena oraz oprogramowania służącego do składania podpisu elektronicznego. Pod względem prawnym kwalifikowany podpis elektroniczny jest równoważny z podpisem własnoręcznym. Można go stosować m.in. do podpisywania umów i dokumentów czy składania deklaracji podatkowych. Jego instalacja wiąże się jednak z kosztem. Być może dlatego, najbardziej e-podpisu obawiają się najmniejsze podmioty zatrudniające do 9 pracowników (7 proc. wskazań), najmniej zaś średnie firmy (2 proc.). Patrząc na branże, ponownie z największym dystansem na ten obowiązek patrzą firmy usługowe (12 proc. ma obawy).

 

[1] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE

[2] Barometr EFL jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu (tj. rozwoju rozumianego, jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe). Prognozowana na dany kwartał kondycja finansowa firm MŚP daje punkt odniesienia do wnioskowania o zakładanym kierunku zmian, które sprzyjają wzrostowi lub działają hamująco na rozwój firm. Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego SA., a jego wyniki są publikowane co kwartał. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 600 mikro, małych i średnich firm. Aktualna edycja badania odbyła się w dniach 20-28 września 2018 r.

[i] Od 1 stycznia 2015 r. zaczęły obowiązywać nowe regulacje dotyczące zasad kontaktu z organami skarbowymi. Przedsiębiorstwa zatrudniające ponad 5 osób oraz wszystkie biura rachunkowe niektóre formularze i rozliczenia muszą teraz obowiązkowo przesyłać drogą elektroniczną, wykorzystując kwalifikowany podpis elektroniczny. Nowy obowiązek dotyczy informacji PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1/IFT-1R, IFT-3/IFT-3R, deklaracji PIT-4R, PIT-8AR i rocznego obliczenia podatku PIT-40. Wysyłanie elektronicznych deklaracji wiąże się bezpośrednio z obowiązkiem korzystania z bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Wymóg ten nie dotyczy jedynie najmniejszych firm, gdzie pracuje maksymalnie do 5 osób – podmioty te mogą składać dokumenty nadal w formie papierowej.

 

Więcej informacji udziela:                                                                                       

Maja Lidke
Europejski Fundusz Leasingowy
Tel.: 603 630 166
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Grupa EFL sfinansowała ciągniki IVECO zasilane skroplonym gazem LNG

Grupa EFL sfinansowała ciągniki IVECO zasilane skroplonym gazem LNG

Grupa EFL podpisała umowę finansowania 10 ciągników siodłowych IVECO Stralis Natural Power, zasilanych skroplonym gazem ziemnym LNG. Nabywcą pojazdów jest firma Don Trucking specjalizująca się w transporcie transgranicznym. W ramach współpracy z IVECO,  EFL od 2013 roku sfinansował aktywa o wartości ponad 1,6 mld PLN netto.

Wartość pierwszej transzy kontraktu wyniosła ok. 6 mln PLN netto. Przekazane firmie pojazdy stanowią pierwszą część kontraktu. Kolejne dostawy planowane są na 2019 r.

„Współpracujemy z IVECO od ponad 5 lat. W marcu 2013 roku  podpisaliśmy  umowę generalną z  importerem tej marki w Polsce, na mocy której EFL został głównym partnerem finansowym IVECO i otrzymał wyłączne prawo do reprezentowania IVECO Capital. Dzięki temu nasi klienci mają możliwość skorzystania z finansowania wszystkich modeli z oferty tego producenta. Dziś do naszego portfolio dołączył jeden z najnowocześniejszych modeli IVECO Stralis 460 Natural Power, charakteryzujący się najniższym zużyciem paliwa w historii tego modelu, najdłuższym okresem międzyprzeglądowym i najniższym TCO (Total Cost of Ownership) w swojej klasie” – powiedział Radosław Woźniak, wiceprezes EFL .

W ramach współpracy z IVECO,  EFL od 2013 roku sfinansował łącznie aktywa o wartości 1,6 mld PLN netto, z czego ciągniki siodłowe stanowią wartość ok. 650 mln PLN netto. Łącznie zostało podpisanych ponad 10 tys. umów.

