Aromma.pl - Świece sojowe tworzone z pasją
Visa Flexible Credential zmienia karty z myślą o cyfrowej przyszłości i staje się rozwiązaniem globalnym

Visa Flexible Credential zmienia karty z myślą o cyfrowej przyszłości i staje się rozwiązaniem globalnym

 

·         Visa Flexible Credential zostanie wprowadzony po raz pierwszy w USA wraz z kartą debetową Affirm Card, która umożliwi konsumentom łatwe zakupy w modelu „Kup teraz, zapłać później” (ang. buy now and pay later, BNPL) bezpośrednio w aplikacji Affirm.

·         Liv, pierwszy cyfrowy bank w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, wprowadził Visa Flexible Credential, umożliwiając osobom, które często podróżują, dostęp do kont wielowalutowych poprzez jedną kartę, co upraszcza płatności transgraniczne.

·         Nowe elastyczne doświadczenia płatnicze zaprezentowano na Web Summit w Lizbonie.

San Francisco, Kalifornia i Lizbona, Portugalia – 12 listopada 2024 r. Karta płatnicza nie zmieniała się przez lata. Została stworzona dla analogowego świata – jedna karta służąca do jednego celu, debetowa lub kredytowa. Visa Flexible Credential to zmieniła, umożliwiając płatności z różnych kont przy użyciu jednej karty. Dziś Visa (V: NYSE) ogłosiła, że Flexible Credential pojawia się w USA, wprowadzona z Affirm oraz w Zjednoczonych Emiratach Arabskich dzięki Liv, dając milionom ludzi większy wybór i kontrolę nad sposobem płatności.

– Visa Flexible Credential zaczęła się od prostego pomysłu, że konsumenci powinni mieć łatwą możliwość wyboru, jak chcą płacić – powiedział Jack Forestell, Chief Product and Strategy Officer, Visa. – Współpraca z innowacyjnymi partnerami, takimi jak Affirm, Liv i SMCC, pomaga nam zamienić ten pomysł w rzeczywistość. Razem umożliwiamy więcej sposobów płatności i dostosowujemy się do unikalnych potrzeb konsumentów – gdziekolwiek są na świecie,
czy w którymkolwiek miejscu swojej drogi finansowej –
dodał.

Dając ludziom kontrolę nad ich finansową przyszłością

Affirm jest pierwszą firmą, która wykorzysta nową generację produktów kartowych Visa dla swoich klientów w USA za pomocą Affirm Card.

– Jesteśmy podekscytowani współpracą, którą nawiązaliśmy z Visa – powiedział Max Levchin, CEO Affirm. – Od momentu założenia firmy nasza misja pozostaje niezmienna — budować uczciwe produkty finansowe, które poprawiają życie. Częścią budowania lepszych produktów finansowych jest również dawanie konsumentom większej kontroli i elastyczności, co zawsze było kluczową cechą nowej Affirm Card. Cieszymy się, że możemy dostarczyć milionom ludzi produkt, który płynnie łączy karty debetowe i kredytowe, bez opóźnionych lub ukrytych opłat – dodaje.

Affirm Card oferuje konsumentom produkt z elastycznością płatnością – natychmiastową lub odroczoną. Użytkownicy mogą płacić w pełni wszędzie tam, gdzie akceptowana jest Visa, lub poprosić o płatność odroczoną za pomocą aplikacji Affirm. Affirm Card jest obecnie używana przez ponad 1,4 miliona konsumentów w USA, a firma ma nadzieję, że trafi ona do rąk jeszcze większej liczby osób.

Uproszczenie płatności transgranicznych

Liv, pierwszy i największy cyfrowy bank w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, założony przez Emirates NBD, wprowadza nowy sposób płacenia z wielu kont walutowych za pomocą jednej karty. Najnowsze dane Visa pokazują, że wolumeny transgranicznych płatności wychodzących ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich są jednymi z najszybciej rosnących spośród wszystkich kluczowych w tym obszarze krajów[1].

