Polecamy

Alior Bank zaprasza na wydarzenie „Bankuj z nami”

 

Drugie już spotkanie branżowe z cyklu „Bankuj z nami” odbędzie się w Krakowie 13 marca br. Jest to wyjątkowa okazja do nawiązania wartościowych relacji oraz udziału w inspirujących prelekcjach.

„Bankuj z nami” to inicjatywa Alior Banku skierowana do osób zainteresowanych branżą finansową. Drugie spotkanie z cyklu przewiduje serię prelekcji na temat rozwoju osobistego oraz zawodowego prowadzonych przez doświadczonych mówców, trenerów oraz pracowników sektora bankowego.

Wydarzenie rozpocznie się wystąpieniem na temat siły marzeń, następnie goście poruszą kwestię budowania i wzmacniania relacji. Omówią również zagadnienia związane z Personal Bankingiem, przybliżając historię i filozofię tego segmentu. Na koniec przewidziano prelekcję na temat budowania marki eksperta w dziedzinie sprzedaży.

Wśród prowadzących znaleźli się wybitni eksperci, od lat związani z Alior Bankiem:

  • Małgorzata Książek - trenerka, coach, wieloletnia praktyczka biznesu związana ze sprzedażą, marketingiem i HR, zarządzająca Zespołem Rozwoju i Jakości Sprzedaży w Alior Banku.
  • Marcin Pawlikowski - dyplomowany trener biznesu i rozwoju osobistego, doświadczony pracownik akademicki i pedagog pracy. W Alior Banku aktywnie wspiera projekty jakościowe i rozwojowe w Departamencie Sprzedaży Detalicznej.
  • Grzegorz Piekarski - związany z rynkiem kapitałowym od 2005 roku. Przez wiele lat pracował w największych domach maklerskich w Polsce. Z Alior Bankiem jest związany od 2016 roku. Od 2022 roku tworzy i zarządza Segmentem Personal Banking.

oraz

  • Miłka Raulin - mówczyni motywacyjna, autorka książek „Siła Marzeń”. W 2018 roku zdobyła Everest i ukończyła swój projekt Siła Marzeń - Korona Ziemi (7 lat – 7 kontynentów). W maju 2022 roku jako trzecia Polka przetrawersowała Grenlandię. Laureatka licznych wyróżnień i nagród m.in.: Red Bull, Forbes – Leaders of Future.
  • Marek Skała - trener warsztatowy, coach, mówca inspiracyjny. Od 25 lat prowadzi projekty szkoleniowe i rozwojowe dla największych polskich i światowych koncernów. Autor książek, m.in.: „Psychologia Zmiany” czy „Skuteczność górą!”. Współzałożyciel SPMiM, Polskiej Izby Firm szkoleniowych i członek ICF. W 2019 otrzymał nagrodę Złotego Pióra w Wiedniu.

Spotkanie odbędzie się 13 marca 2024 roku o godzinie 17:30 na pierwszym piętrze w Hevre (róg ul. Meiselsa i Bożego Ciała) w Krakowie. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc, zachęcamy do rejestracji przez formularz dostępny pod linkiem.

 

Santander Bank Polska zaprasza do udziału w EconoMY! Challenge – wielkim teście wiedzy ekonomicznej. Do wygrania nawet 10 000 zł i inne nagrody.

17 kwietnia odbędzie się druga edycja EconoMY! Challenge, konkursu Pulsu Biznesu i Santander Bank Polska, w którym studenci sprawdzają swoją wiedzę z zakresu ekonomii, finansów, giełdy i inwestowania. Dla mistrzów ekonomii przewidziano cenne nagrody, których pula ma wartość 50 000 złotych!

EconoMY! Challenge to konkurs dla studentów, którzy interesują się gospodarką, finansami, giełdą czy biznesem. To również możliwość zdobycia nagród, których łączna wartość to 50 000 złotych.

