Aromma.pl - Świece sojowe tworzone z pasją
Nowa umowa Grupy EBI i Santander Bank Polska wesprze przedsiębiorczość kobiet

Nowa umowa Grupy EBI i Santander Bank Polska wesprze przedsiębiorczość kobiet

 

  • EBI, EFI i Santander podpisały nową umowę sekurytyzacji syntetycznej, aby wesprzeć polskie MŚP kwotą 5 mld złotych.

  • Finansowanie skierowano do przedsiębiorczyń i firm spełniających kryteria równości płci.

 

Europejski Bank Inwestycyjny (EBI), Europejski Fundusz Inwestycyjny (EFI), Santander Bank Polska i Santander Leasing podpisały nową umowę w celu zwiększenia wsparcia dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem firm spełniających kryteria równości płci. Współpraca umożliwi uruchomienie do 5 mld złotych nowego finansowania, z czego co najmniej jedna trzecia trafi do firm należących do kobiet lub prowadzonych przez kobiety, czy też oferujących produkty niwelujące skutki nierównego traktowania płci.

„EBI i EFI połączyły siły z Santander Bank Polska w dużej transakcji, która wesprze polskie MŚP kwotą aż 5 miliardów złotych. Szczególny nacisk kładziemy na zwiększenie finansowania dla przedsiębiorczyń, kobiecych i równościowych biznesów” - powiedziała Wiceprezes EBI, prof. Teresa Czerwińska. „Promowanie równouprawnienia płci jest nie tylko słuszne, ale po prostu korzystne dla biznesu i gospodarki. Tymczasem małe i średnie przedsiębiorstwa prowadzone przez kobiety na całym świecie borykają się z dysproporcjonalnymi problemami w dostępie do finansowania. Grupa EBI podejmuje to wyzwanie: nasze działania nakierowane są na promowanie równouprawnienia płci oraz wzmocnienia pozycji ekonomicznej kobiet. Finansowanie Grupy EBI na rzecz równości płci wyniosło ponad 3 mld euro w zeszłym roku i cieszę się, że możemy współpracować z Grupą Santander Bank Polska w tej ważnej kwestii.”

Na mocy podpisanej umowy sekurytyzacji syntetycznej Grupa EBI zainwestuje 3,9 mld złotych w celu zmniejszenia ryzyka Santander Bank Polska związanego z istniejącymi kredytami, co umożliwi bankowi udzielanie nowych pożyczek. Szczegółowa nota na temat struktury transakcji, która będzie również wspierać projekty klimatyczne, jest dołączona do niniejszej informacji prasowej.

„Jesteśmy dumni z tego, że wspólnie z Grupą Santander Bank Polska możemy zapewnić finansowanie uwzględniające aspekt równouprawnienia płci oraz wspierać zielone projekty. Dzięki tej transakcji – jak dotąd największej sekurytyzacji syntetycznej w historii Grupy EBI – pomagamy bankowi uwolnić kapitał, który następnie zostanie przeznaczony na inwestycje. Od 2013 r. Grupa EBI zainwestowała 12 mld euro w transakcje sekurytyzacji w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej, co przyczyniło się do dynamicznego rozwoju tego rynku w regionie i pogłębienia rynków kapitałowych Unii Europejskiej” – powiedziała Merete Clausen, zastępczyni dyrektor generalnej EFI.

Polskie przedsiębiorcy będą mogli pozyskać finansowanie oferowane w ramach umowy w ciągu najbliższych trzech lat.