Visa Flexible Credential uczyni regularne wydatki w różnych walutach bardziej przejrzystymi dla konsumentów i pozwoli bankom przyspieszyć wprowadzenie wielowalutowej oferty dla swoich klientów.

Visa Flexible Credential działa poprzez automatyczne kierowanie transakcji na konto z odpowiednią walutą transakcyjną, niezależnie od tego, czy ktoś płaci online, czy w sklepie stacjonarnym. Korzystając z aplikacji mobilnej, posiadacze kart mogą łatwo przenosić pieniądze między kontami lokalnymi i walutowymi, upewniając się, że mają środki na dokonanie zakupu.

Oferta będzie dostępna dla nowych i istniejących klientów Liv i obsłuży pięć najpopularniejszych walut, w tym: dolara amerykańskiego, funta brytyjskiego, euro, dolara kanadyjskiego i dolara australijskiego.

– W Liv pozostajemy wierni naszej obietnicy dostarczania najbardziej innowacyjnych produktów naszym klientom – powiedział Pedro Sousa Cardoso, Chief Digital Officer, Retail Banking and Wealth Management, Emirates NBD. – Jako pierwszy cyfrowy bank w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, cieszymy się, że możemy współpracować z Visa, aby oferować naszym klientom proste, elastyczne rozwiązanie kartowe, które lepiej odpowiadają ich zmieniającym się potrzebom finansowym.

Pomagamy małym firmom uprościć finanse

Od debiutu karty Olive w Japonii we współpracy z Sumitomo Mitsui Card Company, Limited (SMCC) nieco ponad rok temu, ponad 3 miliony posiadaczy kont Olive zaczęło korzystać z Visa Flexible Credential. Od momentu uruchomienia, 70% posiadaczy kont Olive zmieniło choć raz konto, które zostało obciążone wydatkiem – przechodząc między kontem debetowym, kredytowym, a rozwiązaniami prepaid, przy czym to konto kredytowe jest najczęściej wykorzystywane do zakupów[2].  

Visa i SMCC wprowadziły również nową elastyczną funkcję zaprojektowaną specjalnie, aby pomóc małym firmom uzyskać dostęp do kredytu i odblokować przepływ gotówki. Teraz małe firmy mogą łatwo przełączać się między kontami firmowymi i osobistymi za pomocą tej samej karty Olive.

Visa będzie kontynuować testowanie funkcji dla małych firm w Japonii z SMCC i wdrażać je na innych rynkach na całym świecie.

Flexible Credential daje konsumentom więcej wyboru i kontroli nad finansami. Umożliwia również instytucjom finansowym – bankom lub fintechom – nawiązywanie głębszych relacji i dostarczanie lepszych rozwiązań opartych na indywidualnych potrzebach klientów.

Visa nadal współpracuje z partnerami, aby udostępnić nową generację płatności większej liczbie konsumentów na całym świecie.

Informacje o Visa

Visa (NYSE: V) jeden ze światowych liderów płatności cyfrowych. Umożliwia transakcje płatnicze między konsumentami, sprzedawcami, instytucjami finansowymi i instytucjami rządowymi w ponad 200 krajach i terytoriach. Naszą misją jest połączenie całego świata za pośrednictwem najnowocześniejszej, wygodnej, niezawodnej i bezpiecznej sieci płatniczej, wspierając tym samym rozwój ludzi, firm i całej gospodarki. Wierzymy, że gospodarki, które uwzględniają wszystkich na całym świecie, pomagają wzrastać każdemu. Uważamy, że zapewnienie dostępu do nich jest fundamentem przyszłości przepływu pieniędzy. Więcej informacji można znaleźć na Visa.pl.

Karta Affirm to debetowa karta Visa® wydawana przez Evolve Bank & Trust, członek FDIC, na podstawie licencji od Visa U.S.A. Inc. Musisz złożyć wniosek, który musi zostać zatwierdzony, aby otrzymać Kartę. Otrzymanie Karty nie gwarantuje możliwości płatności ratalnych. Musisz złożyć wniosek o plany ratalne dla każdego zakupu w aplikacji mobilnej. Plany ratalne podlegają weryfikacji kwalifikacyjnej i są udostępniane przez affirm.com/lenders. W celu zapoznania się z licencjami i ujawnieniami, zobacz affirm.com/licenses.