Wyzwanie będzie się składało z kilkudziesięciu pytań testowych różnego typu, np.: pytania jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru czy ustawianie w kolejności. Czas na udzielenie odpowiedzi na pytania będzie ograniczony. Łącznie na wypełnienie testu uczestnicy będą mieli do 60 minut. Nagradzana będzie poprawność odpowiedzi. W przypadku remisu dodatkowo premiowany będzie jak najkrótszy czas odpowiedzi na pytania.

KIEDY ODBĘDZIE SIĘ EconoMY! Challenge?

Konkurs odbędzie się 17 kwietnia o godz. 15:00 w formule online – każdy z zarejestrowanych uczestników otrzyma link do pytań. Zgłoszenia do udziału w EconoMY! Challenge przyjmowane są do 12 kwietnia.

KTO MOŻE WZIĄĆ UDZIAŁ w EconoMY! Challenge?

Konkurs przeznaczony jest dla studentów I  i II stopnia (1-5 rok studiów), którzy są użytkownikami bezpłatnej subskrypcji Pulsu Biznesu. Więcej o konkursie, bezpłatnej subskrypcji i regulamin udziału w wyzwaniu znaleźć można na stronie: https://360.pb.pl/economychallenge2024.

JAKIE NAGRODY MOŻNA WYGRAĆ w EconoMY! Challenge?

Dla mistrzów ekonomii przewidziane są cenne nagrody – 10 000 zł, 8 000 zł, 5 000 zł, czytniki e-booków Kindle, które zostaną wręczone 15 maja w wyjątkowym miejscu – na scenie Impact CEE 2024, najbardziej prestiżowego wydarzenia gospodarczo-technologicznego w Europie Środkowo-Wschodniej, w którym udział biorą topowi menedżerowie z największych globalnych firm, wybitni naukowcy oraz światowej klasy eksperci i mówcy. W tym roku na scenie Impact CEE 2024 pojawią się m.in. Michelle Obama, Jesse Eisenberg, Kenneth Cukier. Pełną listę prelegentów można znaleźć na stronie www.impactcee.com. Dodatkowo na zwycięzców konkursu czekają staże w Santander Bank Polska oraz w Pulsie Biznesu.

Źródło: Santander

Finansowanie Baltic Power z nagrodą za najlepszą europejską transakcję project finance roku 2023. Bank Pekao współfinansował, a Pekao IB było doradcą finansowym przy projekcie.

Projekt Baltic Power - joint-venture polskiej Grupy ORLEN oraz kanadyjskiego inwestora Northland Power - został uznany i uhonorowany prestiżową nagrodą Project Finance International (PFI) za najlepszą europejską transakcję project finance roku 2023. Nagroda PFI jest uznawana za jedno z najważniejszych wyróżnień w dziedzinie finansowania projektów na świecie.

Baltic Power to projekt wiatrowej farmy morskiej i najbardziej zaawansowany projekt offshore w Polsce, który pozyskał wszystkie niezbędne zgody środowiskowe, pozwolenia na budowę oraz 25-letnią umowę CfD. We wrześniu zeszłego roku spółka Baltic Power Sp. z o.o. zawarła umowy finansowania dłużnego z konsorcjum 25 polskich i międzynarodowych instytucji finansowych. Dostarczy ono spółce Baltic Power finansowanie dłużne bez regresu do sponsorów o łącznej wartości 4,4 mld euro, w tym kredyt inwestycyjny w wysokości 3,6 mld euro na okres 23 lat.

Pekao Investment Banking, wraz z Green Giraffe Advisory, pełniła rolę doradców współfinansowych odpowiedzialnych za strukturyzację i aranżację finansowania. Bank Pekao znalazł się wśród finansujących.

– Jesteśmy dumni, że Grupa Banku Pekao odegrała ważną rolę w finansowaniu tak ważnego projektu pozyskiwania energii z odnawialnych źródeł, a nasza skuteczność w pozyskiwaniu finansowania dla istotnej z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego Polski inwestycji, została doceniona przez międzynarodowych ekspertów – komentuje  Jerzy Kwieciński, wiceprezes Banku Pekao, nadzorujący Pion Bankowości Korporacyjnej, Rynków i Bankowości Inwestycyjnej.