“Nieprzerwanie od 15 lat współpracujemy z Grupą EBI nad poszukiwaniem rozwiązań biznesowych, które przede wszystkim odpowiadają na oczekiwania naszych klientów i wspierają realizację strategii Grupy Santander Bank Polska. Współpraca z EBI obejmuje inicjatywy płynnościowe i kapitałowe, i dzięki każdej z nich wspieramy segment MŚP oraz duże przedsiębiorstwa. Dotychczas zrealizowane projekty przyczyniły się do zwiększenia dostępności finansowania dla tych grup klientów, które są kluczowe dla rozwoju polskiej przedsiębiorczości. Ta transakcja ma dla mnie wyjątkowe znaczenie – osobiście głęboko wierzę w wielką moc i sprawczość, jaką daje siła różnorodności i inkluzywności. Różnorodność to same korzyści – dla naszego rozwoju, dla naszych społeczności i relacji, dla rozwoju społeczeństw i oczywiście dla biznesu. Różnorodność talentu wnosi wartość i jakość – wzmacnia przewagę konkurencyjną przedsiębiorstw. Mam tu na myśli różnorodność pod każdym względem, w tym wieku, płci, wykształcenia czy doświadczenia. To ważne źródło innowacyjności, które tworzy nowe możliwości rozwoju. We wszystkich sektorach gospodarki przybywa organizacji, które coraz szerzej korzystają z tego potencjału. A my, dzięki uwolnionemu kapitałowi, będziemy mogli jeszcze lepiej wspierać przedsiębiorczość w Polsce, w szczególności także kobiet. Jako Santander Bank Polska aktywnie angażujemy się w działania wspierające różnorodność i inkluzywność, potwierdzają to nagrody i certyfikaty m.in Great Place to Work, Diversity in Check czy Certyfikat Równości Płac. Jesteśmy z nich bardzo dumni i czujemy się zobowiązani do dalszych postępów” – powiedziała Magdalena Proga-Stępień, Członkini Zarządu kierująca Pionem Bankowości Detalicznej w Santander Bank Polska.

Działania z zakresu różnorodności i inkluzywności są ważnym elementem strategii Grupy Santander Bank Polska. Oprócz produktów i rozwiązań finansowych, które wpływają na wzrost przedsiębiorczości kobiet, Grupa Santander Bank Polska realizuje również liczne projekty szkoleniowe, które podnoszą kompetencje zawodowe kobiet w biznesie, takie jak np. „Mocne w Biznesie”.  To cykl warsztatów edukacyjnych, a także konkurs dla przedsiębiorczyń, w którym do zdobycia były granty edukacyjne i dofinansowania dla najlepszych planów biznesowych. W ostatniej edycji programu udział wzięło ponad 3600 kobiet. Jednocześnie, Grupa Santander cyklicznie przeprowadza nabór do globalnego programu rozwoju talentów kobiet na świecie „Santander W50”, w którym do tej pory uczestniczyło już ponad 800 liderek. Program pomaga utrwalić styl przywództwa, zbudować markę osobistą i dołączyć do prestiżowej globalnej sieci liderek.

“To największa umowa sekurytyzacji w historii naszej współpracy z Grupą EBI. Dzięki tej współpracy wspieramy polskich przedsiębiorców, oferując im bardziej korzystne warunki finansowania. Naszym celem jest ułatwienie firmom dostępu do kapitału, który pozwoli im rozwijać się i inwestować w przyszłość. Od lat współpracujemy z międzynarodowymi instytucjami finansowymi, aby wykorzystywać dostępne środki finansowe na ważne społecznie cele, przede wszystkim takie jak wsparcie MŚP, finansowanie inwestycji przyjaznych dla klimatu, czy wspieranie polskich przedsiębiorczyń” - powiedział Krzysztof Kowalewski, wiceprezes Santander Leasing Polska. „Udział firm prowadzonych przez kobiety wśród klientów Santander Leasing wynosi 25 proc. i cieszy nas fakt, że ten wskaźnik systematycznie rośnie. Jeszcze 6 lat temu był on o 10 proc. niższy. Nasze klientki najczęściej działają w branżach, które napędzają gospodarkę i innowacje: handlu hurtowym i detalicznym, opiece zdrowotnej oraz działalności profesjonalnej i naukowej.”

