Polecamy

Bank Pekao uplasował własną emisję zielonych obligacji za 500 mln euro

Bank Pekao S.A. z sukcesem uplasował swoją pierwszą, międzynarodową emisję zielonych obligacji. Nieuprzywilejowane senioralne euroobligacje (Senior Non-Preferred) Banku Pekao mają wartość nominalną 500 mln euro, a termin ich wykupu przypada na listopad 2027 roku.

Euroobligacje są wyemitowane przez Bank Pekao w ramach programu emisji średnioterminowych euroobligacji EMTN o wartości 5 mld euro. Euroobligacje będą notowane na giełdzie w Luksemburgu oraz Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Papiery Banku Pekao wyceniono na 240 pkt bazowych ponad średnią stawkę swapową. Euroobligacje zostaną wyemitowane na okres 4 lat z możliwością ich wcześniejszego wykupu przez Bank po trzech latach od emisji.

Za nami pierwsza, historyczna dla banku, zielona, międzynarodowa i benchmarkowa oraz co najważniejsze bardzo udana emisja Banku Pekao, uplasowana przy rekordowo niskiej marży 240 pb i bardzo dużym zainteresowaniu inwestorów – komentuje prezes Banku Pekao S.A. Leszek Skiba.

Subskrypcja na euroobligacje Banku Pekao odbywała się 16 listopada. Inwestorzy zgłosili popyt o wartości ponad 1,5 mld euro. Dług trafił do 110 podmiotów. Stopa redukcji wyniosła 66,77 proc.

Dla Banku Pekao była to pierwsza emisja w ramach uchwalonego programu euroobligacji. Na początku listopada bank opublikował Sustainable Finance Framework, dokument określający na jakie kategorie projektów trafią środki z zielonych lub zrównoważonych obligacji emitowanych przez bank.

Źródło: Pekao

PKO Bank Polski konsekwentnie wspiera rozwój energetyki odnawialnej, finansując budowę farmy wiatrowej

 
  • PKO Bank Polski jest w gronie banków, które sfinansują budowę lądowej farmy wiatrowej należącej do spółki Great Wind z Grupy Polsat Plus.

  • Łączna wartość finansowania to 800 mln zł, a udział PKO Banku Polskiego wynosi 237,6 mln zł.

  • Wsparcie projektów OZE jest jednym z filarów strategii PKO Banku Polskiego – celem banku jest pozycja lidera transformacji ESG w polskim sektorze bankowym.

PKO Bank Polski, wraz z innymi bankami, podpisał umowę konsorcjalną ze spółką Great Wind z Grupy Polsat Plus. Umowa obejmuje: kredyt inwestycyjny, kredyt obrotowy na pokrycie VAT oraz kredyt DSRF, czyli finansujący rezerwę obsługi długu. Udział PKO Banku Polskiego to 237,6 mln zł. Farma o mocy 72,6 MW powstaje w gminie Człuchów w woj. pomorskim. Ma wejść w fazę operacyjną w pierwszej połowie 2024 r. 33 turbiny wiatrowe będą w stanie wyprodukować tyle prądu, ile zużywa 110 tys. gospodarstw domowych.

- Jesteśmy dumni, że możemy wspierać spółkę Great Wind w projekcie OZE, który pozwala nam realizować naszą politykę finansowania rozwoju energetyki odnawialnej. Ta inwestycja, to kolejny krok na drodze do zwiększenia udziału zielonej energii w krajowym miksie energetycznym. W ramach grupy PKO Banku Polskiego w ciągu ostatniego roku (od września 2022 do września 2023) udzieliliśmy zielonego finansowania na kwotę 3,3 mld zł, co oznacza wartościowo wzrost o 44 proc. w ujęciu rok do roku. Jestem przekonany, że wciąż mamy duży potencjał, aby zwiększać ten wolumen  – mówi Andrzej Kopyrski, wiceprezes Zarządu PKO Banku Polskiego, nadzorujący Obszar Bankowości Korporacyjnej i Przedsiębiorstw.