[1] Dane Visa za dwanaście miesięcy zakończone 30 września 2024 r.

[2] Dane dotyczące transakcji VisaNet marzec 2023 – wrzesień 2024 r.

Źródło: Grayling

Adyen i Zalando wzmacniają partnerstwo, aby zapewnić płynniejsze płatności dla milionów europejskich klientów

Adyen i Zalando wzmacniają partnerstwo, aby zapewnić płynniejsze płatności dla milionów europejskich klientów

Adyen, globalna platforma technologii finansowych wybierana przez rynkowych liderów, rozszerza wieloletnie strategiczne partnerstwo z Zalando, wiodącym w Europie internetowym sklepem multibrandowym oferującym modę. Rozwój współpracy prowadzi do wzmocnienia roli Adyen, jako jednego z partnerów płatniczych Zalando na 15 rynkach europejskich, a także sprawia, że staje się on wyłącznym partnerem dla wybranych lokalnych metod płatności, takich jak Cartes Bancaires we Francji czy Bancontact w Belgii.

Adyen wspiera Zalando w zapewnieniu klientom możliwości wygodnego płacenia przy użyciu preferowanych metod płatności, oferując bezproblemową obsługę na platformie zakupowej. Współpraca obejmuje również zwiększanie bezpieczeństwa i wygody płatności online przy ciągłym udoskonalaniu transakcji 3D Secure w ramach dyrektywy o usługach płatniczych (PSD2). Te udoskonalenia zapewniają zarówno większą wygodę dla klientów, jak i poprawę konwersji dla Zalando.

Wyższe współczynniki autoryzacji i konwersji dzięki tokenom sieciowym

Jedną z kluczowych innowacji w ramach partnerstwa jest wdrożenie tokenów sieciowych, które odmieniły proces płatności online w Zalando. Tokeny sieciowe to bezpieczne zamienniki tradycyjnych numerów kart płatniczych (PAN), które nie zawierają wrażliwych danych oraz są zaprojektowane w celu poprawy wskaźników autoryzacji. Korzystając z tokenów zamiast tradycyjnych numerów kart, Zalando zyskuje na zmniejszeniu liczby niezamierzonych anulowań transkacji oraz na zwiększonym zadowoleniu klientów. Wprowadzenie optymalizacji tokenów sieciowych, wspierane przez Adyen, pozwoliło Zalando osiągnąć wyższe współczynniki autoryzacji oraz konwersji, zapewniając klientom płynne i bezproblemowe doświadczenie płatności.

Dzięki rozwiązaniu Adyen klienci nie są przekierowywani do zewnętrznych dostawców, co gwarantuje im płynny i zintegrowany proces płatności. To z kolei, w połączeniu z obsługą lokalnych metod płatności, jest zgodne ze strategią Zalando zakładającą „wyróżnianie się poprzez jakość”.

Jesteśmy bardzo dumni z długoterminowego partnerstwa z Zalando i z niecierpliwością czekamy na dalszą optymalizację wydajności 3D Secure w ramach PSD2 oraz na kontynuację ogólnego doskonalenia procesu płatności online – komentuje Hella Fuhrmann, Country Manager DACH w Adyen.

 Cieszymy się, że możemy kontynuować naszą współpracę z Adyen, który wspiera Zalando w zapewnianiu klientom bezproblemowych i wygodnych transakcji, umożliwiając im łatwe korzystanie z preferowanych lokalnych metod płatności. Stawiając na wygodę we wszystkim, co robimy, staramy się zapewniać pozytywne doświadczenia zakupowe, które sprzyjają lojalności i zadowoleniu klientów i sprawiają, że klienci do nas wracają – dodaje Kai-Uwe Mokros, dyrektor zarządzający Zalando Payments.

