Polecamy

Życie w kwarantannie: e-commerce i usługi online rekordowo popularne wśród polskich użytkowników


• Popularność cyfrowych usług, takich jak streaming filmów czy zajęcia fitness w sieci, wzrosła w związku izolacją społeczną o 46%

• 44% ankietowanych Polaków przekazało online darowiznę na cele charytatywne

• Maszynki do strzyżenia włosów, maty do ćwiczeń i książki wśród „zakupowych hitów” w czasie kwarantanny

• 60% konsumentów martwi się, że większa aktywność w sieci naraża ich na oszustwa

Warszawa, 19 maja 2020 r. – W ostatnich tygodniach internet stał się dla polskich konsumentów ulubionym miejscem, w którym robią zakupy. W najnowszym badaniu na zlecenie Mastercard1 2/3 z nich deklaruje, że korzysta z e-commerce częściej niż kiedykolwiek wcześniej. W czasie izolacji społecznej na popularności zyskały też cyfrowe usługi, takie jak zajęcia fitness online, streaming wideo, czy nauka języków obcych przez internet.


Najnowsze badanie pokazuje, że Polacy szukają w internecie nie tylko produktów, ale też wirtualnych doświadczeń. Prawie połowa (46%) ankietowanych deklaruje, że na usługi online wydaje obecnie więcej pieniędzy niż przed pandemią. 68% z nich korzysta z platform streamingu wideo, takich jak Netflix, HBO GO czy Amazon Prime Video, a 44% przez sieć gra na komputerze. Ponadto 29% uczestniczy w zajęciach fitness online, a 24% wirtualnie „odwiedza” muzea i inne atrakcje turystyczne. W czasach izolacji ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej stał się też kontakt ze znajomymi i bliskimi, co widać w popularności rozmów wideo. Korzysta z nich 77% badanych, co czyni je najpopularniejszą usługą online.


W czasie pandemii widać też większe zaangażowanie Polaków w działania charytatywne. Prawie połowa (44%) badanych przekazała w ostatnim miesiącu darowiznę online, a 18% zrobiło to po raz pierwszy.


Więcej czasu spędzanego w domu to okazja do nabywania nowych umiejętności, a podłączony do internetu komputer pomaga w tym nie tylko uczniom. 41% Polaków ankietowanych w badaniu Mastercard sygnalizuje, że szuka w sieci materiałów edukacyjnych dla siebie lub dla członków swojej rodziny. 28% szlifuje znajomość języków obcych, a 7% grę na instrumentach muzycznych. Inne umiejętności, które można doskonalić w internecie, to gotowanie (36%), majsterkowanie (22%), programowanie (16%), a nawet strzyżenie włosów (14%). Nauka w sieci obejmuje też opanowywanie praktycznych umiejętności dnia codziennego. Prawie połowa polskich konsumentów (47%) zaczęła ostatnio korzystać z bankowości internetowej, a 42% korzysta z telemedycyny i kupuje leki online.


Jedną z oznak większego niż dotychczas zainteresowania e-commerce są internetowe zakupy produktów pierwszej potrzeby, które robi 44% polskich konsumentów. Inne popularne produkty to książki (47%), gry planszowe (36%) czy przybory kuchenne (33%). Powodzeniem cieszą się jednak również maszynki do strzyżenia włosów (22%) czy maty do ćwiczeń (16%).


Badanie Mastercard pokazuje też, że niektóre zwyczaje zakupowe konsumentów pozostają bez zmian nawet po przejściu do e-commerce. Prawie wszyscy (96%) „łowcy okazji” ze sklepów stacjonarnych zamienili je na przeszukiwanie stron internetowych w pogoni za najlepszymi ofertami. Z kolei 79% spośród amatorów oglądania wystaw sklepowych przyznaje, że tworzy „listy życzeń”, ale nie zawsze kupuje zamieszczone na nich produkty. Ponadto 35% klientów deklaruje, że kupując online pozostają lojalni sprzedawcom, których znają ze świata rzeczywistego.


Prawie wszyscy badani (91%) sygnalizują, że podczas zakupów online zachowują ostrożność, a 60% martwi się, że w sieci padnie ofiarą oszustwa. Aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo przy płaceniu online, 78% polskich konsumentów kupuje u znanych im sprzedawców, 83% sprawdza opinie innych kupujących, a 36% kontaktuje się z nieznanymi im sprzedawcami przed dokonaniem zakupu.


