Polecamy

Kolejne nagrody za obsługę transakcji dla Grupy Banku Pekao

Bank Pekao S.A. oraz Pekao Investment Banking zbierają kolejne laury. Tym razem odebrały prestiżową nagrodę IJGlobal Awards za dwie transakcje: finansowanie budowy morskiej farmy wiatrowej Baltic Power oraz finansowanie budowy bloku gazowego w Ostrołęce.

Baltic Power otrzymało nagrodę Renewable Energy Deal of the Year (Europe), natomiast CCGT Ostrołęka nagrodę Power Deal of the Year (Europe).

Baltic Power to projekt budowy morskiej farmy wiatrowej o mocy 1,14 GW. To największa transakcja project finance w Polsce oraz największe finansowanie w sektorze offshore wind w Unii Europejskiej, łączna kwota finansowania wyniosła 4,4 mld euro. CCGT Ostrołęka to projekt obejmujący budowę bloku gazowego o mocy 745 MW, kluczowego dla elastyczności krajowego systemu energetycznego w okresie przejściowym. Kwota finansowania project finance wyniosła w tym wypadku 2,6 mld zł.

Przy Baltic Power spółka Pekao Investment Banking (PIB) pełniła rolę doradcy odpowiedzialnego za strukturyzację i aranżację finansowania. Bank Pekao znalazł się wśród finansujących. Przy finansowaniu elektrowni w Ostrołęce Bank Pekao pełnił rolę agenta kredytu oraz agenta zabezpieczeń w finansującym konsorcjum banków, a PIB rolę wyłącznego doradcy finansowego.

Obie transakcje wymagały od zespołu Pekao IB ogromnego nakładu pracy i doskonałych umiejętności w zakresie strukturyzowania i organizowania finansowań w formule project finance, tym bardziej cieszy nas docenienie naszej pracy na arenie międzynarodowej – wskazuje Marek Niedużak, prezes Pekao Investment Banking.

 – Grupa Banku Pekao po raz kolejny udowadnia, że należy do zdecydowanych liderów rynków i gra pierwsze skrzypce w kluczowych transakcjach z obszaru krajowej energetyki i infrastruktury. Cieszę się, że nasz profesjonalizm i zaangażowanie zostały zauważone – komentuje  Jerzy Kwieciński, wiceprezes Banku Pekao, nadzorujący Pion Bankowości Korporacyjnej, Rynków i Bankowości Inwestycyjnej.

IJGlobal co roku nagradza najlepsze projekty project finance z całego świata. Nagrody IJGlobal Awards przyznawane są transakcjom na całym świecie w różnych dziedzinach  obszarów infrastruktury i branży energetycznej.

W lutym projekt Baltic Power - joint-venture polskiej Grupy ORLEN oraz kanadyjskiego inwestora Northland Power - został uznany i uhonorowany prestiżową nagrodą Project Finance International (PFI) za najlepszą europejską transakcję project finance roku 2023.

Źródło: Pekao

Prawie 3 mld zł na budowę sieci światłowodowej. Bank Pekao wśród finansujących

Fiberhost, INEA oraz spółki z nimi powiązane, z sukcesem zamknęły proces kredytowy o wartości 2,8 mld zł. Środki na rozwój zasięgu otwartych sieci światłowodowych w Polsce pozyskano od konsorcjum polskich i międzynarodowych banków. W skład grupy pożyczkowej wszedł Bank Pekao S.A. Środki pozwolą konsekwentnie realizować strategię biznesową telekomunikacyjnej grupy.

Finansowanie trafi m.in. na inwestycje w rozwój infrastruktury multi-światłowodowej, ekspansji zasięgu usług na otwartych sieciach oraz refinansowanie istniejącego zadłużenia.

- Nasza najnowsza umowa to kolejne finansowanie związane ze strategiczną infrastrukturą jaką we współczesnej gospodarce jest możliwość szybkiego transferu danych. Dlatego też czuję wielką satysfakcję z możliwości wsparcia Fiberhost oraz INEI. To potwierdzenie naszej mocnej pozycji w bankowości korporacyjnej – mówi Jerzy Kwieciński, wiceprezes Banku Pekao, odpowiedzialny za Pion Bankowości Korporacyjnej, Rynków i Bankowości Inwestycyjnej.

Fiberhost oraz INEA to operatorzy otwartych sieci światłowodowych. Od około 20 lat prowadzą działalność w Polsce, będąc wśród pionierów w dostarczaniu internetu i telewizji. Wyróżnia je inwestowanie w odnawialne źródła energii oraz działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju, m.in. przez budowanie multi-światłowodu.

