Finanse firmowe

Tańszy dostęp do europejskiej waluty. Wsparcie faktoringowe w regionie CEE

Tańszy dostęp do europejskiej waluty. Wsparcie faktoringowe w regionie CEE

Faktoring równa się bezpieczne finanse. Ponadto, zabezpiecza stały i pewny dopływ gotówki. W ujęciu międzynarodowym, pozwala na optymalne wykorzystanie aktywów podmiotu, jakim są wierzytelności przysługujące od jego klientów, odpowiada na zaadresowany cel centralizacji zarządzania płynnością, ujednolicenia w podejściu do warunków finansowania, oferowanych struktur, warunków cenowych i operacyjnych. Ponadto, faktoring pozwala na obniżenie ryzyka braku płatności, jednocześnie umożliwiając sprawne zarządzanie płynnością.

 

Główną rolą faktoringu jest poprawa płynności finansowej i zabezpieczenie stałego dopływu gotówki. To jednak nie wszystko. Narzędzie daje przedsiębiorcom dostęp do usług dodatkowych, wspierających proces zarządzania należnościami w przedsiębiorstwie. Właśnie dlatego tak istotne znaczenie ma wybór odpowiedniego rodzaju faktoringu, który powinien być sprofilowany do aktualnych potrzeb, możliwości, a także miejsca zarządzania biznesem.

 

Prowadzenie międzynarodowej działalności wymaga obecności w kraju kontrahenta, stałego monitorowania transakcji i znajomości lokalnego prawa. Usługa faktoringu międzynarodowego poprawia bezpieczeństwo transakcji i zwiększa płynność finansową firmy. Pełne wykorzystanie potencjału tego rodzaju wsparcia finansowego pozwala zarówno zwiększyć konkurencyjność firmy, jak i jej bezpieczeństwo finansowe między innymi w oparciu o centralne zarządzanie finansami oddziałów zagranicznych, weryfikację potencjalnych kontrahentów oraz analizę umów handlowych.

 

W ramach naszej grupy kapitałowej bardzo duże znaczenie ma również skala i globalny zasięg działania Grupy BNP Paribas – największego banku strefy euro pod względem kapitalizacji giełdowej. Kluczowym argumentem z perspektywy przedsiębiorców jest tańszy dostęp do europejskiej waluty. Jako faktor, proponujemy również dwie wiodące usługi – Mulitlocal i Panaeuropen. Pierwsza z nich zakłada centralną koordynację i lokalną realizację usługi. W tym przypadku, klienci BNP Paribas Faktoring mogą zarządzać majątkiem całej grupy międzynarodowej za pośrednictwem dedykowanego portalu. Podległym spółkom udostępniany jest dostęp do lokalnych platform faktoringowych. Druga usługa obejmuje jeden system i jeden sposób zarządzania należnościami. Powstała ona z myślą o wielooddziałowych grupach kapitałowych. Jest to centralna obsługa operacyjna wszystkich umów dotyczących podmiotów prowadzących działalność na obszarze Czech, Słowacji, Węgier i Rumunii – mówi Agnieszka Fieback, dyrektorka ds. sprzedaży faktoringu w BNP Paribas Faktoring.

 

Znaczenie ma również globalna aktywność faktora. Fakt, iż dany faktor współpracuje w ramach swojej grupy kapitałowej, posiada wiedzę, sieć kontaktów oraz znajomość lokalnych specyfik, korzystnie wpływa na możliwości, jakie może zaoferować swoim klientom.