 

 

O Adyen

Adyen to nowoczesna platforma technologii finansowych wybierana przez rynkowych liderów. Dzięki kompleksowym usługom płatniczym, analityce opartej na danych oraz produktom finansowym oferowanym w ramach jednego globalnego rozwiązania, Adyen pomaga firmom szybciej osiągać założone cele. Posiadając biura na całym świecie, Adyen współpracuje z takimi firmami jak Notino, Żabka, Uber, H&M i Microsoft.

 

O Zalando

Założona w Berlinie w 2008 roku firma Zalando jest wiodącym w Europie internetowym sklepem multibrandowym oferującym modę. Tworzymy ogólnoeuropejski ekosystem e-commerce w obszarze mody i stylu życia, koncentrując się na dwóch wektorach wzrostu: Business-to-Consumer (B2C) i Business-to-Business (B2B). W obszarze B2C dostarczamy inspirujące i wysokiej jakości doświadczenia zakupowe związane z modą i stylem życia dla ponad 50 milionów aktywnych klientów na 25 rynkach. W B2B wykorzystujemy naszą infrastrukturę logistyczną, oprogramowanie i usługi, aby wspierać marki i sprzedawców detalicznych w zarządzaniu całym biznesem e-commerce i jego skalowaniu, zarówno na platformie Zalando, jak i poza nią. Poprzez realizację wizji ekosystemu, Zalando dąży do wprowadzenia pozytywnych zmian w branży mody i lifestyle.

Źródło: DFusion

Polska branża metalowa, fundament gospodarki i motor eksportu, zmaga się z problemami

Polska branża metalowa, fundament gospodarki i motor eksportu, zmaga się z problemami

W połowie 2024 roku długi polskich firm przemysłowych przekroczyły 1,16 miliarda złotych, a sektor metalowy znalazł się na szczycie listy zadłużonych. Problemy, nie tylko te finansowe, sektora wzięły pod lupę firma faktoringowa Bibby Financial Services i instytut badawczy Keralla Research.

Według Krajowego Rejestru Długów producenci wyrobów metalowych stanowili jedną z największych grup dłużników – do spłacenia mieli 216 milionów złotych, co stanowi blisko jedną piątą całkowitych zaległości przemysłu.
Polska branża metalowa to jeden z kluczowych filarów krajowej gospodarki, wspierający sektory przemysłowe, takie jak motoryzacja, budownictwo, produkcja maszyn czy sprzętu AGD. W 2023 roku produkcja wyrobów z metali (bez uwzględnienia maszyn, urządzeń i pojazdów) stanowiła 7,4 proc. całkowitej produkcji sprzedanej przemysłu, co czyniło ją czwartym największym działem przetwórstwa przemysłowego spośród 34 działów wyróżnianych przez GUS - tuż po produkcji artykułów spożywczych, wytwarzaniu i dostarczaniu prądu, gazu i ciepłej wody oraz produkcji samochodów i przyczep. Branża zatrudnia obecnie blisko 300 tysięcy osób.
W pierwszej połowie tego roku nowe zamówienia w podmiotach specjalizujących się w produkcji wyrobów z metali zmniejszyły się o 16 proc. - podaje GUS. Branża odczuwa nie tylko kłopoty polskiej gospodarki – według S&P Global nowe zlecenia spadły w październiku trzydziesty drugi miesiąc z rzędu (najdłużej trwający trend zniżkowy) - ale także niemieckiej, która tkwi w recesji (spadek PKB o 0,3 proc. w 2023 r.). W pierwszych ośmiu miesiącach tego roku polski eksport do Niemiec zmniejszył się o 8,3 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Dla firm ściśle współpracujących z niemieckimi partnerami w takich kluczowych sektorach jak przemysł motoryzacyjny czy maszynowy oznacza to poważne ryzyko zmniejszenia dochodów. Zwłaszcza, że w wielu sektorach tej branży – jak np. produkcji konstrukcji metalowych – udział przychodów z eksportu w przychodach ogółem przekracza 50 proc.
 

