Aromma.pl - Świece sojowe tworzone z pasją

Co będzie ważne dla leasingu samochodów w 2025 roku?

 

• Wzrost finansowania w segmencie samochodów osobowych sprawia, że rynek leasingu wchodzi w nowy rok w dobrych nastrojach – przekonują eksperci PKO Leasing.

• Na wyniki rynku w 2025 r. duży wpływ będą miały m.in. unijne dyrektywy, które mogą doprowadzić do podwyżek cen aut osobowych.

• Branża spodziewa się utrzymania popytu na samochody premium oraz rosnącego znaczenia chińskich producentów.

• W związku z nieoczekiwanymi zmianami w drugiej odsłonie programu „Mój Elektryk” pod znakiem zapytania stoi dalsze tempo rozwoju elektromobilności w Polsce.

• Zainteresowanie klientów elastycznymi i przejrzystymi rozwiązaniami leasingowymi sprawia, że firmy leasingowe stawiają na rozwój samoobsługowych narzędzi, jasne warunki umów oraz możliwość dostosowania ofert do indywidualnych potrzeb.

 

Polska branża leasingowa ma powody do zadowolenia, bo 2024 r. potwierdził popularność finansowania samochodów osobowych leasingiem. W pierwszych trzech kwartałach segment „osobówek” osiągnął wartość 42,7 mld zł finansowania, czyli w ujęciu r/r urósł o 26 proc. – wynika z danych Związku Polskiego Leasingu (ZPL). Pojazdy lekkie wyraźnie wyprzedziły pod tym względem transport ciężki, który urósł o 13,5 proc. r/r. W dobry nastrój wprawiają rynek nie tylko cząstkowe podsumowania, ale także prognozy.
Dane branży za IV kw. 2024 r. poznamy na początku tego roku, ale już teraz wiadomo, że końcówka ubiegłego roku była intensywna. W samym grudniu PKO Leasing zanotował wysokie zainteresowanie w obszarze pojazdów lekkich, co przełożyło się na wzrost finansowania w tym segmencie o 23,7 proc. r/r.

 

- Pojazdy odpowiadają za prawie trzy czwarte wartości finansowanych przez firmy leasingowe przedmiotów, a samochody osobowe to sztandarowy segment naszego rynku. Klienci dostrzegają korzyści, które przynosi im leasing. Mam na myśli zarówno argumenty podatkowe, jak i te związane z dostępnością do aut bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów początkowych czy jednorazowego wydatku. A także elastyczność, czyli możliwość wykupu lub wymiany pojazdu na koniec kontraktu – w zależności od potrzeb. Jestem pewien, że w 2025 r. układ sił popularności poszczególnych form finansowania pozostanie taki sam. Leasing nadal będzie najczęstszym wyborem klientów, zwłaszcza firm – mówi Maciej Matelski, Dyrektor Biura Kompetencji ds. Rynku Samochodów Osobowych w PKO Leasing.

 

Eksperci PKO Leasing wskazują kilka trendów, które będą miały duże znaczenie dla finansowania samochodów osobowych w 2025 r.

 

• Unijne dyrektywy z dużym wpływem na ceny samochodów

Od lipca 2024 roku producentów obowiązuje dyrektywa GSR2, a w styczniu 2025 r. dołącza do niej CAFE. Obie będą miały duże znaczenie dla rynku motoryzacyjnego w Polsce. GSR2 wymusza stosowanie w nowych pojazdach większej ilości zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. To oznacza droższą produkcję aut i pretekst do podniesienia cen. Zdaniem ekspertów należącej do PKO Leasing platformy Automarket.pl podwyżki mogą sięgnąć 10-15%. Z kolei CAFE wyśrubuje i tak rygorystyczne normy emisji CO2, czym skieruje producentów w stronę promocji aut elektrycznych. Również z tego powodu ceny aut spalinowych mogą pójść w górę.