 

Faktoring międzynarodowy pozwala firmom szybko uzyskać środki finansowe za wystawione faktury zagraniczne, co poprawia płynność finansową i umożliwia sprawne reinwestowanie w działalność. Ponadto, często wiąże się z przejęciem ryzyka niewypłacalności zagranicznych kontrahentów przez faktora. Dzięki temu firmy mogą zmniejszyć ryzyko finansowe związane z niewywiązaniem się z płatności przez klientów. Faktorzy oferują usługi zarządzania należnościami, co pozwala firmom skupić się na swojej podstawowej działalności, zamiast tracić czas i zasoby na monitorowanie i ściąganie płatności, a dzięki łatwemu dostępowi do środków finansowych, mogą zaoferować swoim klientom lepsze warunki płatności, co zwiększa ich konkurencyjność na rynku międzynarodowym. Przedsiębiorstwa korzystające z faktoringu mogą również poprawić swoją wiarygodność kredytową, ponieważ regularne korzystanie z tej usługi świadczy o stabilności finansowej i profesjonalnym zarządzaniu należnościami.

 

***

BNP Paribas Faktoring Sp. z o.o. jest spółką faktoringową, należącą do Grupy BNP Paribas Factoring, lidera na międzynarodowym rynku faktoringu z 50-letnim doświadczeniem oraz siecią spółek funkcjonujących w 17 krajach Europy, Azji i Afryki.

 

BNP Paribas Faktoring w Polsce działa od 2006 roku i jest jedną z najszybciej rozwijających się firm faktoringowych na rynku, zajmując czołowe miejsca w rankingach firm faktoringowych, publikowanych przez Polski Związek Faktorów. Swoją ofertę kieruje do małych, średnich i dużych przedsiębiorstw produkcyjnych, handlowych, usługowych oraz rolno-spożywczych, prowadzących sprzedaż z odroczonym terminem płatności. Korzystając z doświadczeń światowej grupy, spółka oferuje rozwiązania również dla międzynarodowych grup kapitałowych, których celem jest jednolite podejście do faktoringu we wszystkich podmiotach. Oferta spółki dostępna jest także w oddziałach BNP Paribas Bank Polska S.A. na terenie całego kraju.

 

Spółka jest członkiem światowych i polskich organizacji, zrzeszających firmy faktoringowe, m.in. Polskiego Związku Faktorów i FCI (Facilitating Open Account – Receivables Finance).

 

Więcej informacji:

www.faktoring.bnpparibas.pl

mLeasing liderem elektromobilności

mLeasing liderem elektromobilności

mLeasing aktywnie wspiera klientów i partnerów w transformacji rynku automotive. Spółka, należąca do grupy mBank, zarejestrowała w tym roku 889 samochodów elektrycznych, dzięki czemu stała się liderem wśród firm finansujących i wynajmujących nowe samochody.

Według najnowszych danych CEPIK mLeasing zarejestrował w pierwszej połowie 2024 najwięcej aut typu BEV, czyli battery electric vehicle – pojazdów w pełni elektrycznych, wiodących prym w klasie zmniejszania śladu węglowego. To efekt konsekwentnych działań firmy w obszarze elektromobilności. Dla właścicieli flot mLeasing  oferuje pełen zakres usług od pomocy w wyborze samochodu, poprzez finansowanie, po ułatwianie codziennego użytkowania. Z myślą o użytkownikach aut, spółka pilotuje kompleksowy program dekarbonizacji floty.
– Wymiana floty na samochody niskoemisyjne i elektryczne jest złożona, ale nie musi być trudna. Wspieramy naszych klientów w zakresie wdrażania elektromobilności, pomagamy zaplanować efektywną transformację firmowej floty. Nasi eksperci doradzają przedsiębiorcom w doborze pojazdów i formy finansowania, a także w uzyskaniu dofinansowania z programu „Mój elektryk” – mówi Robert Urban, dyrektor departamentu finansowania i najmu pojazdów w mLeasingu.
Ponad połowa tegorocznych rejestracji aut elektrycznych w mLeasingu dotyczy marki Volvo.  - Wieloletnia współpraca z Volvo pozwoliła nam na wypracowanie wielu innowacyjnych rozwiązań, które wspierają naszych partnerów, a jednocześnie są kolejnym krokiem w kierunku niskoemisyjnej przyszłości - komentuje Hubert Kłos wicedyrektor ds. rozwoju produktów i partnerstw strategicznych w mLeasingu.
Więcej informacji na temat efektywnej transformacji firmowej floty: https://mauto.pl/elektryfikacja-floty