- W takiej sytuacji wiele firm może odczuwać problemy z płynnością. Chcąc je rozwiązać, będą szukały pomostowego finansowania. Naturalnym i pierwszym wyborem są banki i ich oferty kredytowe. Niestety, kredyty są drogie, trudno dostępne, a proces analizy wniosku trwa długo. Alternatywą jest faktoring. Pomaga firmom w trudnych okresach związanych z niższą liczbą zamówień, umożliwiając im uzyskanie środków z już wystawionych faktur. Tego typu finansowanie nie obciąża bilansu firmy, co wręcz zwiększa jej wiarygodność i może ułatwić uzyskanie kredytu w przyszłości 

– mówi Piotr Taras, Dyrektor ds. Finansowania Biznesu, Bibby Financial Services.

Firma faktoringowa Bibby Financial Services od dwóch dekad współpracuje z producentami wyrobów metalowych. Ze względu na strategiczne znaczenie branży metalowej, Bibby Financial Services wraz z Keralla Research przeprowadziły we wrześniu 2024 roku badanie wśród firm tego sektora. W badaniu uczestniczyło 100 przedsiębiorstw zajmujących się produkcją konstrukcji metalowych, zbiorników, pojemników, narzędzi oraz innych wyrobów metalowych. Raport BRANŻA METALOWA POD PRESJĄ. Aktualne wyzwania, scenariusze rozwiązań nie tylko opisuje aktualny stan i potencjał sektora, ale także wskazuje kluczowe wyzwania, takie jak wzrost kosztów energii i surowców, spadek zamówień oraz potrzebę modernizacji technologicznej w kierunku Przemysłu 4.0. W opracowaniu znalazły się również eksperckie opinie i prognozy na nadchodzące lata, co czyni ten raport nieocenionym źródłem wiedzy dla wszystkich zainteresowanych przyszłością polskiego przemysłu metalowego.
Wyniki badań komentują:
  • Katarzyna Pydych, General Director, Keralla Research,
  • Sebastian Rynkiewicz, Prezes Zarządu Centrum Promocji Innowacji i Rozwoju oraz koordynator Klastra Przemysłowego Evoluma,
  • Andrzej Michalski-Stępkowski, Prezes Stowarzyszenia Stal Nierdzewna oraz Polskiego Stowarzyszenia Aluminium,
  • Piotr Taras, Dyrektor ds. Finansowania Biznesu, Bibby Financial Services,
  • Bartosz Majewski, Dyrektor Centrum Przedsiębiorczości i Transferu Technologii SGH,
Zachęcamy do lektury. Pełny raport oraz zdjęcia ekspertów w załącznikach do pobrania.

O badaniu
Badanie „Branża metalowa pod presją. Aktualne wyzwania, scenariusze rozwiązań” zostało przeprowadzone metodą CATI na reprezentatywnej grupie osób odpowiedzialnych za prowadzenie firmy (właściciel, kierownik) lub odpowiedzialnych za zakupy bądź rozwój. Na pytania odpowiadali producenci konstrukcji metalowych, elementów stolarki budowlanej, cystern, zbiorników i pojemników metalowych, firmy zajmujące się kuciem, prasowaniem, wytłaczaniem, walcowaniem oraz obróbką metali i nakładaniem powłok. Wśród badanych przedsiębiorstw znajdują się także producenci narzędzi, opakowań ze stali, drutu, łańcuchów, sprężyn, złączy, śrub oraz innych wyrobów metalowych. Badanie zrealizowano we wrześniu 2024 roku. Objęto nim 100 firm.

Źródło: Bibby Financial Services

Made in Poland: PMR Market Experts i Comarch wydali raport o stanie polskiej cyfryzacji

Polskie firmy wciąż mają problem z cyfryzacją, ale coraz lepiej identyfikują swoje potrzeby i chcą inwestować w sztuczną inteligencję: takie wnioski płyną z raportu „Made in Poland. Jak przebiega cyfrowa transformacja w średnich i dużych polskich przedsiębiorstwach” przygotowanego przez firmę badawczo-analityczną PMR Market Experts na zlecenie Comarch. Top management z przebadanych firm wskazał również największe wyzwania, które utrudniają osiągnięcie dojrzałości cyfrowej. I nie są to tylko koszty czy nowe regulacje prawne.