PFI w uzasadnieniu podało, że duet ORLEN S.A. i Northland Power Inc. jako jedyny pośród deweloperów polskich morskich farm wiatrowych był w stanie zamknąć finansowanie projektu zgodnie z założonym harmonogramem. Nagroda PFI jest uznawana za jedno z najważniejszych wyróżnień w dziedzinie finansowania projektów na świecie. Przyznawana przez renomowane instytucje finansowe, wyróżnia projekty charakteryzujące się innowacyjnością, złożonością finansową oraz znaczącym wpływem na rozwój sektora, w którym są realizowane. Prestiż nagrody wynika z jej globalnego zasięgu oraz rygorystycznego procesu selekcji, co sprawia, że jest ona jednym z najważniejszych na rynku dowodów uznania dla jej laureatów.

­– Realizacją tej transakcji udowodniliśmy, że Pekao Investment Banking, jest liderem w zakresie doradztwa dłużnego. Zdecydowanie nie powiedzieliśmy ostatniego słowa i odegramy ważną rolę we wspieraniu nieodzownej transformacji energetycznej polskiej gospodarki. Przypomnijmy, że to największe project finance w historii polskiego rynku finansowego – dodaje Marek Niedużak, wiceprezes Pekao Investment Banking.

Źródło: Pekao

Klienci Pekao coraz chętniej bankują zdalnie

Klienci wymagają od bankowości elektronicznej coraz więcej. Zarówno tego, by w kanałach cyfrowych dostępnych było więcej produktów i usług banku, ale też, aby można było w niej znaleźć rozwiązania, które nie należą do oferty finansowej, takie jak np. zakup biletów komunikacji miejskiej. Wyniki bankowości elektronicznej za 2023 r. w Banku Pekao S.A. potwierdzają coraz większe zainteresowanie klientów kanałami zdalnymi oraz usługami dodatkowymi.

Rok 2023 w aplikacji PeoPay oznaczał szereg nowości, których najważniejszym miernikiem stało się ułatwienie klientowi bankowania mobilnego. Porządkowanie istniejących rozwiązań, przenoszenie do aplikacji funkcji dostępnych dotychczas tylko w oddziałach oraz wprowadzanie zupełnie nowych rozwiązań sprawiło, że w ciągu 2023 roku z aplikacji PeoPay zaczęło korzystać niemal 420 tys. nowych użytkowników. Tym samym liczba aktywnych użytkowników tej aplikacji mobilnej na koniec 2023 r., w porównaniu do końca 2022 r., wzrosła o 18 proc. - z 2,38 mln do ponad 2,8 mln. Taki wynik oznacza, że Pekao jest w czołówce polskich banków, jeśli chodzi o roczny przyrost liczby klientów korzystających z aplikacji mobilnej.

Wzrost liczby klientów korzystających z nowoczesnych metod płatności

Obok liczby klientów aktywnych w aplikacji mobilnej, Pekao obserwuje wzrost liczby klientów wykonujących transakcje za pomocą PeoPay. Na koniec 2023 r. liczba takich klientów wzrosła o 17,5 proc. w porównaniu z końcem 2022 r.

Te wzrosty mają uzasadnienie w nowych funkcjach i możliwościach wprowadzanych do aplikacji, które ułatwiają korzystanie z płatności w PeoPay lub ulepszają istniejące rozwiązania. Tak jest chociażby z udostępnioną wszystkim klientom możliwością wysyłania próśb o przelew BLIK. Dzięki tej opcji użytkownicy aplikacji PeoPay mogą szybciej i łatwiej rozliczać np. wspólne wyjścia ze znajomymi lub zbiórki. Dodanie w połowie zeszłego roku numeru telefonu odbiorcy widocznego w tytule przelewu BLIK było tylko dodatkowym elementem zachęcającym do korzystania z tej formy płatności.