„Wszyscy dostosowujemy się do nowego trybu życia, w tym więcej kupujemy online. Dotyczy to przy tym nie tylko niezbędnych produktów, ale też wirtualnych aktywności, takich jak oglądanie filmów na żądanie czy udział przez internet w zajęciach fitness. Pandemia może też wydobyć z nas to, co najlepsze, co widać w rekordowej liczbie darowizn online na cele charytatywne. Co więcej, ten trudny czas można wykorzystać na poszerzanie w sieci swojej wiedzy i umiejętności. Widać, że dziś konsumenci jeszcze bardziej potrzebują dostępu do e-commerce i różnego rodzaju cyfrowych usług. Dlatego Mastercard nieustannie pracuje nad tym, aby zakupy i płatności online były coraz prostsze i bezpieczniejsze” – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe.


10 NAJPOPULARNIEJSZYCH AKTYWNOŚCI ONLINE W CZASIE IZOLACJI
1. 77% badanych regularnie prowadzi rozmowy wideo z rodziną, przyjaciółmi i współpracownikami
2. 68% subskrybuje platformy VOD, takie jak Netflix, HBO GO, czy Amazon Prime Video
3. 59% ogląda komedie, kabarety lub stand-up
4. 44% gra przez internet w gry wideo
5. 41% bierze udział w lekcjach gotowania lub korzysta z przepisów w sieci
6. 36% bierze udział w koncertach
7. 29% korzysta z wirtualnych zajęć fitness
8. 28% uczy się języka obcego
9. 24% odwiedza strony muzeów lub innych atrakcji turystycznych
10. 18% rozwiązuje quizy


10 NAJPOPULARNIEJSZYCH „PRODUKTÓW NA KWARANTANNĘ”
1. Książki (47%)
2. Gry planszowe (36%)
3. Przybory kuchenne (33%)
4. Puzzle (30%)
5. Przybory do farbowania włosów (30%)
6. Maszynki do strzyżenia włosów (22%)
7. Poduszki (21%)
8. Oczyszczacze powietrza (17%)
9. Maty do ćwiczeń/jogi (16%)
10. Sztuka i rzemiosło (16%)

Najważniejsze wskazówki Mastercard dotyczące bezpieczeństwa w internecie:


• Wchodź tylko na bezpieczne strony: Kupuj i płać online tylko na stronach internetowych, które dbają o twoje bezpieczeństwo szyfrując twoje dane. Ich adresy zaczynają się od „https” i można je poznać po symbolu zablokowanej kłódki w przeglądarce.


• Dbaj o bezpieczeństwo swoich danych: Nigdy nie podawaj danych swojej karty płatniczej telefonicznie, przez e-mail, SMS lub media społecznościowe.


• Zaktualizuj ochronę antywirusową: Upewnij się, że zaktualizowałeś program antywirusowy na urządzeniu, na którym planujesz zakupy.


• Zaufaj swojemu instynktowi: Jeśli widzisz ofertę online, która wygląda zbyt dobrze, aby mogła być prawdziwa, prawdopodobnie tak właśnie jest. Zawsze sprawdzaj dokładnie oferty, których nie jesteś pewien.


###
Kontakt dla mediów
Anna Marciniak                                     Agencja Solski Communications
Communications Director, Mastercard       Zespół Mastercard
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.              tel. +48 (22) 242 86 29, -26, -35
tel +48 (22) 526 12 60                          Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


O Mastercard
Mastercard jest globalną firmą technologiczną działającą w obszarze płatności. Wprowadzamy innowacje, dzięki którym transakcje są bezpieczniejsze, prostsze i bardziej inteligentne. W efekcie włączamy się w rozwój cyfrowej gospodarki, która wyrównuje szanse i przynosi korzyści wszystkim. Dzięki bezpiecznemu wykorzystaniu danych oraz możliwościom naszej sieci, usługi i rozwiązania Mastercard pomagają konsumentom, instytucjom finansowym, przedsiębiorstwom i sektorowi publicznemu wykorzystać w pełni swój potencjał. Łącząc siecią Mastercard ponad 210 krajów i terytoriów, realizujemy wizję zrównoważonego świata, który otwiera przed każdym wyjątkowe, bezcenne możliwości. Dowiedz się więcej o tym, jak nasze innowacje wpływają na świat, i włącz się do rozmowy na Twitterze @MastercardPL, na profilu firmy na LinkedIn oraz w Centrum Prasowym Mastercard .