Źródło: Santander

Bank Pekao współfinansuje zakup akcji Shoper przez cyber_Folks

Bank Pekao współfinansuje zakup akcji Shoper przez cyber_Folks

Bank Pekao w konsorcjum z mBank S.A. udzieliły wspólnie Grupie cyber_Folks S.A. finansowania w wysokości ok. 730 mln zł. Jego częścią jest finansowanie akwizycyjne na nabycie 49,9 proc. akcji w spółce Shoper S.A., specjalizującej się w dostarczaniu rozwiązań do obsługi handlu internetowego. Nowe środki umożliwią dalszy rozwój i wzmocnienie pozycji spółki na rynku e-commerce.

– Przejęcie pakietu 49,9 proc. akcji spółki Shoper przez cyber_Folks to jedno z większych wydarzeń w sektorze e-commerce w ostatnim czasie. Cieszymy się, że możemy być jego częścią. Od lat wspieramy liderów rynkowych w planach ekspansji i M&A. Nasz wyspecjalizowany zespół skutecznie zapewnia finansowanie dla dużych inwestycji, skupiając się na potrzebach przedsiębiorców. Dlatego nasze relacje z klientami są silne i długoletnie – mówi Dieter Lobnig, dyrektor Departamentu Bankowości Inwestycyjnej i Finansowania Nieruchomości w Banku Pekao.

cyber_Folks to firma technologiczna z branży IT, która zajmuje się dostarczaniem przedsiębiorstwom różnej wielkości kompleksowych rozwiązań potrzebnych do codziennego prowadzenia biznesu w internecie oraz narzędzi wspierających automatyzację procesów biznesowych. Grupa oferuje m.in. usługi z obszaru hostingu, usługi związane z rejestracją i zarządzaniem domenami, narzędzia służące do wielokanałowej komunikacji z klientami, jak również do tworzenia sklepów i stron internetowych.

Podstawą oferty Shopera jest platforma e-commerce działająca w modelu abonamentowym, umożliwiająca tworzenie i obsługę sklepów internetowych. Spółka dostarcza swoim klientom również szereg usług dodatkowych, w tym rozwiązania marketingowe, logistyczne i płatnicze. Portfolio produktów obejmuje m.in. oprogramowanie sklepu internetowego, usługi reklamowe i pozycjonowania, integrację z systemami płatności, firmami kurierskimi i usługi sprzedaży wielokanałowej.

Źródło: Pekao

KPO: BGK podpisał dwie umowy pożyczki z PGE na kwotę 5,5 mld zł na budowę morskiej farmy wiatrowej Baltica 2

KPO: BGK podpisał dwie umowy pożyczki z PGE na kwotę 5,5 mld zł na budowę morskiej farmy wiatrowej Baltica 2

Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) i Polska Grupa Energetyczna (PGE) podpisały dwie umowy pożyczki na finansowanie budowy morskiej farmy wiatrowej Baltica 2 ze środków pochodzących z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Pierwsza pożyczka w wysokości 3,9 mld zł zostanie przeznaczona na wkład własny PGE na finansowanie inwestycji. Z kolei spółka celowa, PGE Baltica 6, pozyskała finansowanie konsorcjalne projektowe, w ramach którego BGK udzielił drugiej pożyczki ze środków KPO do kwoty ok. 1,6 mld zł (385 mln euro) oraz kredytów z bilansu własnego w równowartości ok. 530 mln zł. Baltica 2 wyprodukuje zieloną energię z wiatru dla 2,5 mln odbiorców.

Jest to kolejno druga i trzecia umowa pożyczki ze środków KPO na budowę morskich farm wiatrowych podpisana przez BGK. Łączna pula środków w Funduszu na Rzecz Morskiej Energetyki Wiatrowej – jednego z ośmiu instrumentów KPO realizowanych za pośrednictwem BGK – wynosi ponad 21 mld zł (blisko 5 mld euro).

Pożyczka na finansowanie wkładu własnego PGE do projektu, w wysokości blisko 4 mld zł, została udzielona przez BGK bilateralnie, natomiast finansowanie dla spółki celowej PGE Baltica 6 w formule project finace, w ramach konsorcjum złożonego z 25 polskich i międzynarodowych instytucji finansowych.