- Kiedy spojrzymy na statystyki dotyczące zeszłego roku w aplikacji PeoPay, to widzimy same wzrosty. Za liczbą aktywnych użytkowników idzie wzrost liczby transakcji o 41 proc., wzrost liczby przelewów o prawie 28 proc., wzrost liczby klientów transakcyjnych o ponad 17 proc. Nasi klienci zalogowali się do aplikacji PeoPay w zeszłym roku prawie 994 mln razy – to wzrost o 16 proc. w porównaniu do 2022 r., a do tego solidna prognoza, mówiąca o tym, że w tym roku przekroczymy miliard logowań! Na pewno przygotujemy dla naszych klientów nowe rozwiązania, po które będą sięgać równie chętnie jak dotychczas po PeoPay – mówi Bartosz Zborowski, dyrektor Departamentu Innowacji i Kanałów Zdalnych w Banku Pekao.

Zainteresowanie klientów BLIKIEM doskonale widać w statystykach dotyczących liczby płatności tą metodą. W ciągu 2023 r. liczba wszystkich płatności BLIK w Banku Pekao S.A. wzrosła o niemal 45 proc. Najwyższe wzrosty dotyczyły płatności BLIK na terminalach POS – tu, w porównaniu z końcem 2022 r., liczba transakcji na koniec 2023 r. wzrosła aż o 55,5 proc. Zdecydowanym liderem są jednak płatności BLIK P2P, czyli szybkie przelewy na telefon, dzięki którym do zlecenia przelewu wystarczy numer telefonu odbiorcy. Tu klienci Pekao w 2023 r. wykonali aż o 77,5 proc. więcej przelewów w porównaniu do 2022 r.

Więcej transakcji klienci Pekao zrealizowali także za pomocą kart dodanych do portfeli cyfrowych Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay oraz Fitbit Pay. Łącznie liczba transakcji na koniec 2023 r. (w porównaniu do końca 2022 r.) za pomocą kart dodanych do tych portfeli wzrosła o 48 proc., w tym najwyższy wzrost jest widoczny w transakcjach za pomocą portfeli Apple Pay (53,7 proc.) oraz Garmin Pay (51,9 proc.). Tak duży wzrost liczby transakcji nie dziwi, jeśli spojrzymy na wzrosty dotyczące liczby kart dodanych do portfeli cyfrowych. Liczba kart w cyfrowych portfelach wzrosła na koniec 2023 r, w porównaniu do 2022 r., o ponad 24 proc. Najmocniej zwiększyła się liczba kart dodanych do Garmin Pay, bo aż o 39,2 proc. Znaczące wzrosty zanotowały także portfele Apple Pay (o 24,5 proc.) oraz Google Pay (o 22 proc.).

Klienci logują się szybciej do bankowości elektronicznej

Nowi klienci, zakładający rachunek w Pekao np. za pomocą selfie, najczęściej od samego początku korzystają z bankowości elektronicznej. Ci, którzy są klientami banku dłużej, mogą aktywować cyfrowe kanały obsługi w każdym momencie, oczywiście także zdalnie i bez konieczności wizyty w oddziale.

Bank podkreśla, że z roku na rok rośnie liczba klientów, którzy decydują się na pierwsze skorzystanie z bankowości elektronicznej w miesiącu podpisania umowy o kanały zdalne. Na koniec 2022 r. 92 proc. klientów logowało się po raz pierwszy w bankowości elektronicznej w miesiącu podpisania umowy. Na koniec 2023 r. ten odsetek wzrósł do 94 proc. 