Źródło: Pekao

PKO Bank Polski finansuje rozwój otwartych sieci światłowodowych w Polsce

  • Platforma usług dodatkowych PKO Banku Polskiego ma już rok. Dzięki niej bank może rozwijać ofertę usług pozabankowych.

     

  • Rozwiązanie pozwala na integrację usług od różnych dostawców i oferowanie ich klientom w aplikacji mobilnej IKO i serwisie internetowym iPKO.
  • W oparciu o platformę, PKO Bank Polski buduje marketplace usług dodatkowych. W 2024 r. planuje podwoić ich ofertę.

Platforma usług dodatkowych PKO Banku Polskiego została uruchomiona w marcu ubiegłego roku. Dzięki niej, zewnętrzni dostawcy mogą udostępniać usługi w kanałach cyfrowych banku, a klienci za pośrednictwem IKO i iPKO korzystać z oferty wykraczającej poza świat bankowości. Już teraz umówią e-wizytę lekarską, kupią ochronę wyświetlacza swojego smartfona, kody do e-booków i audiobooków, bilety do kina czy dostęp do serwisu VOD. W oparciu o platformę, PKO Bank Polski rozbudowuje ofertę usług dodatkowych i w 2024 r. planuje podwoić ich liczbę.

Usługi dodatkowe, tzw. VAS (ang. Value Added Services) to usługi, które wykraczają poza podstawową działalność banku. Klienci znajdą je w aplikacji IKO i w serwisie iPKO w zakładce Usługi i zakupy. Z danych PKO Banku Polskiego wynika, że już teraz kupują miesięcznie średnio 3,5 mln wszystkich tego rodzaju usług.

 

- Usługi dodatkowe w aplikacji IKO i serwisie iPKO są ważnym elementem budowania trwałych relacji z klientami i sposobem na wyróżnienie się oferty PKO Banku Polskiego. Dzięki naszemu zaawansowaniu technologicznemu i dostępowi do dużej ilości danych, możemy oferować klientom szereg potrzebnych produktów w jednym miejscu, szybko, wygodnie i w atrakcyjnej cenie. Dążymy do zbudowania marketplace’u usług dodatkowych, by oferować ich szeroki wachlarz w wielu dziedzinach życia. W tym roku planujemy podwoić nasze portfolio usług dodatkowych, zgodnie z potrzebami naszych klientów 

– mówi Michał Kalinowski, Dyrektor Biura Rozwoju Usług Dodanych i E-Commerce PKO Banku Polskiego.

Rok platformy usług dodatkowych PKO

Platforma usług dodatkowych PKO została uruchomiona w marcu ubiegłego roku. To innowacyjne rozwiązanie w chmurze, w formie API udostępnione przez bank poprzez spółkę zależną PKO Finat. Dzięki niemu zewnętrzni dostawcy w prosty i szybki sposób łączą się z systemami banku.
 

- Zastosowaliśmy nowatorskie rozwiązanie technologiczne, które ułatwia i przyspiesza procesy integracji oraz wdrażanie nowych produktów przez dostawców. Pozwala w powtarzalny sposób dodawać kolejne usługi. Zapewnia różne modele płatności, w tym opłatę jednorazową i subskrypcyjną oraz sposoby sprzedaży – pojedynczo lub w pakiecie. Platforma umożliwia lepszą skalowalność, a podłączenie nowej usługi wiąże się tylko z wykonaniem konfiguracji i realizacją niezbędnych formalności. Skala działalności PKO Banku Polskiego i dostęp do prawie 12 mln potencjalnych klientów sprawia, że jesteśmy atrakcyjnym partnerem dla firm i startupów oferujących nowoczesne usługi z różnych branż 

– mówi Michał Macierzyński, Dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych PKO Banku Polskiego.

PKO Bank Polski prowadzi obecnie rozmowy z kolejnymi dostawcami. W planach jest łączenie usług w pakiety, które będą atrakcyjniejsze cenowo niż te sprzedawane pojedynczo. Kolejnym etapem rozwoju marketplace’u będzie dostarczanie usług z obszaru mediów cyfrowych czy gamingu, które uzupełnią produkty bankowe.

