5 rad jak podtrzymać biznes w kryzysie
Polskie małe i średnie przedsiębiorstwa zaczęły spodziewać się spowolnienia gospodarczego już w ostatnim kwartale 2019 roku. Jednak dopiero epidemia COVID-19 i związane z nią restrykcje sprowadziły kryzys porównywalny z tymi największymi w historii. Trudno go było przewidzieć, ale dobrze prowadzony biznes ma o wiele większe szanse na przetrwanie. Co zatem robić, jak podtrzymać biznes w kryzysie?
1. Ubezpieczenie transakcji
2. Dywersyfikacja źródeł finansowania
Dywersyfikacja to strategia, którą powinni stosować przedsiębiorcy w wielu dziedzinach i to nie tylko w trudnych czasach. Prowadzenie biznesu opartego „na jednej nodze” jest trudne i często ryzykowne. Dotyczy to również źródeł finansowania zewnętrznego. Dbając o zrównoważoną strukturę bilansu warto posiłkować się nie tylko kredytem bankowym, ale również leasingiem i faktoringiem. W czasie kryzysu faktoring jest tym skuteczniejszy, że nie wymaga stałych opłat ratalnych, a po prostu uwalnia środki „zamrożone” w fakturach.
- radzi Jerzy Dąbrowski, prezes Bibby Financial Services.
3. Przegląd portfela odbiorców
Czasy są trudne i często wymagają nieco innego podejścia do zwyczajnych czynności, takich właśnie jak choćby zarządzanie relacjami z odbiorcami. Dbając o własne bezpieczeństwo warto w rozmowach z kontrahentami, w wyjątkowych sytuacjach, uzależniać kolejne dostawy (w całości lub części) od zapłaty za poprzednie (w całości lub części). Ważne jest również, żeby o trudnościach rozmawiać otwarcie z własnymi dostawcami. Wszyscy często rozumieją kryzysowe uwarunkowania, ale żaden przedsiębiorca nie wydłuży terminu płatności, jeśli nie zostanie o to poproszony.
– komentuje Jerzy Dąbrowski.
4. Kontakt z wywiadownią gospodarczą
5. Analiza dostaw surowca
Na szczęście większość mechanizmów gospodarczych nadal działa, firmy finansowe czy doradcze nadal pracują, chociaż w trybie zdalnym. Dzięki cyfryzacji procesów w Bibby Financial Services normalnie podpisujemy nowe umowy finansowania, a nasi klienci mogą wnioskować o powiększenie limitów, czy dodanie nowych odbiorców.
– mówi prezes Dąbrowski.