- Ten wzrost o 2 proc. wydaje się być niewielki. Jednak dla nas to oznacza, że na stu klientów, którzy dziś decydują się na aktywację kanałów zdalnych, zaledwie sześciu nie loguje się do bankowości elektronicznej w pierwszym miesiącu od podpisania umowy. Oczywiście naszą ambicją jest, żeby każdy klient, który aktywuje kanały zalogował się do aplikacji i serwisu. Jednocześnie wiemy, że na tym poziomie każdy kolejny procent wzrostu oznacza duży wysiłek, żeby klient miał poczucie, że zaczyna korzystać z wartościowych rozwiązań bankowości elektronicznej – mówi Patryk Korus, dyrektor Biura Aktywizacji Kanałów i Procesów Cyfrowych

Aplikacja pełna biletów

Klienci korzystający z aplikacji PeoPay w 2023 r., zdecydowanie częściej niż w 2022 r., korzystali z możliwości zakupu przez aplikację biletów komunikacji miejskiej oraz biletów parkingowych. Na koniec 2023 r., w porównaniu do 2022 r., liczba biletów parkingowych kupionych w aplikacji wzrosła aż o 128 proc. Podobnie liczba biletów komunikacji miejskiej kupionych w PeoPay wzrosła o 88,9 proc. na koniec roku 2023 w porównaniu do roku poprzedzającego[1].

 

[1] Liczba transakcji w okresie od sierpnia do grudnia 2023 r., w porównaniu do analogicznego okresu 2022 r.

Źródło: Pekao

Barometr sektorowy w branżach polskiej gospodarki w 2023 r. i przewidywania na rok 2024 – raport Banku Pekao

Rok 2023, pomimo spowolnienia wzrostu gospodarczego, nie przyniósł gwałtownego pogorszenia zagregowanej sytuacji finansowej polskich przedsiębiorstw, choć w niektórych branżach słabsza koniunktura była silnie odczuwalna. O tym, jakie perspektywy rysują się przed polskim sektorem przedsiębiorstw i jego poszczególnymi gałęziami, piszą w najnowszym raporcie analitycy Banku Pekao S.A.

Miniony rok, przebiegający pod znakiem spowolnienia gospodarczego w Polsce i w Europie, nie spowodował gwałtownego pogorszenia sytuacji finansowej polskich przedsiębiorstw.

Nie znamy wprawdzie jeszcze całorocznych wyników, ale po 3 kwartałach zagregowany wynik netto średnich i dużych firm był tylko o 4 proc. niższy od rekordowego poziomu z tego samego okresu 2022 roku, w efekcie nieco niższej (o 0,5 pp) rentowności działalności. Nie odnotowano również znaczącego wzrostu odsetka firm ponoszących stratę netto, a ich aktywność inwestycyjna (mierzona poziomem nakładów, lecz także ich relacją do amortyzacji czy przychodów) była jeszcze wyższa niż przed rokiem.

Wraz ze słabnącą inflacją i malejącym popytem ilościowym, wyhamowaniu uległ wzrost przychodów firm, co było jednak rekompensowane przez mniejszą presję ze strony kosztów materiałowych. Z kwartału na kwartał stopniowo normowała się również sytuacja w zakresie kosztów energii, choć te były znacznym obciążeniem dla rentowności kilku najbardziej energochłonnych gałęzi przemysłu. Na pierwsze miejsce pod względem dotkliwości czynników koszowych wysunęły się za to koszty pracy, które w pierwszych 9 miesiącach roku wzrosły o 15 proc. r/r. Przykładem branży, która w minionym roku szczególnie mocno ucierpiała z powodu presji płacowej, był sektor IT.

Zgodnie z przewidywaniami sformułowanymi przez analityków Banku Pekao S.A. na początku 2023 roku, ponadprzeciętnie dobre wyniki notowali producenci i dystrybutorzy dóbr pierwszej potrzeby (żywność, farmaceutyki), a solidne poziomy marż i zysków ponownie wykazały również firmy z branży gospodarki odpadowej. Nie brakowało jednak także pozytywnych zaskoczeń, takich jak m.in. bardzo dobre wyniki branży zakwaterowania i gastronomii, czy budownictwa. Na przeciwległym biegunie znalazło się wiele energochłonnych gałęzi przetwórstwa przemysłowego wytwarzających dobra pośrednie (metalowa, chemiczna, wyrobów z metali), doświadczająca załamania popytu w Europie branża drzewno-meblarska, cierpiące dłużej i mocniej z powodu niedoboru komponentów branże motoryzacyjna i elektroniczna, czy też drogowy transport towarów, gdzie na cykliczne spowolnienie nałożyły się niekorzystne zmiany regulacyjne i silna presja płacowa.