Oprócz PKO Banku Polskiego w konsorcjum są także: Bank Gospodarstwa Krajowego, mBank i Santander Bank Polska.
Zaangażowanie PKO Banku Polskiego w budową farmy wiatrowej w Człuchowie wpisuje się w realizację strategii banku na lata 2023-2025. Bank chce zostać liderem transformacji ESG w polskim sektorze bankowym. Przewagę w sektorze projektów OZE finansowanych przez bank mają projekty wiatrowe i fotowoltaiczne. PKO Bank Polski jest w gronie instytucji, które podpisały umowę kredytową na sfinansowanie farmy morskiej Baltic Power. Na rynku finansowania OZE aktywne są także spółki z grupy kapitałowej PKO Banku Polskiego, w szczególności PKO Leasing.
 
Źródło: PKO BP

Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021- 2027 – pierwsze umowy na pożyczki unijne

23 listopada br. w siedzibie Lubelskiej Agencji Wspierania Przedsiębiorczości (LAWP) przedstawiciele Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK) i partnerów finansujących podpisali umowy na uruchomienie pierwszych pożyczek dla przedsiębiorców w programie Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Łączna wartość powierzonych środków na pożyczki to 125 mln zł.

Umowy zawarte pomiędzy BGK a Partnerami finansującymi dotyczą oferowania lubelskim przedsiębiorcom dwóch produktów finansowych: Pożyczki rozwojowej oraz Pożyczki rozwojowej z umorzeniem. Łącznie podpisanych zostało 6 umów pomiędzy BGK a Partnerami finansującymi, których zadaniem będzie oferowanie pożyczek w regionie.
 

Doskonale zdajemy sobie sprawę, że to mikro, małe i średnie firmy są fundamentalnym ogniwem napędzającym gospodarkę regionu. Właśnie z tego powodu kluczowym celem jest koncentracja funduszy unijnych na inwestowaniu w nowatorskie pomysły, pobudzenie biznesu do podejmowania innowacyjnych działań, co bezpośrednio przełoży się na rozwój przedsiębiorstw, a tym samym wzrost gospodarczy regionu

podsumował Jarosław Stawiarski, Marszałek Województwa Lubelskiego.

 

Zawarte dziś umowy są pierwszymi umowami w kraju, które uruchamiają Fundusze Europejskie dla przedsiębiorstw w ramach Polityki spójności na lata 2021-27. Podpisujemy te umowy w woj. lubelskim, które jako pierwsze przygotowało program wykorzystania nowych funduszy unijnych i dziś mamy kolejny tego efekt – uruchamiamy pożyczki rozwojowe i inwestycyjne dla lubelskich firm. Partnerzy finansujący, którzy współpracują z BGK, uruchomią nabory wniosków o pożyczki w ciągu 30 dni

powiedział Paweł Chorąży, Dyrektor Zarządzający Pionem Funduszy Europejskich w Banku Gospodarstwa Krajowego.