Klienci coraz chętniej korzystają z usług dodatkowych

Z danych PKO Banku Polskiego wynika, że klienci coraz chętniej korzystają z usług dodatkowych. Obecnie we wszystkich kanałach bankowości elektronicznej kupują średnio 3,5 mln tego rodzaju usług miesięcznie. Największą popularnością cieszą się doładowania telefonów, których bank sprzedaje 1,6 mln w miesiącu. Klienci równie chętnie kupują przez kanały banku bilety parkingowe – ich sprzedaż w ciągu roku wzrosła o 25 proc. Dynamicznie rośnie także sprzedaż biletów autostradowych. W 2023 r. bank sprzedał ich 1,5 mln. Dużym zainteresowaniem cieszą się także karty podarunkowe (największą sprzedaż notują Google Play, PaySafeCard, PlayStation, Spotify i Xbox) oraz raporty i alerty BIK.
W ramach oferty wdrożonej przez platformę usług dodatkowych w iPKO i IKO dostępne są trzy nowe usługi: kody do Legimi - dostęp do ponad 180 tys. e-booków i audiobooków, kody do Multikina, które można wymienić na bilety do kina oraz Canal+ online – możliwość zakupu dostępu do platformy Canal+ (VOD, telewizja linearna) w modelu subskrypcji miesięcznej lub jednorazowo na 6 miesięcy.
 
Źródło: PKO BP

PKO Bank Polski buduje marketplace usług dodatkowych

  • Platforma usług dodatkowych PKO Banku Polskiego ma już rok. Dzięki niej bank może rozwijać ofertę usług pozabankowych.

  • Rozwiązanie pozwala na integrację usług od różnych dostawców i oferowanie ich klientom w aplikacji mobilnej IKO i serwisie internetowym iPKO.

  • W oparciu o platformę, PKO Bank Polski buduje marketplace usług dodatkowych. W 2024 r. planuje podwoić ich ofertę.

Platforma usług dodatkowych PKO Banku Polskiego została uruchomiona w marcu ubiegłego roku. Dzięki niej, zewnętrzni dostawcy mogą udostępniać usługi w kanałach cyfrowych banku, a klienci za pośrednictwem IKO i iPKO korzystać z oferty wykraczającej poza świat bankowości. Już teraz umówią e-wizytę lekarską, kupią ochronę wyświetlacza swojego smartfona, kody do e-booków i audiobooków, bilety do kina czy dostęp do serwisu VOD. W oparciu o platformę, PKO Bank Polski rozbudowuje ofertę usług dodatkowych i w 2024 r. planuje podwoić ich liczbę.

Usługi dodatkowe, tzw. VAS (ang. Value Added Services) to usługi, które wykraczają poza podstawową działalność banku. Klienci znajdą je w aplikacji IKO i w serwisie iPKO w zakładce Usługi i zakupy. Z danych PKO Banku Polskiego wynika, że już teraz kupują miesięcznie średnio 3,5 mln wszystkich tego rodzaju usług.

 

- Usługi dodatkowe w aplikacji IKO i serwisie iPKO są ważnym elementem budowania trwałych relacji z klientami i sposobem na wyróżnienie się oferty PKO Banku Polskiego. Dzięki naszemu zaawansowaniu technologicznemu i dostępowi do dużej ilości danych, możemy oferować klientom szereg potrzebnych produktów w jednym miejscu, szybko, wygodnie i w atrakcyjnej cenie. Dążymy do zbudowania marketplace’u usług dodatkowych, by oferować ich szeroki wachlarz w wielu dziedzinach życia. W tym roku planujemy podwoić nasze portfolio usług dodatkowych, zgodnie z potrzebami naszych klientów 

– mówi Michał Kalinowski, Dyrektor Biura Rozwoju Usług Dodanych i E-Commerce PKO Banku Polskiego.

Rok platformy usług dodatkowych PKO

Platforma usług dodatkowych PKO została uruchomiona w marcu ubiegłego roku. To innowacyjne rozwiązanie w chmurze, w formie API udostępnione przez bank poprzez spółkę zależną PKO Finat. Dzięki niemu zewnętrzni dostawcy w prosty i szybki sposób łączą się z systemami banku.
 

- Zastosowaliśmy nowatorskie rozwiązanie technologiczne, które ułatwia i przyspiesza procesy integracji oraz wdrażanie nowych produktów przez dostawców. Pozwala w powtarzalny sposób dodawać kolejne usługi. Zapewnia różne modele płatności, w tym opłatę jednorazową i subskrypcyjną oraz sposoby sprzedaży – pojedynczo lub w pakiecie. Platforma umożliwia lepszą skalowalność, a podłączenie nowej usługi wiąże się tylko z wykonaniem konfiguracji i realizacją niezbędnych formalności. Skala działalności PKO Banku Polskiego i dostęp do prawie 12 mln potencjalnych klientów sprawia, że jesteśmy atrakcyjnym partnerem dla firm i startupów oferujących nowoczesne usługi z różnych branż 

– mówi Michał Macierzyński, Dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych PKO Banku Polskiego.