 

• Drugie rozdanie w „Moim Elektryku”

Program „Mój Elektryk 2.0” ma ruszyć na początku 2025 r. i napędzić elektromobilność w Polsce. Na rynku leasingowym panuje zgoda – druga odsłona programu wymaga modyfikacji. . Branża chwali wyższy budżet (1,6 mld zł) i przypisanie go w całości do najpopularniejszej ścieżki leasingowej, ale wiele innych zmian stawia pod znakiem zapytania skuteczność przyszłych dopłat. Nowe zasady m.in. zawężają grupę beneficjentów do osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych, co wyłącza z dotacji do tej pory najbardziej przychylne elektrykom firmy (odpowiadały one za 50-60 proc. popytu w „Moim Elektryku”). Poza tym z dopłat „wypadają” samochody dostawcze (kat. N1), a ustalenie maksymalnej wartości dofinansowywanego pojazdu na poziomie 225 tys. zł brutto – zamiast netto, jak do tej pory – ogranicza klientom wybór.

 

- Zaproponowany pod koniec 2024 r. kształt kolejnej edycji programu „Mój elektryk” nie jest satysfakcjonujący i mam nadzieję, że pomimo krótkiego czasu, pozostałego do uruchomienia dopłat, głos firm leasingowych zostanie wysłuchany. Dotychczas przez nasze ręce przeszło najwięcej wniosków i największa pula dotacji. W całości wykorzystaliśmy budżet przypisany do najmu i leasingu aut elektrycznych. Dysponujemy najlepszym obrazem funkcjonowania programu z perspektywy potrzeb i oczekiwań klientów – dodaje Maciej Matelski z PKO Leasing.

 

• Wzrost znaczenia sprzedaży aut online

Spodziewany wzrost cen samochodów może negatywnie wpłynąć na rotację stanów magazynowych u dealerów. To otwiera firmom leasingowym przestrzeń do zacieśnienia z nimi sprzedażowej współpracy. Z pomocą przychodzi technologia – w 2025 r. na znaczeniu zyskają internetowe platformy, które w jednym miejscu agregują samochody różnych dostawców i zapewniają dostęp do finansowania.

 

- Od kilku lat obserwujemy rosnące znaczenie marketplace’ów online. Na przykład na platformie Automarket.pl oferujemy nowe i używane samochody – m.in. w leasingu i najmie długoterminowym. Na portalu dostępne są własne samochody ze stocków Grupy PKO Banku Polskiego, ale też auta naszych partnerów, którzy dzięki nam poszerzają zasięg terytorialny swojego działania. W ciągu czterech pierwszych lat działania serwisu sprzedaliśmy ponad 15 tys. aut o łącznej wartości ponad 1,1 mld złotych. Tylko w I poł. 2024 r. sprzedaż sięgnęła 3 tys. pojazdów – zauważa Maciej Matelski.

 

• Stabilny segment premium, więcej aut z Chin

Kategoria samochodów luksusowych ma olbrzymie znaczenie dla rynku. Jest odporna na wahania popytu, który w tym obszarze jest jednocześnie wysoki i stały. Potwierdzają to dane PKO Leasing: średnia wartość finansowanych przez firmę nowych aut wynosi 181,5 tys. zł, a w pierwszej trójce najczęściej wybieranych w 2024 r. marek znajdują się marki luksusowe. Kierunek premium oddaje też jeden z kluczowych projektów firmy – partnerstwo finansowe z Inchcape JLR Poland. W 2025 r. na znaczeniu będą zyskiwały w Polsce również chińskie marki i ich modele we wszystkich segmentach. Ostatnie miesiące upłynęły pod znakiem krajowych premier producentów z Chin, którzy oferują bogato wyposażone i konkurencyjne cenowo samochody.