Przedsiębiorcy będą mogli środkami z pożyczki sfinansować inwestycje związane z wyposażeniem przedsiębiorstwa. Dzięki temu, przedsiębiorstwa będą mogły wprowadzić na rynek nowe produkty/usługi/technologie. Jako dodatkowy element projektów możliwe będzie wsparcie zastosowania nowoczesnych technologii IT.
Pożyczka rozwojowa to preferencyjne finansowanie przeznaczone dla przedsiębiorców z sektora MŚP o maksymalnej wartości 2 mln zł. Produkt charakteryzuje się bardzo korzystnym stałym oprocentowaniem w wysokości 2 proc., a także długim 10-letnim okresem spłaty i roczną karencją.
Nowością w tej perspektywie jest wprowadzenie produktu łączącego finansowanie dłużne z dotacją - Pożyczka rozwojowa z umorzeniem (umowa z konsorcjum BARR i OIC Poland o wartości 15 mln zł). Oznacza to, że w tym produkcie jest możliwość umorzenia do 25 proc. kapitału pożyczki, jeśli inwestycja przedsiębiorstwa na wczesnym etapie rozwoju tj. istniejącego nie dłużej niż 3 lata lub powracającego na rynek po uprzedniej likwidacji działalności w tym samym okresie spełnia co najmniej jeden z poniższych warunków:
  • planowany projekt inwestycyjny będzie zrealizowany na obszarach zmarginalizowanych lub w miastach średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze;
  • planowany projekt inwestycyjny będzie wpisywał się w co najmniej jedną regionalną inteligentną specjalizację;
  • planowany projekt inwestycyjny będzie realizowany przez mikroprzedsiębiorstwo.
Łączna wartość powierzonych środków to 125 mln zł. Partnerzy finansujący, którzy będą udzielać pożyczek:
Produkt Pożyczka rozwojowa
  • Konsorcjum: Lubelska Fundacja Rozwoju i Polski Fundusz Gwarancyjny – wartość powierzonych środków: 30 mln zł;
  • Konsorcjum: Biłgorajska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A., Polska Fundacja Ośrodków Wspomagania Rozwoju Gospodarczego „OIC Poland”, Fundacja „Puławskie Centrum Przedsiębiorczości” – wartość powierzonych środków: 26 mln zł;
  • Konsorcjum: Lubelska Fundacja Rozwoju i Polski Fundusz Gwarancyjny Sp. z o.o. – wartość powierzonych środków: 22 mln zł;
  • Polska Fundacja Przedsiębiorczości – wartość powierzonych środków: 18 mln zł;
  • Część V – Biłgorajska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. – wartość powierzonych środków: 14 mln zł;
Produkt Pożyczka rozwojowa z umorzeniem:
  • Konsorcjum: Biłgorajska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. i Polska Fundacja Ośrodków Wspomagania Rozwoju Gospodarczego „OIC Poland” – wartość powierzonych środków: 15 mln zł.

Pochodzenie środków

Wyjście na rynek z ofertą atrakcyjnych pożyczek nie byłoby możliwe, gdyby nie decyzje Zarządu Województwa Lubelskiego, dysponenta środków UE w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego, który powierzył w kwietniu br. BGK zarządzanie ok. 316,8 mln zł środków UE w działaniu 2.6 Wsparcie MŚP. Blisko 269 mln zł z tej kwoty to środki unijne z Polityki Spójności na lata 2021-27, a pozostałe 47 mln zł to wkład krajowy, który pochodzi ze spłat pożyczek płynnościowych udzielanych MŚP z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.

Fundusze Europejskie – jak to działa w BGK

Z powierzonych przez Województwo Lubelskie środków BGK stworzył Fundusz Powierniczy, w którym wybiera w przetargu Partnerów finansujących. Będą oni oferować atrakcyjne pożyczki dla przedsiębiorców z regionu, z których sfinansują m.in. inwestycje, dzięki którym wprowadzą na rynek nowe produkty, usługi czy technologie. Podpisane dziś umowy to dopiero pierwsze instrumenty z szerokiego wachlarza produktów finansowych jakie dla lubelskich przedsiębiorców i samorządów będzie oferował BGK. W niedługim czasie oferta pożyczek unijnych w województwie lubelskim rozszerzy się o instrumenty ukierunkowane na rozwój OZE i poprawę efektywności energetycznej.
 
Źródło: BGK

Usługa goodie cashback już teraz dostępna w Onet Poczcie

goodie łączy siły z Onet Pocztą i integruje rozwiązania ułatwiające oszczędzanie na zakupach ze skrzynką odbiorczą poczty elektronicznej. Użytkownicy Onet Poczty zyskują dostęp do usługi goodie cashback, z poziomu swojej skrzynki mailowej.