Spółka mLeasing jest częścią grupy mBank i należy do czołówki polskich firm leasingowych. Na rynku obecna od 1991 roku, kiedy to zaczęła powstawać branża leasingowa w Polsce. mLeasing wyróżnia dostarczanie kompleksowych rozwiązań dla wszystkich segmentów klientów: mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz korporacji. Spółka oferuje leasing pojazdów, transportu ciężkiego, maszyn i urządzeń, w tym medycznych - jest liderem tego segmentu rynku. Oferuje leasing małych przedmiotów w pełni onlinowym procesie – leasing na klik poprzez spółę córkę LeaseLink Sp. z o.o.  mLeasing jest również właścicielem mAuto.pl - platformy, która oferuje pewne i sprawdzone samochody dostępne od ręki z atrakcyjnym finansowaniem. W ofercie ma także sprawdzone auta poleasingowe, z gwarancją stanu technicznego potwierdzonego certyfikatem. Nieprzerwanie od 2015 roku w ramach współpracy z Volvo Car Poland mLeasing prowadzi program Volvo Car Financial Services - stworzony, aby dostarczać rozwiązania finansowe dla dealerów i klientów sieci dealerskiej. W niezależnym badaniu satysfakcji dealerów samochodowych prowadzonym przez EY program ten od wielu lat znajduje się na pierwszym miejscu rankingu. Od 2022 roku mLeasing jest również wyłącznym dostawcą finansowania wynajmu długoterminowego dla samochodów marki Hyundai. Klienci indywidualni oraz biznesowi mają dostęp do szerokiej i atrakcyjnej oferty finansowania w ramach Hyundai Fleet Lease i Hyundai Abonament.

Źródło: mBank

Alior Bank udostępnia firmom kalkulator do mierzenia śladu węglowego

Alior Bank udostępnia firmom kalkulator do mierzenia śladu węglowego

W ramach współpracy z firmą Envirly Alior Bank proponuje przedsiębiorcom preferencyjne warunki zakupu narzędzia do obliczania emisji CO₂. Ma ono wspierać firmy w wypełnieniu obowiązku mierzenia śladu węglowego, zgodnie z wymogami unijnej dyrektywy CSRD.

Obowiązek mierzenia śladu węglowego i uwzględniania go w sprawozdaniach rocznych dotyczy nie tylko dużych przedsiębiorstw. Wkrótce obejmie on również w określonym zakresie małe i średnie firmy. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom Alior Bank udostępnia przedsiębiorcom możliwość zakupu kalkulatora firmy Envirly, która specjalizuje się w realizacji projektów zrównoważonego rozwoju. Narzędzie oblicza aż trzy zakresy emisji CO₂.

Pierwszy zakres obejmuje bezpośrednie emisje, wynikające ze spalania paliw kopalnych przez samą firmę, bądź powstające podczas procesów technologicznych i produkcyjnych. Drugi dotyczy emisji pośrednich, które powstają podczas wytwarzania energii elektrycznej, cieplnej, pary i chłodu. Zakres trzeci jest najbardziej złożony i najtrudniejszy do zmierzenia – uwzględnia cały łańcuch wartości firmy, od śladu węglowego używanych materiałów, aż do emisji wytwarzanych podczas wykorzystywania produktów i ich utylizacji. Dodatkowo, obejmuje także różnorakie pośrednie emisje, związane z szeroko pojętym funkcjonowaniem przedsiębiorstwa.

Rozwiązanie przeznaczone jest dla małych, średnich i dużych przedsiębiorstw, a w szczególności dla eksporterów, firm w łańcuchach dostaw, spółek międzynarodowych, grup kapitałowych oraz funduszy inwestycyjnych i przedsiębiorstw innowacyjnych.