Farma Baltica 2 to największy pod względem mocy wytwórczych projekt morskiej energetyki wiatrowej tzw. I fazy realizowany obecnie w polskiej części Morza Bałtyckiego przez Grupę PGE i Ørsted. Jej moc 1498 MW pozwoli na wyprodukowanie zielonej energii z wiatru dla ok. 2,4 mln odbiorców – m.in. domów, szpitali, szkół, urzędów i przedsiębiorstw. Oddanie farmy Baltica 2 do użytku planowane jest w 2027 roku. 

Dzisiejsze wydarzenie jest kolejnym ważnym krokiem w stronę zapewnienia Polakom bezpieczeństwa energetycznego i stopniowej dekarbonizacji naszej gospodarki. Cieszę się, że PGE inwestuje w odnawialne źródła energii korzystając m.in. z ponad 5,5 mld zł ze środków KPO i umiejętnie łączy w okresie przejściowym technologie oparte na źródłach odnawialnych takich jak m.in. farmy wiatrowe na Bałtyku oraz na węglu. Jednym z celów MAP jest wsparcie przekształcania naszej gospodarki w kierunku neutralności klimatycznej przy zapewnieniu wsparcia finansowego spółkom energetycznym, co pozwoli na sprawną i płynną transformację. 
Jakub Jaworowski, minister aktywów państwowych

Finansowanie transformacji energetycznej jest obecnie jednym z kluczowych zadań Banku Gospodarstwa Krajowego. Niebagatelną rolę odgrywają w tym procesie środki z Krajowego Planu Odbudowy, z których nasz bank udziela pożyczek na konkretne projekty. Cieszymy się, że do grona beneficjentów dołącza Polska Grupa Energetyczna, z ambitną inwestycją farm wiatrowych Baltica 2. W tym projekcie jako polski bank rozwoju realizujemy misję zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego Polski przy wykorzystaniu środków Unii Europejskiej.


Mirosław Czekaj, prezes zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego

Budujemy największą morską farmę wiatrową na Bałtyku i jedną z największych na świecie. Jest to możliwe w dużej mierze dzięki świetnej współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, który za sprawą środków z Krajowego Planu Odbudowy staje się największym kredytodawcą PGE w projekcie Baltica 2 – największej inwestycji OZE w historii Polski. Na ten projekt od BGK pozyskaliśmy ponad 6 mld złotych, z których 5,5 mld złotych pochodzi ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Zamknięcie finansowania było ostatnim krokiem przed formalnym podjęciem decyzji o realizacji wartej 30 mld złotych inwestycji, którą prowadzimy wspólnie z Orsted.
Dariusz Marzec, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej

Rozwój sektora morskiej energetyki wiatrowej może wygenerować w najbliższych latach kilkadziesiąt tysięcy miejsc pracy, także dzięki impulsowi gospodarczemu, jaki oferuje dostępność zeroemisyjnej energii elektrycznej. Ponadto rozwój infrastruktury energetycznej na Bałtyku oraz w nadmorskich gminach spowoduje, że na Pomorzu powstanie nowy rejon energetyczny Polski. Cieszymy się, że jest to możliwe między innymi dzięki instrumentom finansowym oferowanym przez BGK.
 prof. zw. dr hab. Marta Postuła, pierwsza wiceprezes zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego

Źródło: BGK

Atom rośnie w oczach Polaków [BADANIE]

Atom rośnie w oczach Polaków [BADANIE]

Zmieniające się preferencje Polaków w zakresie źródeł energii wskazują na rosnące poparcie dla energetyki jądrowej. Jak wynika z badania Autopay "Postawy ekologiczne Polek i Polaków 2024", już połowa badanych (50 proc.) widzi w energii atomowej kluczowy element transformacji energetycznej kraju.