„IVECO STRALIS NP to ciągniki siodłowe i podwozia ciężarowe skonstruowane jako pojazdy zasilane wyłącznie gazem ziemnym, zaprojektowane do eksploatacji szosowej głównie w ruchu długodystansowym oraz w lekkim terenie. Dysponując mocą 460 KM i zasięgiem ponad 1600 km, oferują najlepsze w swojej klasie osiągi w transporcie dalekobieżnym, najniższe zużycie paliwa w historii modelu oraz najdłuższe okresy międzyprzeglądowe. Pojazd ten jest w stanie osiągnąć do 15% niższe zużycie paliwa przy jednoczesnym zmniejszeniu emisji cząstek stałych (PM), tlenków węgla (NOx) i dwutlenku węgla (CO2).Bezobsługowy układ oczyszczania spalin nie wymaga stosowania AdBlue ani filtra cząstek stałych (DPF). Ponadto silnik napędzany gazem ziemnym charakteryzuje się cichą pracą – powiedział  Maciej Ciżyński, Product Manager Pojazdów Ciężkich w IVECO Poland.

Ciągniki siodłowe IVECO Stralis 460 NP dostarczone zostały firmie Don Trucking. Holenderskie przedsiębiorstwo dostarcza dużym i średnim firmom usługi logistyczne oraz wykwalifikowanych kierowców na potrzeby transportu materiałów na terenie całej Europy.

„Jesteśmy młodym, szybko rozwijającym się przedsiębiorstwem specjalizującym się w transporcie transgranicznym. W naszej działalności wykorzystujemy innowacyjne rozwiązania i szczególną wagę przywiązujemy do dbałości o środowisko naturalne oraz otoczenie. Dlatego zdecydowaliśmy się na zakup  najnowszego modelu IVECO Stralis 460 LNG. Dzięki współpracy IVECO z EFL otrzymaliśmy propozycję  finasowania , która spełniła nasze oczekiwania” – powiedział  Dariusz Nawrotek Prezes Zarządu  firmy Don Trucking.

Więcej informacji udziela:                                                                                       

Maja Lidke
Europejski Fundusz Leasingowy
Tel.: 603 630 166
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Kiedy warto wziąć leasing, a kiedy pożyczkę?

Kiedy warto wziąć leasing, a kiedy pożyczkę?

Prowadząc firmę należy liczyć się ze sporymi kosztami zakupu środków trwałych niezbędnych w prowadzeniu działalności. Jeżeli nie dysponujemy wystarczającymi środkami własnymi, warto rozważyć skorzystanie z finansowania zewnętrznego – leasingu czy pożyczki. W przypadku leasingu dla przedsiębiorcy bardzo istotne mogą okazać się spore korzyści podatkowe, natomiast pożyczka z pewnością jest dobrym rozwiązaniem dla podmiotów starających się o dotacje unijne. Każda z tych propozycji ma swoje wady i zalety, dlatego wybór jednej z nich powinien być poprzedzony uważną analizą.

- Z usług instytucji finansowych mogą korzystać firmy o różnym profilu i różnej skali działania. Oferta skierowana do klienta jest silnie zindywidualizowana i decyzja o tym, czy leasing czy pożyczka, ostatecznie będzie zależeć od potrzeb działalności oraz innych dodatkowych czynników takich jak wysokość wpłaty własnej, wartość i okres całej inwestycji czy rodzaj finansowania. Warto jednak zwrócić uwagę na korzyść podstawową – dzięki finansowaniu zewnętrznemu, przy wyborze potrzebnego sprzętu, możemy skupić się na jego jakości, a nieograniczonym budżecie. Nawet w sytuacji, gdy posiadamy środki własne, wzięcie pożyczki czy zawarcie umowy leasingowej, może okazać się korzystniejsze – mówi Marcin Stasiak, Kierownik ds. Produktów i Rozwoju Rynków w EFL.

 

Leasing …

Leasing to uniwersalna forma finansowania inwestycji w oparciu o umowę, na podstawie  której w pełni dysponujemy przedmiotem leasingowanym bez jego zakupu na własność. Istotną korzyścią takiego rozwiązania jest to, że czynsze leasingowe, które płaci leasingobiorca, mogą pochodzić z przychodów, które korzystający uzyskuje dzięki wykorzystaniu danego środka trwałego. Zatem leasingowany sprzęt zarabia sam na siebie.

 

Leasing niesie ze sobą wiele zalet, a wśród nich:

  • Niższe podatki: wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje leasingu – operacyjny oraz finansowy, a każdy z nich proponuje nieco odmienne korzyści. W przypadku leasingu finansowego korzystający wpisuje do swoich aktywów leasingowany przedmiot i dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Kosztem uzyskania przychodu, który zmniejsza podstawę opodatkowania, będą odpisy amortyzacyjne, część odsetkowa raty leasingowej oraz codzienne koszty użytkowania. W przypadku leasingu operacyjnego to leasingodawca jest odpowiedzialny za dokonanie odpisów amortyzacyjnych. W związku z tym kwotę opodatkowania leasingobiorcy zmniejszą opłata wstępna, całe raty leasingowe (zarówno część podstawowa jak i odsetki), a także opłaty związane z bieżącą eksploatacją przedmiotu leasingu. Ponadto, w przypadku leasingu operacyjnego podatek VAT jest naliczany do każdej raty leasingowej, co powoduje że zapłata VAT-u jest rozłożona w czasie.