W naszej strategii zadeklarowaliśmy, że odpowiemy na współczesne wyzwania klimatyczne i wesprzemy firmy w transformacji energetycznej. Dzięki współpracy z Envirly udostępniamy przedsiębiorstwom praktyczne narzędzie do szybkiego i precyzyjnego obliczania śladu węglowego na preferencyjnych warunkach cenowych. W ten sposób ułatwiamy im efektywne zarządzanie poziomem emisji CO₂ i oszczędność energii. Wspieramy je również w wyznaczaniu celów dekarbonizacyjnych i przygotowaniu się do raportowania ESG – mówi Ewa Małecka, dyrektor Departamentu Produktów Klienta Biznesowego w Alior Banku.

Ślad węglowy to nie tylko obowiązek, ale i szansa na budowanie przewag konkurencyjnych szczególnie dla przedsiębiorstw w łańcuchu dostaw. Narzędzie Envirly wspomoże firmy, które za pośrednictwem  Alior Banku wykupią dostęp do kalkulatora, w zarządzaniu procesem zbierania danych, komunikacji z dostawcami i generowaniu raportu. Cieszymy się na nadchodzącą współpracę z Alior Bankiem – mówi Mateusz Masiak, prezes Envirly.

Dostęp do kalkulatora śladu węglowego w specjalnej ofercie firmy Envirly można wykupić za pośrednictwem strony internetowej banku lub bezpłatnego portalu zafirmowani.pl.

Oferta specjalna dotyczy Pakietu Standard i Pakietu Pro. Pierwszy z nich obejmuje dwa zakresy pomiaru śladu węglowego, analitykę CO₂ w czasie rzeczywistym, automatyczne generowanie raportów, rekomendacje i tworzenie celów redukcyjnych, a także wsparcie przez 8 godzin rocznie. Pakiet Pro, oprócz usług dostępnych w Pakiecie Standard, zawiera również pełne raportowanie w trzech zakresach GHG Protocol, personalizowane rekomendacje i cele, możliwość monitorowania i porównywania emisji w wielu lokalizacjach. Dodatkowo, przedsiębiorcy zostaną zwolnieni z opłat przez pierwsze dwa miesiące korzystania z narzędzia.

Obliczenie śladu węglowego firmy lub produktu pozwala zidentyfikować obszary w procesach technologicznych, w których można zmniejszyć zużycie energii i zredukować emisję gazów cieplarnianych. Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na monitorowanie CO₂ i posiadanie raportu śladu węglowego, budują wizerunek firmy odpowiedzialnej i zrównoważonej środowiskowo, jednocześnie spełniając obowiązek raportowania emisji w sprawozdaniach niefinansowych. Dzięki temu mogą również lepiej prezentować swoje oferty klientom zagranicznym, którzy często wymagają informacji o wielkości śladu węglowego poszczególnych produktów.

Źródło: Alior Bank

Finansowanie inwestycji objętych dotacją

Finansowanie inwestycji objętych dotacją

Jak zapewnić kompleksowe finansowanie inwestycji objętych dotacjami unijnymi? Rozwiązaniem jest propozycja Banku Millennium połączenia kredytu pomostowego z dotacją z długoterminowym kredytem inwestycyjnym. Kredyt pomostowy pozwala firmom sfinansować koszty kwalifikowane inwestycji w części objętej dotacją i udzielany jest w kwocie równej jej wysokości. Pozostałą część inwestycji pokryje długoterminowy kredyt inwestycyjny. W przypadku, gdy przedmiot finansowania dotyczy tzw. zielonej inwestycji, czyli np. transformacji energetycznej firmy, zmniejszeniu materiałochłonności produkcji, firma może liczyć w Banku Millennium na preferencyjne warunki – brak prowizji za udzielenie finansowania i okres kredytowania wynoszący nawet 15 lat.