OZE nadal istotne, ale coraz droższe


Ponad trzy czwarte respondentów uważa, że OZE powinny być fundamentem polskiej energetyki, a 72 proc., popiera inwestycję w ich rozwój. Mimo tego, popularność tych rozwiązań maleje. Przyczyną może być przekonanie ponad połowy badanych (53 proc.), że koszty tych technologii są zbyt wysokie, choć to wydobycie węgla jest z roku na rok coraz mocniej subsydiowane. W tym kontekście energetyka jądrowa, postrzegana jako niskoemisyjne i stabilne źródło energii, zyskuje na znaczeniu. Jej pozytywny wpływ na środowisko dostrzega już czterech na dziesięciu badanych (42 proc.), co sugeruje rosnące zainteresowanie tą alternatywą.



Źródło: Badanie “Postawy ekologiczne Polek i Polaków 2024”, Autopay

Energia atomowa w walce z kryzysem klimatycznym


Energetyka jądrowa jest jednym z kluczowych źródeł niskoemisyjnej energii, odgrywającym istotną rolę w walce ze zmianami klimatycznymi. Pod względem emisji CO2 na jednostkę wytworzonej energii dorównuje najbardziej ekologicznym technologiom, takim jak energia wiatrowa, słoneczna czy wodna. Co ważne jest też odporna na warunki pogodowe, a przy występowaniu w Europie kilka razy w roku tzw. dunkelflaute, czyli krótkich okresów ze słabym wiatrem i nasłonecznieniem, staje się jedyną niskoemisyjną podstawą miksu energetycznego. To nie tylko teoretyczne założenia, lecz potwierdzone osiągnięcia, które wytyczają kierunek transformacji energetycznej.

W perspektywie przyszłości energetyka jądrowa może odegrać kluczową rolę nie tylko w ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych, ale także w poprawie zdrowia publicznego. Więcej taniego prądu to więcej budynków ogrzewanych zimą pompami ciepła, a mniej piecami na węgiel i drewno, co jest głównym źródłem smogu. To istotne szczególnie w kontekście obaw społeczeństwa o własne zdrowie. Respondenci wskazują, że najbardziej obawiają się nowotworów (69 proc.), chorób układu krążenia i oddechowego (68 proc.) oraz innych poważnych schorzeń (63 proc.), na których pojawiania się wpływa zanieczyszczenie powietrza.

Mimo że jakość powietrza w Europie systematycznie się poprawia, a liczba przedwczesnych zgonów i przypadków chorób związanych z zanieczyszczeniem powietrza maleje, problem ten pozostaje istotnym zagrożeniem. Według raportów Europejskiej Agencji Środowiska (EEA) każdego roku z powodu zanieczyszczeń powietrza przedwcześnie umiera około 300 000 Europejczyków, co nadal czyni je największym środowiskowym wyzwaniem dla zdrowia w regionie.

Atom, OZE, czy węgiel?


Dla polskiej energetyki rozwój energii atomowej mógłby oznaczać istotne odejście od uzależnienia od węgla i surowców kopalnych, których nadmierna eksploatacja niesie ryzyko wyczerpania zasobów w przyszłości, a korzystanie z nich staje się z każdym rokiem coraz droższe. Polacy są jednak w tej kwestii podzieleni – z jednej strony doceniają tańsze i bardziej ekologiczne rozwiązania, takie jak OZE i atom, z drugiej strony wciąż część społeczeństwa pozostaje przywiązana do tradycyjnej energetyki opartej na węglu.

Rosnące ceny energii oraz niepewność związana z dostępnością surowców, wzmocniona przez wojnę w Ukrainie, wydają się skłaniać Polaków do poszukiwania alternatyw. Jednocześnie paradoksalnie osłabiają ich przeświadczenie o konieczności odejścia od zastosowania węgla w polskiej energetyce. Obecnie przekonanie, że Polska powinna odejść od energii opartej na węglu - częściowo lub całkowicie wyraża odpowiednio 37 i 30 proc. respondentów. Co piąty respondent nadal uważa jednak węgiel za podstawę naszej energetyki.