W nowy rok polska gospodarka weszła z nadziejami na szybszy wzrost gospodarczy, którego głównym motorem powinna być konsumpcja prywatna. To w lepszym położeniu stawia sektory mocno zorientowane na popyt wewnętrzny, w szczególności wytwórców i dystrybutorów konsumpcyjnych dóbr nietrwałych czy różne usługi konsumenckie (w tym m.in.  HoReCa, operatorzy turystyczni, inne usługi czasu wolnego). Analitycy zakładają także podtrzymanie wysokiej aktywności w części usług biznesowych związanych z zachodzącymi w firmach procesami cyfryzacji, poprawy innowacyjności czy podnoszenia efektywności operacyjnej (m.in. Informacja i komunikacja oraz działalność profesjonalna, naukowa i techniczna). Na szybszym wzroście popytu konsumpcyjnego korzystać będą również (przynajmniej w części segmentów) handel oraz transport i logistyka, a naturalnym beneficjentem ożywienia gospodarczego powinien być też szeroko rozumiany sektor energetyczny, gdzie na dobre perspektywy popytowe nakładają się korzystne trendy po stronie kosztowej (normalizacja notowań gazu i węgla, silna korekta cen uprawnień do emisji CO2). 

Pod znakiem zapytania stoi skala odbicia koniunktury w branżach wytwarzających dobra konsumpcyjne trwałego użytku, pośrednie i inwestycyjne. W kraju czynnikiem hamującym mogą być w ich przypadku utrzymujące się wysokie stopy procentowe, a także słabnąca aktywność inwestycyjna firm. Dodatkowym obciążeniem dla większości z tych sektorów jest silna orientacja na eksport do Europy Zachodniej (głównie Niemiec), gdzie spodziewane ożywienie będzie opóźnione i znacznie słabsze, dodatkowo obciążone przez zastój w tamtejszym sektorze budowlanym, a być może również motoryzacyjnym. Coraz jaśniejszym punktem w tym gronie wydaje się być jednak przemysł chemiczny, w którym oznaki poprawy sytuacji w UE są wyraźniejsze, a jednocześnie ciążąca na nim presja po stronie kosztowej znacznie osłabła w porównaniu z poprzednimi okresami (spadek cen gazu, normalizacja kosztów energii).

Przyspieszenie wzrostu gospodarczego nie musi automatycznie przełożyć się na poprawę wyników i rentowności przedsiębiorstw. Zdaniem analityków Pekao 2024 rok może być pod tym względem nietypowy i przypominać sytuację z lat 2017-2019, gdy czynnikiem erodującym marże firm była utrzymująca się silna presja kosztów pracy. Obrany scenariusz makro zakłada utrzymanie się na wysokim poziomie dynamiki wynagrodzeń (wspieranej dodatkowo przez silną podwyżkę płacy minimalnej), co w warunkach niższej inflacji będzie trudniejsze do zrekompensowania w drodze podwyżek cen wyrobów i usług. Na negatywny wpływ rosnących kosztów płacowych szczególnie mocno narażone są usługi oraz sektory przemysłu charakteryzujące się ponadprzeciętną pracochłonnością i relatywnie niskim obecnym poziomem średnich wynagrodzeń – zwłaszcza te, przed którymi rysują się wciąż niepewne perspektywy popytowe (np. produkcja drzewno-meblarska).

Więcej informacji wraz z „prognozą pogody” dla poszczególnych branż polskiego sektora przedsiębiorstw na rok 2024 i szczegółowym omówieniem ich perspektyw w raporcie Banku Pekao pt. „Barometr sektorowy. Podsumowanie 2023 roku w branżach polskiej gospodarki i przewidywania na rok 2024” przygotowanym przez Krzysztofa Mrówczyńskiego, Pawła Kowalskiego, Magdalenę Płaczek i Grzegorza Rykaczewskiego.

Źródło: Pekao