PKO Bank Polski prowadzi obecnie rozmowy z kolejnymi dostawcami. W planach jest łączenie usług w pakiety, które będą atrakcyjniejsze cenowo niż te sprzedawane pojedynczo. Kolejnym etapem rozwoju marketplace’u będzie dostarczanie usług z obszaru mediów cyfrowych czy gamingu, które uzupełnią produkty bankowe.

Klienci coraz chętniej korzystają z usług dodatkowych

Z danych PKO Banku Polskiego wynika, że klienci coraz chętniej korzystają z usług dodatkowych. Obecnie we wszystkich kanałach bankowości elektronicznej kupują średnio 3,5 mln tego rodzaju usług miesięcznie. Największą popularnością cieszą się doładowania telefonów, których bank sprzedaje 1,6 mln w miesiącu. Klienci równie chętnie kupują przez kanały banku bilety parkingowe – ich sprzedaż w ciągu roku wzrosła o 25 proc. Dynamicznie rośnie także sprzedaż biletów autostradowych. W 2023 r. bank sprzedał ich 1,5 mln. Dużym zainteresowaniem cieszą się także karty podarunkowe (największą sprzedaż notują Google Play, PaySafeCard, PlayStation, Spotify i Xbox) oraz raporty i alerty BIK.
W ramach oferty wdrożonej przez platformę usług dodatkowych w iPKO i IKO dostępne są trzy nowe usługi: kody do Legimi - dostęp do ponad 180 tys. e-booków i audiobooków, kody do Multikina, które można wymienić na bilety do kina oraz Canal+ online – możliwość zakupu dostępu do platformy Canal+ (VOD, telewizja linearna) w modelu subskrypcji miesięcznej lub jednorazowo na 6 miesięcy.
 
Źródło: PKO BP

Karty z tworzywa rPVC z recyklingu trafiają do klientów PKO Banku Polskiego

  • PKO Bank Polski z kartami płatniczymi wykonanymi z rPVC.

  • Nowo wydawane i wznawiane karty debetowe i kredytowe dla klientów PKO Banku Polskiego są zrobione z plastiku w 100 proc. pochodzącego z odzysku.

  • Pierwsze takie karty są już w portfelach klientów, a kolejne będą do nich trafiać w najbliższych tygodniach i miesiącach.

Na koniec 2023 roku pierwsi klienci PKO Banku Polskiego dostali karty debetowe i kredytowe wykonane z PVC w 100 proc. pochodzącego z recyklingu (rPVC). Takie bardziej ekologiczne karty stopniowo, w miarę wyczerpywania zapasów „starych” kart poszczególnych rodzajów, zastępują karty wyprodukowane ze standardowego tworzywa PVC. W portfelach klientów PKO Banku Polskiego znajduje się 10 milionów kart płatniczych wydanych przez bank – jest to około 50 ton plastiku.

 

– Zaczynamy na masową skalę wydawać karty płatnicze wykonane z tworzyw z recyklingu. To ważny krok w rozwoju zrównoważonych płatności, które są zgodne z naszym przekonaniem i ze strategią banku. Wierzymy, że karty z tworzyw bardziej ekologicznych staną się nową normą na polskim rynku, już wiele razy zdarzało się, że PKO Bank Polski inspirował inne banki i wyznaczał rynkowe trendy rozwoju. I to nie wszystko - już w niedalekiej przyszłości możemy się spodziewać kolejnych innowacji w obszarze płatności, które poprawią wygodę i bezpieczeństwo płatności kartami w internecie i zarazem wesprą zieloną transformację, ponieważ docelowo zmniejszą liczbę plastikowych kart płatniczych, jakie mają w portfelach nasi klienci 

– powiedziała Edyta Tararuj, dyrektorka Biura Rozwoju Produktów w Departamencie Produktów Klienta Indywidualnego w PKO Banku Polskim.