Publikacja ukazuje spojrzenie osób odpowiedzialnych za procesy digitalizacji i zarządzanie w średnich oraz dużych przedsiębiorstwach, co pozwala lepiej zrozumieć ich trudności. Badanie ocenia stopień cyfryzacji polskich firm, wskazuje obszary wymagające poprawy oraz analizuje, jak firmy adaptują się do nowych technologii. Rynek został zbadany w sposób przekrojowy, z uwzględnieniem sektorów produkcji, logistyki oraz sprzedaży detalicznej i hurtowej.

Z treści raportu płynie kilka wniosków:

·         Polskie przedsiębiorstwa nadal mają kłopoty z cyfryzacją – wielu właścicieli firm (38%) przyznaje, że ich firma dalej korzysta z papierowych dokumentów, czy ręcznie zbiera dane produkcyjne (robi tak aż 58% badanych firm).

 

·         Organizacje chcą inwestować w AI, ale nie wiedzą, jak – prawie 75% ankietowanych odczuwa silną presję wdrażania sztucznej inteligencji, ale tylko 49% wie, w jaki sposób ją wykorzystać i w których procesach.

 

·         Zmiany w prawie są sporym wyzwaniem – przedsiębiorcy będą musieli zmierzyć się w najbliższych latach z koniecznością dostosowania się do wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur czy raportowania ESG. 44% firm nie potrafi określić, jakie podjęła działania w związku z wdrożeniem KSeF.

 

·         Firmy ufają polskim dostawcom oprogramowania – 73% przebadanych organizacji twierdzi, że krajowi producenci IT mają większą wiedzę i doświadczenie w obszarze lokalnego prawa i tworzenia oprogramowania zgodnie z przepisami, niż zagraniczni dostawcy.

Od obiegu dokumentów po bezpieczeństwo

Pomimo licznych wyzwań, z raportu wyłaniają się pozytywne sygnały, które świadczą o wysokim poziomie świadomości polskich przedsiębiorców. Firmy wiedzą, jak dużą rolę w ich rozwoju może odegrać transformacja cyfrowa. Wymieniają też obszary, w których powinna ona poprawić skuteczność działania organizacji. Są to m.in. digitalizacja obiegu dokumentów (68%), automatyzacja i integracja procesów biznesowych (67%) czy poprawa efektywności pracowników (55%). Właściciele i decydenci w firmach podkreślają również wagę oprogramowania w budowaniu bezpieczeństwa – 50% pytanych uważa je za kluczowe wyzwanie IT w najbliższych latach.

- Inwestowanie w technologie powinno być naturalnym kierunkiem przedsiębiorstw w Polsce – podkreśla Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes Comarch i dyrektor sektora Comarch Enterprise Solutions. – Konkurencyjność i przewaga rynkowa powstają dzięki zwiększeniu produktywności oraz redukcji błędów i czasu, który firma musi przeznaczać na żmudne, powtarzalne zadania. Nowoczesne systemy IT, w tym oprogramowanie ERP, to odpowiedź biznesu na rosnące oczekiwania klientów oraz globalne wymagania. Nasz raport komunikuje te wyzwania i wątpliwości przedsiębiorców ze średnich i dużych firm, ale też przedstawia szanse, które przed nimi stoją. Publikacja jest diagnozą polskiego biznesu w kontekście wdrażania niezbędnych rozwiązań IT – dodaje.

W publikacji autorstwa PMR i Comarch znaleźć można nie tylko liczby i statystyki, ale przede wszystkim komentarze i wypowiedzi profesjonalistów z firm, którzy bazując na własnym doświadczeniu biznesowym mówią o roli i barierach we wprowadzaniu cyfryzacji. W raporcie wypowiadają się przedstawiciele średnich i dużych organizacji: dyrektorzy IT, prezesi, dyrektorzy operacyjni.