- W Banku Millenium kompleksowo wesprzemy realizację projektów inwestycyjnych. Kredytem pomostowym sfinansujemy koszty kwalifikowane objęte dotacją, a długoterminowym kredytem inwestycyjnym koszty kwalifikowane nie objęte dotacją oraz koszty niekwalifikowane, w tym również VAT. Nasza sieć sprzedaży jest przygotowana do wspierania klientów w realizacji m.in. inwestycji związanych z efektywnością energetyczną i obiegiem zamkniętym. Dodatkowo, przedsiębiorcy mogą liczyć na pomoc ekspertów unijnych, którzy wskażą programy dotacyjne, z których warto skorzystać, aby zwiększyć efektywność finansową realizowanej inwestycji – mówi Anna Gregorczyk, dyrektorka Departamentu Marketingu Bankowości Przedsiębiorstw w Banku Millennium.

W kompleksowym modelu finansowania inwestycji, w przypadku której został złożony wniosek w ramach jednego z programów pomocowych, głównym źródłem środków będzie kredyt inwestycyjny. Źródłem uzupełniającym - kredyt pomostowy, w przypadku którego dotacja traktowana jest jako źródło spłaty kredytu. Taki model zapewnia firmie kompleksowe wsparcie na każdym etapie realizacji projektu.

Harmonogram spłat kredytu pomostowego dostosowany jest do planowanych terminów wpływu dotacji, w oparciu o harmonogram rzeczowo - finansowy inwestycji. Natomiast spłata kredytu inwestycyjnego dokonywana jest w ratach miesięcznych, trzymiesięcznych lub półrocznych.

W przypadku kredytu objętego zielonym finansowaniem (którego cel został zdefiniowany przez Bank Millennium jako zielony), prowizja przygotowawcza wynosi 0%.

Kredyt pomostowy z dotacją Banku Millennium finansuje projekty realizowane z funduszy unijnych na lata 2021–2027. Jednocześnie oferta banku to także ważne wsparcie dla firm, które mogą stać się pośrednimi bądź bezpośrednimi beneficjentami środków z KPO.

Źródło: Millennium Bank

PragmaGO zamyka pierwsze półrocze 2024 z obrotem na poziomie 1,15 mld zł, rosnąc 25% r/r

PragmaGO zamyka pierwsze półrocze 2024 z obrotem na poziomie 1,15 mld zł, rosnąc 25% r/r

Podsumowanie wyników PragmaGO w pierwszym półroczu 2024:

  • 1,15 mld zł sfinansowanych należności (+25% r/r),

    • 924 mln zł (+16% r/r) wygenerował faktoring,

    • 305 mln zł (+49% r/r) obrotu zostało zrealizowane w modelu embedded finance,

  • 13 872 firm (+18% r/r) pozyskało finansowanie,

    • z faktoringu skorzystało 1 756 klientów (+20% r/r),

    • z usług embedded finance skorzystało 12 567 przedsiębiorców (+17% r/r).

„Jesteśmy zdecydowanym liderem rynku w kategorii embedded finance dla biznesu. To usługi finansowania, których dystrybucja odbywa się poprzez zautomatyzowaną integrację techniczną z partnerami. Dzięki temu dostarczamy klientom ponadprzeciętne rozwiązania user experience. Dynamicznie rozwijamy ten segment usług - nie tylko zwiększamy bazę partnerów, klientów i wartość udzielanego finansowania, ale wprowadzamy też zupełnie nowe na polskim rynku rozwiązania. W maju przedstawiliśmy PragmaPay – pierwszą płatność odroczoną dla B2B, która dorównuje wygodą i szybkością standardom w segmencie konsumenckim. Chcemy, aby mali i średni przedsiębiorcy mieli łatwy dostęp do finansowania, które jest dostosowane do ich potrzeb i nie musieli sięgać np. po usługi z rynku konsumenckiego” – mówi Tomasz Boduszek, Prezes Zarządu PragmaGO.