 

- goodie powstało po to by ułatwiać korzystanie z okazji zakupowych. Aby to umożliwić łączy w sobie funkcje wielu dostępnych na rynku aplikacji, a także nowych, autorskich rozwiązań, które wspierają mądre decyzje zakupowe. Dzięki usłudze cashback na kontach użytkowników goodie naliczyliśmy już ponad 50 milionów złotych zwrotu za zakupy. Jesteśmy przekonani, że to świetne narzędzie wspierające klientów w codziennych zakupach i w oszczędzaniu pieniędzy. Warto zwrócić uwagę, że cenią je również klienci – za pośrednictwem goodie cashback wydali już ponad 2 mld zł. Dlatego wspólnie z Onetem zdecydowaliśmy się udostępnić naszą usługę szerokiej grupie użytkowników Onet Poczty. Dzięki połączeniu goodie ze skrzynką mailową korzystanie ze zniżek oraz otrzymywanie zwrotów za zakupy w postaci cashbacku będzie jeszcze łatwiejsze - powiedział Bolesław Witkowski z Millennium Goodie.

W ramach współpracy goodie z Onet Pocztą usługa cashback, która pozwala użytkownikom na otrzymywanie zwrotu części pieniędzy wydanych na zakupy online, będzie dostępna bezpośrednio z poziomu poczty elektronicznej. Maile ze sklepów i platform handlowych współpracujących z goodie będą wyraźnie oznaczone w skrzynce odbiorczej użytkowników Onet Poczty. Dodatkowo zostaną też zamieszczone w specjalnym folderze o nazwie „Cashback”. Obejmuje to oferty od ponad 800 merchantów z polskiego rynku, w tym największych sieci handlowych oferujących zakupy online.

- W ostatnich latach zakupy online zyskały na znaczeniu. Z naszych badań wynika, że ponad 85% użytkowników Onet Poczty wskazuje je jako codzienną potrzebę. Niestety do tej pory dostawcy poczty w Polsce nie wspierali tego aspektu życia użytkowników. Emaile z powiadomieniami ze sklepów czy kodami promocyjnymi mieszały się z prywatną korespondencją użytkowników. Efektem było poczucie chaosu i nieświadome pomijanie ważnych wiadomości. Dotychczasowe funkcje dostępnych na rynku poczt e-mail nie były dostosowane do tych wyzwań. Odrobiliśmy tę lekcję jako pierwsi, tworząc skrzynkę przyjazną zakupom internetowym - mówi Marek Kopeć, Head of Onet Poczta.

Współpraca z goodie jest jedną z innowacyjnych zmian, które Onet Poczta wprowadza na swojej platformie, aby ułatwić korzystanie z poczty elektronicznej podczas zakupów online. Na użytkowników Onet Poczty czekają też m.in. inteligentne algorytmy, które odpowiednio filtrują i segregują newslettery do specjalnego folderu, co wspiera zarządzania mailami. Każdy użytkownik Onet Poczty może skorzystać z nowych udogodnień, wystarczy włączyć inteligentne funkcje w swojej skrzynce mailowej.

Onet Poczta dostarcza rozwiązania, które ułatwiają życie w cyfrowej rzeczywistości. Bezpośrednio ze skrzynki można opłacać rachunki, zamawiać kuriera, podejrzeć swoje bilety, rezerwacje. A teraz dodatkowo ułatwia robienie zakupów online. A wszystko to w bezpiecznym środowisku dzięki dodatkowym zabezpieczeniom w postaci: dwuetapowej weryfikacji, BIMI czy funkcji Zaufanego Nadawcy. Ponad 4 mln aktywnych użytkowników miesięcznie cieszy się dostępem do Onet Poczty, korzystając z niej na każdym urządzeniu. W tym na nowoczesnych aplikacjach, stworzonych zgodnie z najnowszymi trendami w designie mobilnym.

goodie to bezpłatna aplikacja mobilna i strona internetowa www.goodie.pllink otwiera się w nowym oknie, która pomaga oszczędzać na zakupach. Łączy funkcję zwrotów za zakupy z wygodnym przewodnikiem po ofertach promocyjnych sklepów stacjonarnych i internetowych. goodie agreguje kupony rabatowe i w ramach usługi cashback zapewnia zwrot części pieniędzy wydanych na zakupy w blisko 800 sklepach online. Umożliwia przeglądanie gazetek z promocjami najpopularniejszych sklepów i dyskontów oraz tworzenie list zakupów. Udostępnia również wirtualne karty podarunkowe, którymi można płacić we wszystkich sklepach internetowych i stacjonarnych w Polsce, w tym nawet na stacjach benzynowych czy w restauracjach.