Bardzo pouczająco wypadły rozmowy z firmami na temat mega trendu, jakim jest sztuczna inteligencja – komentuje Paweł Olszynka, Dyrektor Działu Analiz Rynku ICT w PMR i jeden z autorów raportu. Trzy czwarte przedsiębiorstw czuje, że AI można z powodzeniem wykorzystać w ich firmie. Co ciekawe, firmy bardzo różnie rozumieją AI i zazwyczaj nie potrafią podać, gdzie konkretnie AI mieliby wykorzystać. Jednocześnie 58% firm nie kryje, że wpisuje dane z produkcji do systemów ręcznie. Mówimy o dużych i średnich firmach. To pokazuje, jak ogromne pole do optymalizacji kosztowej i automatyzacji jest choćby w tak podstawowym obszarze – dodaje.

Więcej informacji o raporcie oraz możliwość jego pobrania można znaleźć na dedykowanej stronie.

 

Branża TSL przed nowymi wyzwaniami, a w tle miliardowe długi

Branża TSL przed nowymi wyzwaniami, a w tle miliardowe długi

Zgodnie z danymi Krajowego Rejestru Długów, sektor transportowo-spedycyjno-logistyczny (TSL) zadłużony jest na ponad 1,4 mld zł, a do odzyskania od swoich dłużników ma ponad pół miliarda zł. Niestety, barier ograniczających branżę transportową jest znacznie więcej. Oprócz wzrastającej liczby niewypłacalności, sen z powiek przewoźnikom spędzają również nowe regulacje i niepokojące dane.

 

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego i przeprowadzonej symulacji, do 2035 r. polski rynek pracy może zmniejszyć się o 2,1 mln pracowników, a więc o ponad 12 proc. Branżą, która w największym stopniu odczuje ten ubytek będzie m.in. transport – sektor ten w latach w latach 2024-2035 opuści blisko 250 tys. osób, natomiast nowe zatrudnienie wyniesie niecałe 100 tys. Dodatkowym bieżącym obciążeniem dla branży TSL w Polsce jest zwiększona od 1 listopada 2024 r. liczba odcinków płatnych dróg. Niepokojące sygnały płyną również od przedstawicieli Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, którzy zwrócili uwagę na szybki i gwałtowny spadek zamówień przewozowych oraz rosnące koszty, w tym dotyczące finansowych zobowiązań kredytowych i leasingowych, które mogą skutecznie zagrozić działalności wielu firm przewozowych.

 

Miliardowe zadłużenie

Jak pokazują najnowsze dane Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej, łączne zadłużenie sektora TSL wynosi obecnie 1,4 mld zł i dotyczy 30,8 tys. firm. Ponad 21 tys. z nich to jednoosobowe działalności gospodarcze. Dwie trzecie (1,3 mld zł) długów, generują firmy świadczące usługi transportu lądowego oraz rurociągowego, a 114,2 mln zł – podmioty zajmujące się magazynowaniem i działalnością usługową wspomagającą transport. Firmy pocztowe i kurierskie są winne wierzycielom nieco ponad 41 mln zł. Średnio jeden dłużnik z branży TSL ma do oddania 46,8 tys. zł.

Patrząc przez pryzmat mapy Polski, blisko połowę (44,9 proc) ogólnego zadłużenia branży TSL generują trzy województwa: mazowieckie – ok. 300 mln zł, śląskie – 178,6 mln zł oraz wielkopolskie – 172,4 mln zł. Najmniej przeterminowanych zobowiązań notują przedsiębiorcy z woj. opolskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego (poniżej 30 mln zł każde).

Przewoźnicy zalegają przede wszystkim branży finansowej i ubezpieczeniowej – to niemal 950 mln zł. Z tego ponad 390 mln zł należy do wtórnych wierzycieli (firm windykacyjnych i funduszy sekurytyzacyjnych), 290,5 mln – do firm leasingowych, a 156 mln zł – ubezpieczeniowych. Kolejne 229,5 mln zł firmy transportowe są winne branży paliwowej, a 130 mln zł – branży handlowej.