 

• Leasing w 2025 r. - wygoda i elastyczność w centrum uwagi klientów

 

Coraz większe oczekiwania klientów dotyczące procesu zakupowego oraz wszechobecna technologia sprawiają, że firmy leasingowe stawiają na rozwój samoobsługowych rozwiązań online. Intuicyjne platformy, które umożliwiają samodzielne porównywanie ofert, kalkulację rat leasingowych i składanie wniosków, zyskują na znaczeniu. Klienci cenią sobie transparentność – od jasnych zasad finansowania po możliwość dopasowania oferty do indywidualnych potrzeb. Taki model działania pozwala nie tylko budować zaufanie, ale też znacząco ułatwia i przyspiesza podjęcie decyzji zakupowej. W efekcie leasing staje się bardziej dostępny i przyjazny użytkownikowi.

***

Kilka opisanych powyżej zjawisk pokazuje, że najbliższych 12 miesięcy zapowiada się na pewno ciekawie, choć przed naszym rynkiem stoi kilka niewiadomych. Zobaczymy, jak klienci odniosą się do prawdopodobnych podwyżek cen aut, zmian w „Moim Elektryku 2.0” czy mocnego wejścia chińskich samochodów. Myślę, że rynek leasingowy może z optymizmem patrzeć w przyszłość. Ostatnie lata pokazały, że nawet w trudnych, niepewnych momentach nasza branża zachowuje spokój i radzi sobie dobrze - podsumowuje Maciej Matelski z PKO Leasing.

Źródło: PKO Leasing

EFL z międzynarodowym certyfikatem zarządzania bezpieczeństwem informacji

Europejski Fundusz Leasingowy otrzymał międzynarodowy certyfikat ISO 27001:2022, jedno z najbardziej prestiżowych wyróżnień w zakresie zarządzania bezpieczeństwem informacji. To dowód na to, że EFL spełnia najważniejsze kryteria w zakresie systemów zarządzania bezpieczeństwem informacji i świadczenia usług na najwyższym poziomie.

Bezpieczeństwo informacji w przypadku naszej organizacji ma wiele wymiarów. Dotyczy naszych klientów, partnerów, dostawców, pracowników czy oferowanych przez nas usług i wdrażanych rozwiązań. W każdym z tych obszarów musimy zachowywać najwyższe standardy, aby utrzymać zaufanie naszych interesariuszy. Zdobycie certyfikatu ISO 27001:2022 pokazuje, że działamy zgodnie z międzynarodowymi normami i zapewniamy najlepsze doświadczenia w zakresie ochrony danych
i bezpieczeństwa informacji. Ale na tym się nie zatrzymujemy i już pracujemy nad kolejnymi działaniami, aby potwierdzić nasze zaangażowanie w utrzymanie bezpieczeństwa informacji w hiperpołączonym świecie
– powiedział Bartosz Lewszuk, Kierownik Zespołu Bezpieczeństwa Informacji w Grupie EFL.

Norma ISO/IEC 27001:2022 to międzynarodowy standard zarządzania bezpieczeństwem informacji, który określa wymagania dla systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji (ISMS). Został ustanowiony przez ISO (Międzynarodową Organizację Normalizacyjną) i zapewnia firmom wytyczne dotyczące systematycznego zarządzania ryzykiem w zasobach informacyjnych, jak i osiągania celów
w zakresie ich ochrony. Certyfikat jest wydawany przez akredytowane jednostki certyfikujące zrzeszone przy IAF (International Accreditation Forum). Aby uzyskać certyfikat, firma musi spełnić wymagania
tej normy w blisko 100 szczegółowych obszarach, w tym m.in. w zakresie zasad bezpieczeństwa informacji, kontroli dostępu do zasobów i reagowania na incydenty. Przyznane wyróżnienie świadczy
o tym, że organizacja skutecznie identyfikuje, ocenia i zarządza zagrożeniami w obszarze danych
oraz stosuje odpowiednie środki ochrony.