 

  • Łatwość uzyskania: leasingodawcy stawiają mniej wymogów, jeżeli chodzi o liczbę i szczegółowość koniecznych dokumentów czy procedur, ze względu na to, że przedmiot leasingu przez cały czas spłaty pozostaje własnością firmy leasingowej.

 

  • Indywidualne warunki umowy: każdorazowo, niezależnie czy leasingobiorcą jest jednostka publiczna czy przedsiębiorstwo prywatne, umowa leasingu jest konstruowana indywidualnie, zarówno jeśli chodzi o długość czasu, na jaki zostaje podpisana, rodzaj leasingu, jak i wysokość rat leasingowych.

 

  • Atrakcyjne usługi dodatkowe: leasingodawcy współpracując z partnerami, m.in. dilerami, mogą wynegocjować u nich atrakcyjne, często dla indywidualnego klienta niedostępne, rabaty oraz oferują całą gamę usług dodatkowych. Oprócz standardowych OC i AC posiadają mocno rozbudowane ubezpieczenia assistance.

 

 

…czy pożyczka?

 

- Pożyczka może być udzielona zarówno osobom fizycznym, jak i instytucji. Niezmienne jest to, że zawieramy pewien rodzaj umowy, która zobowiązuje jedną stronę do przeniesienia na rzecz pożyczkobiorcy określonej ilość pieniędzy lub rzeczy, a biorący zobowiązany jest zwrócić tę samą ilość pieniędzy lub rzeczy w ustalonym czasie.

 

Wybierając pożyczkę przede wszystkim dostajemy fundusze na sfinansowanie inwestycji, istnieje jednak więcej korzyści, m.in.

 

  • Szybka i sprawna realizacja transakcji: w przypadku złożenia kompletu dokumentów, decyzja może być udzielona w ciągu 24 h, co pozwala pożyczkobiorcy na szybki zakup pojazdu.

 

  • Przedmiot własnością pożyczkobiorcy: w przypadku terminowych spłat, finansujący nie może rościć pretensji do przedmiotu pożyczki, stąd pożyczkobiorca jest tym, który dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Wyjątkiem od tej reguły jest zabezpieczenie w postaci przewłaszczenia całkowitego, na podstawie którego pożyczkobiorca, pomimo wystawionej faktury, zrzeka się własności przedmiotu na rzecz pożyczkodawcy.

 

  • Otwarta droga do dotacji unijnych: pożyczka jest dobrym rozwiązaniem dla osób, które
    z jednej strony potrzebują zewnętrznego wsparcia finansowego, a z drugiej strony starają się o dotacje unijne. Jedno nie przeszkadza drugiemu: jeżeli przy pomocy gotówki z pożyczki, dokonamy zakupu środka trwałego, faktura za ten przedmiot jest wystawiana bezpośrednio na pożyczkobiorcę, co daje możliwość ubiegania się o jednorazowy zwrot poniesionych kosztów z UE.

 Kiedy warto wziąć leasing, a kiedy pożyczkę?

Więcej informacji udziela:                                                                                       

Maja Lidke
Europejski Fundusz Leasingowy
Tel.: 603 630 166
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Santander Bank Polska uruchomił nową promocję kartową dla przedsiębiorców

„Z VISĄ korzystniej” - pod takim hasłem Santander Bank Polska S.A. uruchomił nową promocję. Przedsiębiorcy, którzy do 31 stycznia 2019 r. zdecydują się na kartę Visa Business lub Visa Business Electron będą mogli skorzystać z atrakcyjnych bonusów oraz zniżek, m.in. zwrotów za płatności bezgotówkowe, zwolnień z opłat przygotowawczych pobieranych w przypadku umów leasingowych oraz zerowej prowizji od umowy pożyczki w Santander Leasing, a także bonów zakupowych oraz kuponów i kodów rabatowych do MAKRO Cash and Carry Polska S.A.