PragmaPay mogą wdrożyć platformy sprzedażowe, bramki płatnicze czy marketplace’y. To usługa nie tylko dla posiadaczy sklepów online, ale też firm realizujących zamówienia składane w panelu klienta (po zarejestrowaniu i zalogowaniu). PragmaPay może być alternatywą dla kredytów kupieckich, które wymagają od sprzedawcy dodatkowych nakładów finansowych. W zakresie płatności odroczonych dla firm PragmaGO osiągnęła 112 mln zł (+44% r/r) obrotu.

Druga usługa w modelu embedded finance to Merchant Cash Advance (MCA) – finansowanie firm z limitem i wysokością raty dostosowanymi do dynamiki obrotów klienta, z uwzględnieniem ich sezonowości. W ramach MCA firmy pozyskały 113 mln zł (+132% r/r).

Embedded finance to pieniądze w 100% online, w kilka minut, tam gdzie przedsiębiorcy prowadzą działalność.

PragmaGO stale rozwija też linię usług faktoringowych. Digital faktoring stanowi już 54% obrotu w tym segmencie. Usługa pozwala na finansowanie faktur w stałej umowie, której parametry klient może

dostosować online. Digital faktoring osiągnął 29% dynamiki wzrostu, a wartość sfinansowanych faktur wyniosła 498 mln zł (podczas gdy tradycyjny faktoring urósł zaledwie o 5%).

W lutym br. do Grupy PragmaGO dołączyła Monevia* – lider na polskim rynku w finansowaniu pojedynczych faktur (invoice discountingu). 

PragmaGO jest też zaufanym emitentem obligacji notowanych na rynku Catalyst. W pierwszym półroczu 2024 roku Spółka zamknęła trzy emisje złotówkowe na łączną wartość 80 mln zł. W kwietniu Spółka z sukcesem zakończyła pierwszą ofertę obligacji w obcej walucie i pozyskała 3,5 mln EUR. Wszystkie emisje PragmaGO w 2024 roku zostały zamknięte z redukcją popytu.

* PragmaGO zakupiła od funduszu 21 Concordia 100% udziałów w spółce Monevia.

Podsumowanie wyników PragmaGO w I półroczu 2024:

Wartość nominalna sfinansowanych należności (PLN)

Dynamika r/r

Ogółem

1,15 mld

+25%

Faktoring

924 mln

+16%

w tym:

Digital faktoring

498 mln

+29%

Faktoring tradycyjny

426 mln

+5%

Pożyczki digital

227 mln

+80%

w tym m.in.

 Merchant Cash Advance

113 mln

+132%

BNPL B2B

112 mln

+44%

Liczba klientów

Dynamika r/r

Ogółem

13 872

+18%

Faktoring

1 756

+20%

Pożyczki digital

12 156

+18%

w tym m.in.

 Merchant Cash Advance

2 185

+95%

BNPL B2B

10 395

+8%

 

PragmaGO SA (pragmago.pl) – funkcjonuje w branży finansowania MŚP od 1996 r. Obecnie Spółka jest czołowym polskim fintechem, zbudowanym na 25-letnim doświadczeniu we współpracy z Klientami z sektora MŚP. Rozwój Spółki wspiera technologiczna spółka zależna PragmaGO.tech. W 2021 r. PragmaGO została przejęta i dokapitalizowana przez Enterprise Investors.

Źródło: PragmaGo

Finansovo.pl

Finansovo.pl - Nowocześnie o finansach.

Najnowsze informacje z zakresu finansów osobistych, finansów firmowych, dostępnych promocji, aktualnych dotacji, możliwości lokowania środków, podatków, ubezpieczeń, publikowanych raportów.

Napisz do nas: finansovo@finansovo.pl

Reklama

We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.