Dla EFL bezpieczeństwo informacji to jeden ze strategicznych obszarów działalności. W ostatnich latach spółka włączała się ze swoimi aktywnościami m.in.
w Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa, organizowała warsztaty dla pracowników i członków rodzin na tematy związane z cyberbezpieczeństwem. Eksperci EFL konsekwentnie prowadzą działania informacyjno-edukacyjne na temat powszechnego dziś problemu, jakim jest phishing, jak chronić się przed ransomware, w jaki sposób bezpiecznie robić zakupy on-line, jak dbać o bezpieczeństwo mediów społecznościowych i w mediach społecznościowych czy o bezpieczeństwie haseł, kont bankowości elektronicznej. Aktywności prowadzone przez EFL zostały docenione i uhonorowane tytułem Firmy Odpowiedzialnej Technologicznie w kategorii Dane.

Źródło: EFL

Bank Pekao wspiera Solaris Bus & Coach w dalszym rozwoju

Bank Pekao S.A. jest w konsorcjum banków, które udzieliło Solaris Bus & Coach 700 mln euro finansowania w formie linii kredytowych i gwarancyjnych na dalszy rozwój. Linie kredytowe finansowania konsorcjalnego powiązane zostały z celami zrównoważonego rozwoju w formule Sustainability-Linked Loan.

– W tego rodzaju transakcjach bierzemy udział ze szczególną przyjemnością. Doskonale wpisują się w naszą strategię ESG i plany banku w zakresie wspierania zielonych projektów. Jako Bank Pekao mamy możliwości i kompetencje, aby skutecznie i kompleksowo wspierać przedsiębiorstwa realizujące inwestycje o dużej skali. Jesteśmy i będziemy solidnym i wieloletnim partnerem dla naszych klientów – mówi Dieter Lobnig, dyrektor Departamentu Bankowości Inwestycyjnej i Finansowania Nieruchomości w Banku Pekao.

Solaris Bus & Coach jest jednym z największych europejskich producentów autobusów miejskich. Firma swoją działalność koncentruje zwłaszcza na rozwoju pojazdów zeroemisyjnych, wspierając rozwój zrównoważonego transportu. Ma pozycję numer 1 na europejskim rynku autobusów bezemisyjnych (bateryjnych i wodorowych). Marka jest obecna w 33 krajach i 850 miastach w całej Europie i poza nią. Solaris należy do hiszpańskiej Grupy CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) S.A która jest globalnym designerem i dostawcą kompleksowych systemów transportowych dla zrównoważonej mobilności.

Oprócz Banku Pekao, który jest Agentem Zabezpieczeń w skład finansującego Solaris konsorcjum wchodzą: PKO BP, BGK, Erste Group, HSBC Continental Europe, mBank, Société Générale SA Oddział w Polsce. Doradcą finansowym spółki w procesie refinansowania był PwC, doradztwo prawne świadczyli Clifford Chance – dla spółki i A&O Sherman dla banków finansujących.

Źródło: Pekao

Bank Pekao S.A. sfinansuje zakupy klientów w mediaexpert.pl

Bank Pekao i TERG S.A., właściciel marki Media Expert zacieśniają współpracę. Od grudnia 2024 roku kredytem ratalnym „Raty z Żubrem” można finansować zakupy nie tylko w sklepach stacjonarnych Media Expert, ale również te dokonywane na MediaExpert.pl.

Dla klientów oznacza to możliwość zakupu zdecydowanej większości z ok. 170 tys. produktów dostępnych w ponad 600 sklepach na terenie całej Polski i na platformie mediaexpert.pl z wykorzystaniem wygodnych oraz bezpiecznych rozwiązań kredytowych Banku Pekao. Finansowanie systemem ratalnym obejmuje zakupy w cenie od 100 do 25 tys. zł z opcją rozłożenia płatności na maksymalnie 60 miesięcy. Bank podejmuje decyzję o udzieleniu kredytu po ocenie zdolności kredytowej, która jest wykonywana bez zbędnych formalności i zajmuje zaledwie kilka minut.