Źródło: Badanie “Postawy ekologiczne Polek i Polaków 2024”, Autopay

Wpływ energetyki na nawyki Polaków

Wzrost cen surowców energetycznych widocznie jednak doskwiera Polkom i Polakom, którzy zmuszeni są wprowadzić zmiany w swoim codziennym życiu. Z badania Autopay wynika, że wiele osób, reagując na wzrost kosztów, decyduje się przede wszystkim na ograniczenie konsumpcji. Coraz większa liczba respondentów podejmuje także działania długoterminowe, takie jak docieplanie domów - widać wyraźny wzrost popularności tego rozwiązania z 42 na 63 proc. odpowiedzi w ciągu zaledwie dwóch lat. Na popularności zyskała również zmiana ogrzewania na gazowe czy inwestycja w samochody elektryczne.

Co ciekawe, te wybory nie tylko pozwalają zmniejszyć bieżące wydatki, ale także przyczyniają się do ograniczenia zależności od surowców kopalnych, wspierając transformację energetyczną w Polsce. Konsumenci – świadomie lub nie – walcząc o stabilność własnych budżetów wybierają rozwiązania bardziej przyjazne środowisku.



Źródło: Badanie “Postawy ekologiczne Polek i Polaków 2024”, Autopay

Grafiki do pobrania

Wykres nr 1, Wykres nr 2, Wykres nr 3

Autopay to polska spółka technologiczno-finansowa założona w 1999 roku w Sopocie. Powstała jako wspólne przedsięwzięcie dwóch studentów zafascynowanych nowymi technologiami, którzy do dzisiaj zasiadają we władzach spółki (Andrzej Antoń i Konrad Kucharski). Z usług Autopay korzysta ponad 10 mln osób miesięcznie - płacąc za zakupy przez internet, regulując online swoje rachunki, doładowując telefon online, autoryzując płatność SMSem, płacąc automatycznie za autostrady w Polsce czy kupując elektroniczne winiety do Austrii, Bułgarii, Czech, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii i Węgier, a wkrótce także do Rumunii. Z produktów Autopay korzysta też ponad 50 tys. firm prowadzących biznes online.

Źródło: AutoPay

7 nowych trendów kształtujących płatności i e-commerce w 2025 r. [PROGNOZY EKSPERTÓW]

7 nowych trendów kształtujących płatności i e-commerce w 2025 r. [PROGNOZY EKSPERTÓW]

Po skokowych wzrostach zakupów internetowych z czasu pandemii, mijający rok przyniósł wyraźnie spokojniejsze tempo rozwoju handlu online. Nowe przyspieszenie może jednak pojawić się za sprawą jeszcze wygodniejszych rozwiązań płatniczych, które zyskały na popularności w ostatnich miesiącach. Eksperci Autopay wytypowali te, które lada moment wyjdą z cienia i mają szansę zmienić krajobraz e-zakupów w 2025 r.

Z raportu “Finanse w czasach niepewności” przygotowanego przez Autopay wiosną tego roku na podstawie ogólnopolskiego badania opinii wynika, z najpopularniejszą metodą płacenia za przedmioty i usługi zakupione przez internet jest BLIK, z którego korzysta 60 proc. badanych. Dalej są szybkie płatności elektroniczne (45 proc.), płatność kartą (37 proc.) zwykły przelew (30 proc.) i płatność za pobraniem (27 proc.).

Z porównania z poprzednimi edycjami badania wynika, że z biegiem lat popularność wygodnych płatności online utrzymuje się na wysokim poziomie lub rośnie, a coraz mniej osób wybiera samodzielny przelew i pobranie. Pokazuje to, że zarówno branża jak i sami konsumenci chcą uczynić zakupy internetowe coraz prostszymi i wygodniejszymi

Choć rok 2024 nie zrobił w tym obszarze rewolucji, dały o sobie znać zjawiska, które w miarę nasilania się i współwystępowania mogą zmienić nasze doświadczenia zakupowe w internecie. Eksperci Autopay Paweł Grochowicz i Marcin Adamczyk podpowiadają, jakie wychodzące z niszy trendy warto mieć teraz na oku.