Źródło: Millennium Bank

Grupa BNP Paribas łączy siły w ramach swoich spółek i uruchamia w Polsce innowacyjną platformę do sprzedaży z finansowaniem, wynajmu i leasingu aut - mamGO

Od 6 listopada za pośrednictwem platformy mamGO (mamgo.pl), Klienci mogą znaleźć wymarzone auto – nowe lub używane oraz skorzystać z preferowanego przez siebie sposobu finansowania – kredytu w Banku BNP Paribas, leasingu w BNP Paribas Leasing Solutions lub oferty wynajmu od Arval Polska. Dodatkowo, pierwsi użytkownicy platformy, którzy zdecydują się na wybrane finansowanie będą mogli liczyć na wyjątkową promocję – do zdobycia jest  35 voucherów Euronet „wypłata bez użycia karty”, każdy o wartości 2 000 zł. Platforma jest częścią ogłoszonej przez Grupę BNP Paribas w październiku br. marki parasolowej ,,BNP Paribas Mobility”, która skupia wszystkie obszary Grupy zaangażowane w tematykę mobilności.

Nowa alternatywa

Zakupy online zdobywają coraz większą popularność, ponieważ Klienci cenią sobie łatwy dostęp do oferty. Dotyczy to również branży motoryzacyjnej. W odpowiedzi na ten trend i oczekiwania Klientów Bank BNP Paribas we współpracy z Arval Service Lease Polska i BNP Paribas Leasing Solutions wprowadził na rynek nową, innowacyjną platformę zakupową mamGO (mamgo.pl) Ta nowatorska usługa powstała w ramach Grupy BNP Paribas i stanowi atrakcyjną alternatywę dla Klientów poszukujących pojazdów w sieci. Na platformie dostępne są różne marki samochodów, dostępne od ręki, zarówno spalinowe, jak i elektryczne, oferowane przez Partnerów banku: dealerów, brokerów samochodowych oraz Arval. Platforma udostępnia trzy formy finansowania do wyboru: kredyt samochodowy w Banku BNP Paribas, wynajem od Arval lub leasing w BNP Paribas Leasing Solutions. Na platformie dostępna jest także porównywarka ofert finansowych i pojazdów, kalkulator opłat i rat miesięcznych, a wszystko po to, aby Klient mógł wybrać najlepsze dla siebie rozwiązanie, dopasowane do jego potrzeb i stylu życia. Licznik emisji CO2 każdego modelu to natomiast narzędzie, które ułatwi Klientom podjęcie decyzji związanych z ew. zrównoważoną transformacją lub po prostu dopasowaną do wyznawanych przez nich wartości. Klient na mamGo znajdzie też przydatne informacje na temat samochodów elektrycznych.

Platforma mamGO została stworzona i jest obsługiwana przez BNP Paribas Group Service Center (spółkę technologiczną, dostarczającą globalne rozwiązania dla spółek grupy BNP Paribas)

- Uruchomienie platformy mamGO w Polsce to dla całej Grupy BNP Paribas wielki i ważny krok w kierunku mobilności, w tym tej zrównoważonej, oraz współpraca w ramach ekosystemu na szeroką, unikalną skalę. Promując innowacyjność i wykraczając poza kanon tradycyjnych produktów bankowych, platforma wpisuje się w naszą strategię GObeyond na lata 2022-2025, działając we wszystkich jej czterech filarach: #POSITIVE, #UP, #STRONGER i #TOGHETER. Zobowiązania zawarte w strategii gwarantują, że jako odpowiedzialny i zaufany partner finansowy stymulujemy rozwój biznesu Partnerów i wspieramy naszych Klientów, a korzystając z nowoczesnych narzędzi, jesteśmy w stanie dokładnie dostosować ofertę do ich indywidualnych potrzeb. Na nowej platformie sprzedażowej wykorzystaliśmy specjalne narzędzia do zarządzania budżetem. Dzięki temu odbiorcy naszej usługi nie tylko otrzymają spersonalizowaną ofertę, ale także będą mieli lepszą kontrolę nad swoimi finansami - mówi Volodymyr Radin, wiceprezes zarządu Banku BNP Paribas, odpowiedzialny z Obszar Bankowości Personal Finance.