- „Raty z Żubrem”, oprócz punktów stacjonarnych Media Expert, są dostępne również w kanale online w sklepie internetowym mediaexpert.pl. Rozszerzenie naszej współpracy to szansa na dotarcie do szerokiego grona nowych klientów, a także możliwość skorzystania z kredytu ratalnego przez naszych obecnych klientów. Finansowanie zakupów online przebiega szybko i wygodnie, bez konieczności wizyty w sklepie stacjonarnym. To idealne rozwiązanie dla osób ceniących swój czas - mówi Marcin Mikołajczak, dyrektor Biura Sprzedaży Ratalnej i E-commerce w Banku Pekao S.A.

Klienci, którzy skorzystają z „Rat z Żubrem”, ale dotychczas nie mieli rachunku, lokaty ani karty kredytowej w Banku Pekao mogą teraz zyskać dodatkowo nawet 600 zł. Po otwarciu Konta Przekorzystnego i spełnieniu pozostałych warunków promocji otrzymają  bonus do 300 zł, a jeśli dodatkowo zawrą umowę o Kartę Kredytową z Żubrem (RRSO 18,92 proc.) i wykonają nią po 5 transakcji bezgotówkowych przez kolejne trzy miesiące,  zyskają kolejne 300 zł. Regulamin i szczegóły promocji „Zgarnij do 600 zł na start” dostępne są na stronie internetowej banku. Akcja trwa do 31 marca 2025 roku.


RRSO – rzeczywista roczna stopa oprocentowania. Kredytodawcą jest Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna. Bank podejmuje decyzję o wydaniu karty kredytowej i udzieleniu limitu kredytowego po ocenie zdolności kredytowej. Informacje o Karcie Kredytowej z Żubrem znajdziesz na www.pekao.com.pl i w oddziałach banku. Materiał ma charakter marketingowy i nie stanowi oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego

Źródło: Pekao

Oddział korporacyjny PKO Banku Polskiego w Rumunii rozpoczyna działalność operacyjną

Oddział korporacyjny PKO Banku Polskiego w Rumunii rozpoczyna działalność operacyjną

  • 1 stycznia działalność operacyjną rozpoczął oddział korporacyjny PKO Banku Polskiego w Bukareszcie.

  • Oddział ten powstał przede wszystkim po to, by wspierać polskie firmy działające na rynku rumuńskim, ale będzie także w pełni otwarty na finansowanie firm lokalnych na tym rynku.

  • Rozpoczęcie działalności w Rumunii to element realizacji Strategii PKO Banku Polskiego na lata 2025-2027 w zakresie ekspansji zagranicznej.

1 stycznia 2025 roku działalność operacyjną rozpoczął oddział korporacyjny PKO Banku Polskiego w Bukareszcie. PKO Bank Polski S.A. Varsovia, Sucursala Bucuresti chce być bankiem pierwszego wyboru dla polskich firm działających na rynku rumuńskim oraz bramą dla rumuńskich spółek wchodzących na rynek polski. Oddział w stolicy Rumunii jest czwartym, po Frankfurcie nad Menem, Pradze i Bratysławie, zagranicznym oddziałem korporacyjnym PKO Banku Polskiego. Uruchomienie go jest elementem realizacji Strategii „Numer jeden i kropka”, która zakłada ekspansję zagraniczną banku na kolejne rynki europejskie. Będą to kraje kluczowe dla polskich firm działających za granicą.

 

- Rozwój sieci zagranicznych oddziałów korporacyjnych to nasza odpowiedź na potrzeby polskich przedsiębiorstw, które sukcesywnie zwiększają swoją obecność na rynkach zagranicznych. To także realizacja ważnego elementu Strategii PKO Banku Polskiego na lata 2025-2027. W Rumunii inwestuje coraz więcej polskich firm m.in z branży spożywczej, meblarskiej, chemii budowlanej, informatycznej czy sprzętu AGD. Chcemy odpowiedzieć na ich potrzeby i ułatwić im działalność na tym rynku, ale będziemy także w pełni otwarci na finansowanie firm lokalnych. Liczymy na dobry start i wysokie zainteresowanie współpracą. Zapraszamy do korzystania z naszych usług… i kropka 

- podkreśla Marek Radzikowski, wiceprezes PKO Banku Polskiego.