PŁATNOŚCI

 

1. Europejskie starcie APM-ów (Alternative Payment Methods)

Po wzięciu szturmem rodzimego rynku i staniu się obok paczkomatów symbolem polskiej e-commerce’owej innowacji BLIK zaczyna ekspansję na inne europejskie kraje. Od niedawna korzystać z niego mogą użytkownicy w Słowacji, a jesienią otrzymał zgodę Narodowego Banku Rumunii na działanie w tym kraju. Jednocześnie BLIK staje się dostępny na szerszą skalę jako wydawca w popularnej aplikacji fintechowej Revolut.

Jednocześnie w zachodniej Europie rozkręca się inicjatywa EPI (European Payments Initiative), czyli podobna do BLIK-a metoda płacenia z pominięciem tradycyjnej autoryzacji karty płatniczej czy konta bankowego. Po wchłonięciu holenderskiego iDeal i belgijskiego Payconiq platforma pojawiła się na rynku niemiecki i przymierza się do wejścia na francuski.

2. Embedded finance

Ten trend na początku był trochę buzzwordem dla wielu firm do określenia się w ten sposób w 2024 roku, ale można śmiało stwierdzić, że zagościł on już na stałe w świecie płatności. Polega on na osadzaniu usług finansowych - jak np. płatności czy kredyt konsumencki - w aplikacjach i serwisach nie związanych wprost z płatnościami (np. sklepy internetowe). W efekcie zmniejsza to konieczność przekierowań kupującego i polepsza doświadczenie zakupowe.

3. Tokenizacja

Chociaż mówiąc o cyfryzacji pieniądza, mamy cały czas głównie na myśli zanikanie gotówki i zastępowanie jej przede wszystkim przez używanie kart płatniczych, w ubiegłym roku coraz wyraźniej obserwowaliśmy kolejne stadium tego procesu, kiedy to miejsce kart powoli zajmują tokeny. Są to czysto wirtualne byty, czyli ciągi unikalnych losowych znaków, których stosowanie zmniejsza ryzyko wycieku danych i oszustw. Jednocześnie ich zastosowanie ułatwia dokonywanie płatności cyklicznych czy tzw. płatności jednym kliknięciem. Juniper Research szacuje, że transakcje tokenizowane wzrosną w tym roku globalnie o 58 proc.

4. Biometria

Wiele instytucji w czasie ostatniego roku zdecydowało się na implementację weryfikacji biometrycznej jako metody zabezpieczenia przed oszustwami. Latem w Polsce latem pojawiła się testowo w kilku punktach nowatorska metoda PayEye, czyli “płacenia okiem”, a w Singapurze operator płatności Visa ogłosił rozpoczęcie stosowania weryfikacji płatności odciskiem dłoni. Częściej jednak na styku biometrii i płatności wdrażane są m.in. systemy behawiorystyczne polegające na mierzeniu czasu pisania lub wpisywania hasła czy inne mniej spektakularne sposoby biometrycznej weryfikacji.

- Sporo działo się w mijającym roku się też na gruncie regulacyjnym, z tym, że na tym etapie to zdarzenia interesujące głównie prawniczych i branżowych ekspertów, które za chwilę mogą stać się gorącym tematem. Obserwujemy np. postępujące prace nad SEPA instant na gruncie unijnym. W połączeniu z powstałą już infrastrukturą open banking czy przyszłym open finance stanowi na pewno mocny fundament do stworzenia realnej metody płatności instant w oparciu o połączenie tych rozwiązań. Z kolei w roku 2025 taką kluczową dla sektora regulacją będzie zapewne DORA (Digital Operational Resilience Act) i inne wyzwania compliance - zauważa Paweł Grochowicz, Head of PSP and Fintech w Autopay. - Świat płatności globalnie zaczyna skręcać. Wchodzimy w erę płatności 3.0, czyli w rolę tzw. orkiestracji i pośredników. Mamy coraz większą globalizację, a z drugiej strony każdy rynek ma swoje wyzwania. W związku z tym coraz więcej firm ma ambicje, by integrować lokalnych dostawców płatności i dostarczać wartość obsługi transakcji w ramach jednej integracji - podsumowuje ekspert.