- Przedsiębiorcy na co dzień korzystają z kilku produktów bankowych, w różnym stopniu powiązanych ze sobą. Aby ułatwić im prowadzenie działalności gospodarczej, Santander Bank Polska konsekwentnie rozwija współpracę z renomowanymi partnerami, tworząc nowe rozwiązania, ułatwiające zarządzanie firmowymi finansami. Najnowsza promocja kartowa jest tego doskonałym przykładem. Jesteśmy przekonani, że przygotowane zniżki oraz bonusy pozwolą przedsiębiorcom na generowane realnych oszczędności, a tym samym pozyskiwanie dodatkowych środków na dalszy rozwój – podkreśla Marcin Pawłowski, Dyrektor Segmentu MŚP w Santander Bank Polska.

Z Visą taniej
Promocja „Z VISĄ korzystniej” jest przeznaczona dla przedsiębiorców, którzy w okresie promocyjnym, trwającym do 31 stycznia 2019 r., podpiszą umowę o kartę Visa Business lub Visa Business Electron w Santander Bank Polska.

Do 150 zł za płatności bezgotówkowe i 0 zł za opłatę przygotowawczą lub prowizję
Z nową kartą Visa przedsiębiorcy zyskują również na dokonywaniu płatności bezgotówkowych. W ramach promocji mogą otrzymać zwrot w wysokości 2%. Warunkiem jest dokonanie transakcji na kwotę min. 700 zł. w danym miesiącu. Maksymalna wysokość zwrotu to 50 zł. w każdym miesiącu w okresie trwania promocji. Kolejnym z elementów promocji jest zwolnienie przedsiębiorcy z opłaty przygotowawczej pobieranej w przypadku umowy leasingu lub prowizji od umowy pożyczki w Santander Leasing S.A.

Bony zakupowe w prezencie
Dzięki współpracy Santander Bank Polska z siecią hurtowni MAKRO, wszyscy klienci, którzy wezmą udział w promocji mogą dodatkowo otrzymać jednorazowy bon na zakupy o wartości 50 zł oraz zestaw 6 kodów rabatowych. Kody rabatowe można wykorzystać we wszystkich halach MAKRO, pod warunkiem dokonania płatności kartą Visa Business lub Visa Business Electron za zakupy o minimalnej wartości 250 zł netto.  Dodatkowo, na uczestników promocji czekają specjalne kody rabatowe dostępne w aplikacji mobilnej MAKRO.
Regulamin promocji wraz z warunkami jest dostępny na https://santander.pl/ms/zvisakorzystniej.

100% rabatu w Santander Bank Polska z okazji Black Friday

Z okazji Black Friday Santander Bank Polska przygotował specjalną akcję – 100% rabatu na prowizję za wypłaty gotówki kartą kredytową w kraju i za granicą oraz za przelewy z rachunku karty kredytowej. Promocja obowiązuje wyłącznie 23 listopada br., czyli w Black Friday.


Black Friday to święto zakupów, które coraz bardziej umacnia się w świadomości Polaków. Z danych TNS Kantar  wynika, że już 87% (wzrost o 12% r/r) z nas wie czym jest „Czarny Piątek”. Z tegorocznych wyprzedaży zamierza skorzystać 6,7 mln Polaków, a łączna suma ich wydatków może przekroczyć kwotę 2,3 miliarda złotych.

- Czarny Piątek cieszy się coraz większą popularnością w Polsce, zarówno wśród miłośników wyprzedaży, jak i sprzedawców. Również postanowiliśmy wpisać się w ten trend i przygotowaliśmy dla naszych klientów 100-procentowy rabat na prowizje bankowe za wybrane transakcje kartami kredytowymi. Jesteśmy przekonani, że dzięki dodatkowym możliwościom finansowym, jeszcze swobodniej będą mogli korzystać z atrakcyjnych ofert dostępnych tego dnia w sklepach – mówi Błażej Mika, dyrektor Departamentu Produktów Płatniczych i Relacji z Partnerami w Santander Bank Polska.
W czasie trwania promocji „Black Friday” Santander Bank Polska nie będzie pobierał prowizji za wypłaty gotówki w kraju i za granicą oraz przelewy z rachunku karty kredytowej, złożone za pośrednictwem usługi bankowości elektronicznej Santander internet lub aplikacji Santander mobile, w ramach przyznanego limitu kredytowego i ustalonych dla usług Santander online limitów przelewów.

Uczestnikami promocji mogą być wszyscy posiadacze głównych kart kredytowych oraz użytkownicy dodatkowych kart kredytowych Santander Bank Polska.
Promocja „Black Friday” obowiązuje wyłącznie 23 listopada br. Dodatkowe informacje można uzyskać na stronie: santander.pl
Regulamin promocji:
https://static3.santander.pl/asset/R/e/g/Regulamin-Promocji-Black-Friday_91929.pdf