PKO Bank Polski kontynuuje działania proekologiczne stopniowej zamiany kart plastikowych, wykonanych z tworzywa PVC, na karty z tworzyw z odzysku. Pierwszym krokiem, w połowie 2023 roku, było wydawanie kart kredytowych Przejrzystych wykonanych w 70 proc. z Ocean Plastic®, czyli z plastiku PET z recyklingu (tzw. rPET). Materiał pochodzi z przetwarzania plastikowych butelek odzyskiwanych ze środowiska naturalnego. Jeszcze przed końcem 2023 roku bank rozpoczął też wydawanie kart wykonanych z PVC w 100 proc. pochodzącego z recyklingu (rPVC). Wśród kart, wykonanych z rPVC, które zaczęły być wydawane w ubiegłym roku, są karty debetowe i kredytowe z bankowej galerii kart do wyboru, w tym karty z galerii Ekstraklasy, jak również karty debetowe Inteligo. W lutym i marcu bank rozpoczął wysyłanie kart debetowych z logo Visa wydawanych do Konta dla Młodych oraz kart dla klientów Bankowości Osobistej.
 
Obecnie wszystkie karty produkowane dla PKO Banku Polskiego są w swojej plastikowej części wykonywane z rPVC lub z tworzywa Ocean Plastic®. W przypadku rPVC w miejsce standardowego tworzywa sztucznego PVC stosowanego do produkcji kart płatniczych, używane jest PVC z odzysku (rPVC). Najczęściej jako materiał wykorzystywane są tu odpady przemysłowe np. pochodzące z branży opakowań i poligrafii. Jednocześnie te karty spełniają wszelkie odpowiednie normy jakościowe i bezpieczeństwa.
Nowe karty płatnicze PKO Banku Polskiego z tworzyw z odzysku, bardzo łatwo odróżnić od innych. Na rewersie karty jest napis „Wykonano w 100% z PVC z recyklingu” lub „Wykonano w 70% z Ocean Plastic®” wraz z symbolem recyklingu. W przypadku kart z Ocean Plastic®, zastosowanie maksymalnie 70 proc. tworzywa PET pochodzącego z recyklingu wynika ze specyfiki konstrukcji karty oraz wymagań technologicznych procesu jej produkcji i międzynarodowych norm określających jakość kart.
Zmiana kart na wykonane z bardziej zrównoważonych materiałów została już doceniona przez ekspertów – PKO Bank Polski w grudniu 2023 roku podczas konferencji „Future of Payments”, zorganizowanej przez Fundację Polska Bezgotówkowa, został nagrodzony w obszarze „Zielone Oblicze Technologii” właśnie za karty płatnicze wykonane z tworzywa pochodzącego z recyklingu.
Od 2021 roku PKO Bank Polski oferuje też swoim klientom możliwość wykonywania płatności zbliżeniowych za pomocą smartfona w kraju i na świecie za pomocą BLIKA zbliżeniowego, czyli całkowicie bez konieczności posiadania karty płatniczej. Aby korzystać z BLIKA zbliżeniowego, wystarczy tylko posiadać konto w PKO Banku Polskim z aktywną aplikacją IKO oraz telefon z systemem Android wyposażony w moduł NFC.

PKO Bank Polski wspiera też zrównoważony rozwój polskiej gospodarki

Pozytywny wpływ na środowisko poprzez wspieranie rozwoju projektów OZE jest jednym z filarów strategii PKO Banku Polskiego na lata 2023-25 - bank chce wspierać transformację ESG w swoim otoczeniu biznesowym w polskim sektorze bankowym, angażując się w projekty szczególnie w zakresie energetyki wiatrowej i słonecznej.
Grupa PKO Banku Polskiego udzieliła firmom nowego finansowania wspierającego projekty zrównoważone i transformacyjne na kwotę 2,2 mld złotych w 2023 roku. Przewagę w sektorze projektów OZE miały projekty wiatrowe i fotowoltaiczne. Na rynku finansowania OZE aktywne są także spółki z grupy kapitałowej PKO Banku Polskiego, w szczególności PKO Leasing.
PKO Bank Polski finansuje również mniejsze inwestycje wspierające transformację, które przyczyniają się do poprawy jakości życia mieszkańców w całym kraju. Bank oferuje wspólnotom mieszkaniowym kredyt na realizację celów EKO. Ważnym elementem oferty jest możliwość skorzystania z programu dopłat na termomodernizację oraz remont budynków, we współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Dzięki temu wspólnoty mogą otrzymać dodatkowe wsparcie finansowe, które pozwoli znacząco ograniczyć koszty modernizacji i poprawy efektywności energetycznej swoich nieruchomości. Korzyści dla mieszkańców to m.in. lepszy komfort termiczny lokali mieszkalnych i części wspólnych, zmniejszenie zużycia energii, lepszy dostęp do infrastruktury ekologicznej np. ładowarek do samochodów elektrycznych, bardziej efektywny system gospodarki odpadami czy zrewitalizowane podwórka i place zabaw.
 
Źródło: PKO BP