Jest jednak i druga strona medalu, czyli ponad 551,7 mln zł, które przedstawiciele sektora TSL muszą odzyskać od swoich dłużników. Z tego 36 mln zł to wzajemne zobowiązania branży transportowej.

Dużym wyzwaniem dla przewoźników są: zielona transformacja, czyli Fit for 55, Zielony Ład i unijne dyrektywy. Do tego dochodzą wysokie koszty prowadzenia działalności czy cen paliw. Co więcej, ogromna część przewoźników znajduje się na granicy wypłacalności, a blisko 31 tysięcy firm już dziś nie jest w stanie terminowo regulować swoich zobowiązań. Przewoźnicy mają też spory problem z odzyskaniem zapłaty za zrealizowane usługi. Nierzetelni klienci są im winni ponad pół miliarda złotych. To jedna trzecia łącznego długu firm transportowych i wyraźny hamulec rozwoju w postaci zatorów płatniczych. Pamiętajmy, że w ubiegłym roku 527 firm z tego sektora ogłosiło upadłość lub restrukturyzację. To jedna z branż, w której najdłużej czeka się na płatność Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

 

Wielotysięczne koszty

Choć obecna sytuacja sektora już jest bardzo trudna, to na horyzoncie pojawiają się kolejne kłopoty. Mowa o obowiązku, który muszą spełnić właściciele firm działających w transporcie międzynarodowym, posiadający w swojej flocie pojazdy wyprodukowane przed czerwcem 2019 roku. Takie pojazdy wyposażone są w tachografy cyfrowe i analogowe starego typu. Zgodnie z przepisami, urządzenia te muszą zostać wymienione najpóźniej do 31 grudnia 2024 r. na inteligentne tachografy drugiej generacji (tzw. retrofit). Co ważne, przewoźnicy muszą to zrobić we własnym zakresie.

Koszt wymiany takiego tachografu wynosi kilka tysięcy złotych. To niewiele, jeśli mówimy o jednej ciężarówce. Ale firmy działające w transporcie międzynarodowym mają w swojej flocie z reguły kilka, kilkanaście takich pojazdów. Wówczas koszty wymiany mogą wynieść nawet od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych. Bez spełnienia tego obowiązku nie będzie można jednak świadczyć międzynarodowych przewozów drogowych. Dodatkowo trzeba się też liczyć z karą finansową w wysokości 10 tysięcy złotych dla firmy transportowej oraz 2 tysięcy złotych dla osoby zarządzającej transportem – wyjaśnia Emanuel Nowak, ekspert firmy faktoringowej NFG.

Mimo licznych apelów przedstawicieli branży o dofinansowanie do wymiany tachografów cyfrowych, we wrześniu br. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że nie planuje wprowadzić takich dotacji. Mniejsi przewoźnicy wzięli więc sprawy w swoje ręce.

Liczba mikrofirm z branży transportowej wnioskujących o finansowanie wzrosła nam rok do roku o 97 procent, a wysokość finansowań o ponad 57 procent. W porównaniu do innych branż firmy te w większym stopniu korzystały ze wszystkich dostępnych form finansowania, czyli eFaktoringu, eGotówki i Fakturatki. W ramach rat dla biznesu najczęściej finansowali: części zamienne, usługi warsztatowe, ubezpieczenia, opony i właśnie wspomniane tachografy – komentuje Emanuel Nowak.

Źródło: Zoom-BSC

Finansovo.pl

Finansovo.pl - Nowocześnie o finansach.

Najnowsze informacje z zakresu finansów osobistych, finansów firmowych, dostępnych promocji, aktualnych dotacji, możliwości lokowania środków, podatków, ubezpieczeń, publikowanych raportów.

Napisz do nas: finansovo@finansovo.pl

Reklama

We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.