E-COMMERCE

 

5. Nasycenie rynku

Dynamika wzrostu sektora e-commerce w 2024 r. w Polsce zaczęła wykazywać oznaki stabilizacji. Prognozy przedstawione w raporcie Strategy& PwC wskazują, że mimo spokojniejszego tempa wzrostu wartość rynku niebawem przebije 140 mld zł. Według raportu Autopay “Finanse w czasach niepewności”, odsetek Polek i Polaków kupujących online od kilku lat utrzymuje się na poziomie ok. 90 proc. (w 2024 - 93 proc.).

6. Więcej wymagań od kanału mobile

Zakupy z użyciem smartfona stały się standardem. Według badania e-Izby, z urządzeń mobilnych w trakcie zakupów online korzysta 63 proc. osób. Jednak pewną nowością obserwowaną u coraz większej liczby klientów jest oczekiwanie, że zakupy online można zrobić wygodnie także na urządzeniu mobilnym. 88 proc. osób oczekuje, by e-sklep miał wersję mobilną, a ostatni rok przyniósł zmianę o 15 p. proc..

To dla e-sklepów oznacza większy nacisk na krótsze ścieżki zakupu, wzrost znaczenia wygodnych form płatności mobilnych jak Apple Pay, Google Pay czy BLIK oraz bardzo ważna finalizacja zamówienia zoptymalizowana na małe ekrany.

7. Presja rynkowa na małe sklepy

Nasila się presja cenowa dużych platform e-commerce, zbiegając się w czasie z wzrostem kosztów prowadzenia działalności. Ostatnie miesiące uwidoczniły przewagę gigantów zwłaszcza w obszarze marketingu online. Duże platformy oferują też swoim klientom ekspresowe dostawy, różnorodność form płatności i finansowania zakupów, a także wspomniane wygodne zakupy na urządzeniach mobilnych.

- Aby wygrać z platformami sprzedawcy powinni w najbliższych latach postawić na automatyzację procesów, a przede wszystkim automatyzację marketingu z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, która umożliwi dotarcie do właściwych odbiorców jednocześnie zapewniając taki poziom zakupów jak oferują duże sieci. Z pomocą może przyjść coraz większa liczba dostępnych narzędzi online do prowadzenia e-biznesu, a także liczne integracje tych narzędzi z platformami i dostawcami płatności - zauważa Marcin Adamczyk, zarządzający Business Unitem SME, Autopay - Przełomem w budowaniu efektywności mniejszych biznesów ma szansę okazać się wprowadzenie agentywnej sztucznej inteligencji (agentic AI). To narzędzia, których obsługa łączy gotowe schematy działania, dane oraz język naturalny. Przykładowo w ten sposób można znacznie usprawnić zarządzanie zapasami i logistykę zamówień, tworzenie i obsługę promocji czy zarządzanie mediami społecznościowymi. Najbliższy okres będzie sprawdzianem dla tego typu narzędzi w e-commerce.- dodaje ekspert.

 

Autopay to polska spółka technologiczno-finansowa założona w 1999 roku w Sopocie. Powstała jako wspólne przedsięwzięcie dwóch studentów zafascynowanych nowymi technologiami, którzy do dzisiaj zasiadają we władzach spółki (Andrzej Antoń i Konrad Kucharski). Z usług Autopay korzysta ponad 10 mln osób miesięcznie - płacąc za zakupy przez internet, regulując online swoje rachunki, doładowując telefon online, autoryzując płatność SMSem, płacąc automatycznie za autostrady w Polsce czy kupując elektroniczne winiety do Austrii, Bułgarii, Czech, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii i Węgier, a wkrótce także do Rumunii. Z produktów Autopay korzysta też ponad 50 tys. firm prowadzących biznes online.

Źródło: AutoPay

Finansovo.pl

Finansovo.pl - Nowocześnie o finansach.

Najnowsze informacje z zakresu finansów osobistych, finansów firmowych, dostępnych promocji, aktualnych dotacji, możliwości lokowania środków, podatków, ubezpieczeń, publikowanych raportów.

Napisz do nas: finansovo@finansovo.pl

Reklama

We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.