Prosto, szybko i sprawnie

Zakup lub wynajem auta rozpoczyna się od wyboru pojazdu z oferty internetowej. Następnie Klient ma do wyboru trzy możliwości. Jeśli jest zainteresowany zakupem samochodu i kredytem, może skorzystać z prostego i szybkiego wniosku online w Banku BNP Paribas. Oczekiwanie na decyzję kredytową trwa bardzo krótko,  zazwyczaj w ciągu jednego dnia.

Z kolei wybierając wynajem długoterminowy pojazdu lub leasing, wystarczy również zapoznać się z ofertą, wypełnić formularz kontaktowy, contact center skontaktuje się z Klientem,  aby wesprzeć go w przygotowaniu wniosku kredytowego. W ramach oferty od Arval, Klienci będą mogli skorzystać m.in. z niespotykanej dotąd na rynku formuły Flex, czyli wynajmu w modelu subskrypcyjnym dla osób prywatnych i mikrofirm. Okres wynajmu pojazdu to 36  miesięcy, a umowa może zostać zakończona bez żadnych konsekwencji finansowych w dowolnym momencie, z zachowaniem miesięcznego okresu wypowiedzenia.  

Po uzyskaniu decyzji o przyznaniu finansowania Klienci zostaną zaproszeni do dealera gdzie podpisywana jest umowa, a Klient odbiera swój nowy pojazd. Pierwsi użytkownicy platformy mamGO, będą mogli skorzystać z przewidzianej dla nich promocji i odebrać voucher Euronet o wartości 2 000 zł.

BNP Paribas Mobility

Chcąc podkreślić swą wiodącą pozycję na rynku rozwiązań mobilnych, Grupa BNP Paribas w październiku br. ogłosiła powstanie marki parasolowej „BNP Paribas Mobility”, która pod jednym szyldem skupia wszystkie obszary Grupy zaangażowane w tę tematykę.

- BNP Paribas Mobility podkreśla siłę naszego zintegrowanego modelu biznesowego, opartego na współpracy wszystkich podmiotów Grupy. Nowa marka jest odzwierciedleniem różnorodnej i specjalistycznej wiedzy posiadanej przez poszczególne spółki zaangażowane w obszar mobilności. Zgodnie ze strategią GTS 2025 (Growth-Technology-Sustainability), naszą ambicją jest bycie preferowanym partnerem dla naszych Klientów, korporacyjnych i indywidualnych, oraz towarzyszenie im w transformacji ku zrównoważonej, bezpiecznej i szeroko dostępnej mobilności. Polska odsłona mobility w postaci platformy mamGO zdecydowanie zbliża nas do osiągnięcia tego celu, pozwalając każdemu wybrać nie tylko odpowiedni samochód i najwygodniejszy sposób finansowania, ale też łatwo porównać jaki wpływ na środowisko będzie miała podjęta decyzja - podkreśla François Benaroya, Head of Europe Mediterranean w Grupie BNP Paribas.  

GTS 2025 to plan strategiczny Grupy BNP Paribas, którego celem jest utrzymanie wiodącej pozycji rynkowej w Europie i wykorzystanie jej do przyspieszenia zrównoważonej transformacji Klientów. BNP Paribas chce towarzyszyć im w projektach rozwojowych dzięki i finansować inwestycje niezbędne do bardziej zrównoważonego funkcjonowania.

Źródło: BNP Paribas