Dlaczego Rumunia?

Rumunia, po wyprzedzeniu Czech, jest obecnie drugą po Polsce największą gospodarką Europy Środkowo-Wschodniej. Eksport z Polski do Rumunii osiągnął w 2023 r. wartość około 7 mld euro. Wzajemna wymiana handlowa między obu krajami systematycznie wzrasta i wiele polskich firm albo jest już obecnych w Rumunii, albo planuje biznes w tym kraju. Rumunia to czwarty europejski kraj, w którym klienci korporacyjni mogą skorzystać z usług PKO Banku Polskiego. Pierwszy zagraniczny oddział korporacyjny banku został uruchomiony w 2015 r. w Niemczech, we Frankfurcie nad Menem, ze względu na największą aktywność polskiego biznesu właśnie w tym kraju. Od 2017 r. bank działa na rynku czeskim, a od 2021 r. także na rynku słowackim. Jest też obecny w Ukrainie, poprzez należący Grupy Kapitałowej, Kredobank.

Kompleksowa oferta dla firm działających na rynkach zagranicznych

Podobnie jak w przypadku pozostałych oddziałów zagranicznych, usługi w Rumunii świadczone są na podstawie paszportu europejskiego. Oferta oddziału obejmuje: prowadzenie rachunków rozliczeniowych, obsługę rozliczeń bezgotówkowych, lokowanie nadwyżek środków w formie depozytów, finansowanie krótko-, średnio- i długoterminowe, oraz świadczenie usług z zakresu zarządzania płynnością i obsługi produktów trade finance. Istotnym elementem oferty rozliczeń są płatności realizowanie w czasie rzeczywistym między rachunkami prowadzonymi w PKO Banku Polskim. Klienci oddziału w Rumunii mogą również korzystać bezpośrednio z oferty centrali PKO Banku Polskiego w Warszawie w zakresie m.in. rozwiązań skarbowych. Obsługa i dokumentacja dla klientów dostępne są w językach polskim, angielskim i rumuńskim.
Dyrektorem oddziału w Bukareszcie jest Jan Majewski, doświadczony i skuteczny menadżer z ponad 20-letnim międzynarodowym doświadczeniem w zakresie bankowości korporacyjnej i inwestycyjnej, który bardzo szybko nauczył się płynnie mówić po rumuńsku.

PKO Bank Polski jest liderem rozliczeń zagranicznych

PKO Bank Polski stawia także na rozwój bankowości korespondenckiej i obsługi rozliczeń międzynarodowych. Obecnie rozlicza transakcje z ponad 1300 instytucjami w 23 walutach i prowadzi 240 rachunków dla banków z Europy, Ameryki, Azji, Australii i Afryki, co stanowi 50 proc. rynku międzybankowego w Polsce. Rozbudowana międzynarodowa infrastruktura płatnicza PKO Banku Polskiego oznacza korzyści dla klientów, zarówno instytucjonalnych, jak i detalicznych: skraca czas realizacji przelewów i obniża koszty transakcji. Korzystając z usług banku klient może na przykład wysłać pieniądze do Nowej Zelandii albo opłacić fakturę w walucie tego kraju, wymieniając złotego od razu na dolary nowozelandzkie, bez potrzeby pośredniego przewalutowania np. na euro czy dolara. Możliwość bezpośredniej obsługi rozliczeń zagranicznych zapewnia PKO Bankowi Polskiemu istotną przewagę konkurencyjną na rynku.
 
Źródło: PKO BP

Finansovo.pl

Finansovo.pl - Nowocześnie o finansach.

Najnowsze informacje z zakresu finansów osobistych, finansów firmowych, dostępnych promocji, aktualnych dotacji, możliwości lokowania środków, podatków, ubezpieczeń, publikowanych raportów.

Napisz do nas: finansovo@finansovo.pl

Reklama

We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.